Nieuw hier. Hallo!

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor lnge » 23 apr 2021 11:59

MissDaisy schreef:Kans is groot dat het dus kriel Cochins worden.
Ben heel benieuwd.

Mensen met kriel Cochins? Nog tips?

Superleuk ras, zijn makkelijk handtam te krijgen.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 23 apr 2021 17:02

Fijn om te horen. Morgen zouden we kijken bij de kippenman, maar de cochinnetjes zijn nog niet binnen ... nog even geduld dus.

Heb je ook ervaring met de kipjes en de tuin. Blijft er nog wat van over met 3/4 kipjes? We hebben gras, terras en een breden border met planten (flink volgroeid) en zand

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 apr 2021 17:07

Cochin krielen vernielen niet veel. Hier en daar een putje en wat gras of plantjes opeten, maar verder niets.. Bij m'n ouders mogen ze zelfs gewoon door de moestuin.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 23 apr 2021 17:32

Wauw, dat valt dan inderdaad mee. We zijn samen met het bouwen van de kippenren ons gazon aan het uitbreiden. Maakte me al zorgen of er nog wat van dat gazon over zou blijven. Dit stemt me wat gerust. Hier een zandkuil in de borders maakt me niet uit. Daar is ook echt wel ruimte voor.

Wij hebben ook een moestuinen maar daar staan straks alleen zonnebloemen en pompoenen in. En heb een stukje kippentuinzaad gezaaid.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 apr 2021 20:09

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot je tuin is. ;)

Nou ja, bij mijn ma in de moestuin staan ook geen kwetsbare planten. Aardbeien en aardappels, dat soort dingen. En zaaien doet ze niet.

Pompoenen heb ik ook soms in het kippenhok maar dan moet je de jonge planten wel even beschermen tot ze goed gepakt hebben. Zo ook met zonnebloemen. Die vinden de stikstof in de kippenren wel leuk.
Courgettes doe ik niet meer want op een keer hebben ze ontdekt dat die eetbaar zijn. :roll: :gutgut:

Een bessenstruikje (rode aalbes vb) is ook heel leuk voor kipjes. Moest je nog ergens plaats hebben. De bovenste mag jij dan hebben, de onderste nemen de kippen wel. :puh2: Moet je wel een paar jaar wachten tot ie zo groot is dat er bessen zijn waar ze niet meer aan kunnen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor lnge » 23 apr 2021 21:18

Mijn ervaring is dat wanneer ze rond het gazon lekker onder de struiken in de borders kunnen scharrelen en zandbadderen, het gras wel heel blijft.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 26 apr 2021 21:56

We hebben vandaag onze 4 cochin krieltjes bekeken en gekocht. Aanstaand weekend gaan we ze ophalen. Ik vroeg me af hoe je het aanpakt de eerste dagen/nachten. Is het zo dat ze eerst een poos in het nachthok moeten verblijven? En daarna pas in de ren. En dan na verloop van tijd los in de tuin?

Bedankt voor het meedenken alvast

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 apr 2021 22:05

Alleen als ze nog te klein zijn om tegen de kou te kunnen overdag zou ik ze in het nachthok opsluiten.. Anders echt niet.

In de ren wel tot ze zelf de weg naar het nachthok vinden 's avonds.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Yoeshi » 27 apr 2021 04:04

Als je een lichte warmtelamp (60 Watt) aan doet tegen dat het donker word zullen ze zeker de warmte opzoeken en automatisch gewend raken om te gaan slapen in het nachthok.

Je zou hem ook overdag een paar keer aan kunnen doen om ze te laten merken dat het daar warm is.

Na verloop van tijd is die warme lamp niet weg want je kunt hem dan gebruiken voor een zieke kip eventueel.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 27 apr 2021 07:19

Dankjewel, voor jullie advies! :-)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten