Nieuw hier. Hallo!

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 05 mei 2021 13:31

Hai,

Nog een huisvesting vraag; mag een hok nat worden van binnen. Muren vochtige plekken bedoel ik dan?

We hebben een houten kippenhok met dakleer. Maar als de regen er een paar dagen op valt, wordt het dus toch vochtig op sommige plekken.

Hoe gaan jullie ermee om?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor tuff cookie » 05 mei 2021 13:45

Goed dat je het merkt want dan is de ventilatie in het hok waarschijnlijk niet optimaal. Het beste is om een ventilatie opening te maken zo hoog mogelijk in het hok en zo laag mogelijk. De bedoeling ervan is dat de lucht in het hok er van boven uit gaat en van onder in komt. Warme lucht stijgt. Kippen dampen veel vocht uit.
Meestal in de één en de zelfde wand om tocht te voorkomen.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 05 mei 2021 18:39

Ok dat is een duidelijk verhaal dankjewel! We hebben net even gekeken en de vochtpkekken waren gelukkig al opgedroogd.
Vreemd dat dit (ventilatie)niet standaard in het hok zit.

Ik zit zelf te denken aan een gaatje boren boven en onder? Of moet het groter.

En dan nog iets. Doe je dit aan de kant waar de ingang zit waar de kippen in en uit lopen. Of juist in de tegenovergestelde muur ( maar dan krijg je dus tocht?)
Of in een zij muurtje?

Sorry voor alle vragen, maar wil dat mn kipjes het goed hebben natuurlijk.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 05 mei 2021 19:24

Afbeelding

Dit is ons kippenhok. Voor is zoals je zit de ingang voor de kippen. Achter is een (schoonmaak ) luik. Rechter zijkant de legnesten. Boven de legnesten bij de scharnieren van de legnest klep, zit een flinke kier met daarover een plastic flap om af te sluiten. Wij dachten dat dat de ventilatie kier zou zijn.
Aan de linkerkant zit een raam met plexiglas.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor tuff cookie » 05 mei 2021 21:06

Als ik het zo zie dan heb je dus door het luikje waar de kippen door gaan al een ventilatie aan de onderkant. Dan hoef je alleen nog in het zelfde wandje helemaal boven in het puntje onder de dakrand een gat te maken van ongeveer 10x4cm. met een stukje gaas ervoor. Je kunt ook in plaats van een gat meerdere gaten boren naast elkaar en onder elkaar dan hoef je geen gaas ervoor te doen.
Ik weet niet of je het luikje 's nachts dicht doet, anders zou je gaas in het luikje kunnen maken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten