Roofvogels

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
plopje_P
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2021 09:56
Land: Nederland
M/V: M

Roofvogels

Berichtdoor plopje_P » 29 mar 2021 12:00

Hallo alemaal,


Wij gaan binnenkort verhuizen, en uiteraard gaan onze kippies mee. Het zijn 3 friese hoenders, allemaal hennen.

Nu vroegen wij ons af: wat moeten we doen qua hok neerzetten?
Want we vragen ons af waar in de tuin we het beste de kippenren kunnen plaatsen. Want aan de achterkant van het huis kunnen we er mooi van genieten, maar aan de voorkant zitten bomen. Maar wat is het beste qua roofvogels? Want ik heb ergens gelezen dat de friese hoenders erg goed opletten, maar zien ze een roofvogel wel aankomen? En zit er nog verschil tussen de roofvogels die onze kippen kunnen aanvallen (we wonen in Friesland in de buurt van Sneek)?
En nog een vraagje; moeten we nof iets doen met de windrichtingen? Want daar zijn wel allemaal regels over, maar welke, en maken die erg veel verschil? Want we gaan wel in een vrijstaande boerderij wonen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen,
Groeten plopje P

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Roofvogels

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mar 2021 16:26

Ik zou ze aan de achterkant zetten als dat voor jullie aangenamer is. Zullen de kipjes ook gezelliger vinden als jullie daar bij goed weer ook zijn ipv enkel langskomen om eten te geven.
Als het nodig is, kan je daar zelf nog een boompje zetten?
Ingang van een hok zet je best niet richting noorden en hier bij ons waait het vooral uit het westen (ik weer niet of dat bij jullie ook zo is) en dan is dat iets om rekening mee te houden zodat het er niet los in waait..
Ideaal is het raam richting Oost zodat ze 's ochtends mooi licht binnen krijgen. Maar dat is geen vereiste hoor.

Waarom ben je in het bijzonder bang voor roofvogels? Hoe is dat nu, waar jullie nu wonen, opgelost?

plopje_P
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2021 09:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Roofvogels

Berichtdoor plopje_P » 29 mar 2021 17:47

Beste pearlsofpassion,

We wonen nu tussen andere huizen in een straat waar veel auto’s langsrijden, en dan niet meer. Waar we naartoe gaan verhuizen zitten we erg op de ruimte, met allemaal weilanden en een heel dun weggetje met nauwelijks auto’s. Ik weet niet hoe het zit met roofvogels, of die daar erg veel zitten en of onze kippen daar goed op letten.

Dat ochtendlicht zullen ze fijn vinden, zal ik aan denken. Ik zat te denken om een klein schuurtje te kopen (het kippenhok dat we nu hebben is niet heel stevig meer...) en daar dan zelf een raampje in te zetten, dan kan ik zelf de kant kiezen.

Dankjewel voor de snelle reactie!

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Roofvogels

Berichtdoor Buitenbeestje » 29 mar 2021 21:34

Kunnen jullie er in de nieuwe situatie geen haan(tje) bij nemen?
Een haan let altijd heel goed op en speurt ook het luchtruim af. Hij zal wanneer nodig alarm slaan en zelfs ‘zijn’ kippetjes beschermen. :ilove:

plopje_P
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2021 09:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Roofvogels

Berichtdoor plopje_P » 02 apr 2021 15:12

Beste buitenbeestje,

We gaan wanneer we daar wonen broedeieren nemen van een paar andere kleurslagen. Daar zal vast wel een haantje uit komen. Het is fijn om te horen dat die dan 'zijn' kippen goed genoeg beschermt tegen roofvogels.

Dankjewel! :duimop:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Roofvogels

Berichtdoor lnge » 02 apr 2021 17:51

Dat een haan helpt met beschermen tegen roofvogels kan je helaas wel vergeten :(

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Roofvogels

Berichtdoor Buitenbeestje » 02 apr 2021 19:25

Wanneer er een haan bij loopt wilt het nog niet zeggen dat de kippen volledig beschermd zijn uiteraard.
Maar in de meeste gevallen zal een haan wel alarm slaan bij het zien van gevaar (roofvogel, kat etc) wat zal bijdragen aan de veiligheid van de kippen.

Foreest
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2020 16:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Roofvogels

Berichtdoor Foreest » 03 apr 2021 07:45

Woon in de gemeente Westerwolde op het platteland en ben een jaar geleden begonnen met vier leghennen die vrij door de tuin liepen. Verloor er na een maand één aan een roofvogel en vond de hen aangevreten en deels kaalgeplukt terug. Zo’n vondst is geen prettige ervaring! Toen een jonge Noord-Hollandse Blauwe haan erbij gezet. Na enige tijd de tweede hen verloren. Toch maar een rennetje gemaakt van 30m2 tussen de bomen in de windsingel, met een hek van een meter hoog. Zo af en toe vliegt een hen over het hek, maar die wil dan weer snel terug naar de groep. De toom weer aangevuld met twee nieuwe hennen. De haan was misschien nog wat te jong, maar die is inmiddels uitgegroeid tot een indrukwekkend. exemplaar van 3/4 meter hoog , die goed over zijn dames waakt. Ik weet niet of het nu goed zou gaan, maar voor de planten is het wel beter dat de kippen niet meer loskopen. In de directe omgeving huizen wat buizerds en op wat afstand twee haviken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten