Vraag over afdichting kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Dr_Haantje » 24 apr 2021 07:32

Pearlsofpassion schreef:Nee hoor. Onder het dak hoeft dat niet. Zolang de kippen niet in de luchtstroom zitten is dat prima. Dus tenzij de stok ongeveer zo hoog komt als het dak is er geen probleem. Tis zelfs veel gezonder, goed doorgelucht..

Ik denk dat je wel gelijk hebt, de andere kant is nu geheel afgesloten omdat het nachthok niet doorloopt naar de andere kant.
Ik nam aan dat het dichte gedeelte boven in het hok geheel nachthok was..

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Yoeshi » 24 apr 2021 10:48

Hallo Skelter,

Welkom in ons midden en je hebt een prachtig hok en wat beter in elkaar steekt als die gekochte rommel met 85.000 naden en kieren aan de binnenkant en flinterdun hout ... en veel te duur naar het geleverde product want vaak ziet het er ook nog niet eens uit!
Ik heb de foto's heel groot bekeken en de binnenant zier er ook perfect uit.... :duimop:
Bravo voor de bouwer!

Maar terug naar je vraag:

Pearlsofpassion schreef:Nee hoor. Onder het dak hoeft dat niet. Zolang de kippen niet in de luchtstroom zitten is dat prima. Dus tenzij de stok ongeveer zo hoog komt als het dak is er geen probleem. Tis zelfs veel gezonder, goed doorgelucht..


PoP heeft gelijk ik zou dat zelf ook doen. De luchtstroom gaat via de onderkant van de dakbedekking naar boven en ook warmelucht stijgt. Ook die bovenkant is gedeeltelijk open ondanks de nokafdekking want daaronder zitten die golfplaten tegen elkaar maar de bovenkanten van de golven raken elkaar niet. Dus het gaat niet tochten voor de kippen en daar kan zelfs een eventuele ingebouwde ventilator niet tegen op.
Mijn inziens is dat dan ook een perfecte verluchting. :duimop:

Ik denk dat de bouwer daar zelfs over heeft nagedacht ... :gulzig:

Ik zou het zelfde doen als Hilda en alle openingen in het dak, dus van de voorkant naar de achterkant ook aftimmeren met het kleinste volièregaas.
Want gezien de wat oudere schuur of stal achter de volière zullen daar zeker muizen en ander ongedierte rondsluipen.

Succes met je mooie hok en de hobby ... ;) :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor jantien » 24 apr 2021 13:59

Perfecte verluchting zo :duimop:

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Skelter » 24 apr 2021 19:01

Yoeshi schreef:Hallo Skelter,

Welkom in ons midden en je hebt een prachtig hok en wat beter in elkaar steekt als die gekochte rommel met 85.000 naden en kieren aan de binnenkant en flinterdun hout ... en veel te duur naar het geleverde product want vaak ziet het er ook nog niet eens uit!
Ik heb de foto's heel groot bekeken en de binnenant zier er ook perfect uit.... :duimop:
Bravo voor de bouwer!

Maar terug naar je vraag:

Pearlsofpassion schreef:Nee hoor. Onder het dak hoeft dat niet. Zolang de kippen niet in de luchtstroom zitten is dat prima. Dus tenzij de stok ongeveer zo hoog komt als het dak is er geen probleem. Tis zelfs veel gezonder, goed doorgelucht..


PoP heeft gelijk ik zou dat zelf ook doen. De luchtstroom gaat via de onderkant van de dakbedekking naar boven en ook warmelucht stijgt. Ook die bovenkant is gedeeltelijk open ondanks de nokafdekking want daaronder zitten die golfplaten tegen elkaar maar de bovenkanten van de golven raken elkaar niet. Dus het gaat niet tochten voor de kippen en daar kan zelfs een eventuele ingebouwde ventilator niet tegen op.
Mijn inziens is dat dan ook een perfecte verluchting. :duimop:

Ik denk dat de bouwer daar zelfs over heeft nagedacht ... :gulzig:

Ik zou het zelfde doen als Hilda en alle openingen in het dak, dus van de voorkant naar de achterkant ook aftimmeren met het kleinste volièregaas.
Want gezien de wat oudere schuur of stal achter de volière zullen daar zeker muizen en ander ongedierte rondsluipen.

Succes met je mooie hok en de hobby ... ;) :duimop:


Hai, wat leuk, dank voor de complimenten, de bouwer heeft zeker goed zijn best gedaan. De prijs was ook niet verkeerd (te vinden op marktplaats).
Leuk detail vond ik dat je aan de buitenkant met een touwtje het deurtje vh nachthok open kan doen (maar mss is dat altijd wel zo, geen idee).
Ik ga de openingen aftimmeren met gaas, ik zag vanochtend muizenkeuteltjes in het hok.. en er woont nog geen kip!

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Skelter » 24 apr 2021 19:01

Yoeshi schreef:Hallo Skelter,

Welkom in ons midden en je hebt een prachtig hok en wat beter in elkaar steekt als die gekochte rommel met 85.000 naden en kieren aan de binnenkant en flinterdun hout ... en veel te duur naar het geleverde product want vaak ziet het er ook nog niet eens uit!
Ik heb de foto's heel groot bekeken en de binnenant zier er ook perfect uit.... :duimop:
Bravo voor de bouwer!

Maar terug naar je vraag:

Pearlsofpassion schreef:Nee hoor. Onder het dak hoeft dat niet. Zolang de kippen niet in de luchtstroom zitten is dat prima. Dus tenzij de stok ongeveer zo hoog komt als het dak is er geen probleem. Tis zelfs veel gezonder, goed doorgelucht..


PoP heeft gelijk ik zou dat zelf ook doen. De luchtstroom gaat via de onderkant van de dakbedekking naar boven en ook warmelucht stijgt. Ook die bovenkant is gedeeltelijk open ondanks de nokafdekking want daaronder zitten die golfplaten tegen elkaar maar de bovenkanten van de golven raken elkaar niet. Dus het gaat niet tochten voor de kippen en daar kan zelfs een eventuele ingebouwde ventilator niet tegen op.
Mijn inziens is dat dan ook een perfecte verluchting. :duimop:

Ik denk dat de bouwer daar zelfs over heeft nagedacht ... :gulzig:

Ik zou het zelfde doen als Hilda en alle openingen in het dak, dus van de voorkant naar de achterkant ook aftimmeren met het kleinste volièregaas.
Want gezien de wat oudere schuur of stal achter de volière zullen daar zeker muizen en ander ongedierte rondsluipen.

Succes met je mooie hok en de hobby ... ;) :duimop:


Hai, wat leuk, dank voor de complimenten, de bouwer heeft zeker goed zijn best gedaan. De prijs was ook niet verkeerd (te vinden op marktplaats).
Leuk detail vond ik dat je aan de buitenkant met een touwtje het deurtje vh nachthok open kan doen (maar mss is dat altijd wel zo, geen idee).
Ik ga de openingen aftimmeren met gaas, ik zag vanochtend muizenkeuteltjes in het hok.. en er woont nog geen kip!

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Skelter » 24 apr 2021 19:03

Hilda schreef:Vorige week heb ik een bunzing of marter in het hok gehad, na 22 jaar voor het eerst een rover die de kipjes heeft gedood. Ik heb nu helemaal aan de binnenkant van het hok, dus van bovenkant hok, net onder de golfplaten, en naar de nok van het dak en naar de andere kant terug met volièregaas betimmerd. De ruimtes onder de golfplaten blijft open voor ventilatie.
Je zou één kant kunnen dichtstoppen met kranten.
Afbeelding


Wat vreselijk Hilda! Arme beestjes, je was vast enorm geschrokken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 apr 2021 22:12

Je moet idd wel volièregaas hebben. Gewoon kippen- of konijnengaas (met de 1cm hokjes), bijten ze op den duur doorheen.. Ook de gegalvaniseerde of hoe heet dat.
Volièregaas is iets duurder maar veel sterker. Ik heb het ook gebruikt voor het deksel van m'n gerbilverblijf en ondanks dat er op een bepaald stuk echt al heel uitgebreid en hardnekkig geknaagd is, zie je er niets aan..

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Hilda » 25 apr 2021 07:16

Pearlsofpassion schreef:Je moet idd wel volièregaas hebben. Gewoon kippen- of konijnengaas (met de 1cm hokjes), bijten ze op den duur doorheen.. Ook de gegalvaniseerde of hoe heet dat.
Volièregaas is iets duurder maar veel sterker. Ik heb het ook gebruikt voor het deksel van m'n gerbilverblijf en ondanks dat er op een bepaald stuk echt al heel uitgebreid en hardnekkig geknaagd is, zie je er niets aan..

Volièregaas is wel verrekte lastig om de verwerken, zeker in een kleine ruimte en als je het alleen moet doen, omdat het niet erg meewerkt, maar als het er eenmaal in zit heb je er jaren en jaren plezier van.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 apr 2021 07:18

Je kan best je vingers wat beschermen ja. ;) en een elektrisch nietmachine hebben.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over afdichting kippenhok

Berichtdoor Skelter » 25 apr 2021 20:12

Hilda schreef:
Pearlsofpassion schreef:Je moet idd wel volièregaas hebben. Gewoon kippen- of konijnengaas (met de 1cm hokjes), bijten ze op den duur doorheen.. Ook de gegalvaniseerde of hoe heet dat.
Volièregaas is iets duurder maar veel sterker. Ik heb het ook gebruikt voor het deksel van m'n gerbilverblijf en ondanks dat er op een bepaald stuk echt al heel uitgebreid en hardnekkig geknaagd is, zie je er niets aan..

Volièregaas is wel verrekte lastig om de verwerken, zeker in een kleine ruimte en als je het alleen moet doen, omdat het niet erg meewerkt, maar als het er eenmaal in zit heb je er jaren en jaren plezier van.


Is dat hetzelfde materiaal wat je vaak gebruikt ziet als/bij een buitenren?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten