Geschikt nachthok kuikens

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 apr 2021 15:10

2e hok is amper groter. Als je de ren eraf trekt en daar heb je niets aan... En kost dan wel het dubbele.

Ik vind 70x45 niet zo verkeerd voor een nachthok voor kuikens. Eens ze groter zijn kan het als leghokje dienen.
Ik weet wel niet hoe je het zo aangenaam moet maken voor kipjes. 2 uitgangen is voor konijnen wel interessant (alhoewel het dan wel wat groter moet zijn dan dit hok, want nu is het meer afdak dan hok), maar kippen geven daar niet om.
En waar je verluchting moet maken weet ik ook niet...

Ik ga eens rondkijken voor je..

ccmrzon
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2021 19:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor ccmrzon » 29 apr 2021 15:23

Pearlsofpassion schreef:2e hok is amper groter. Als je de ren eraf trekt en daar heb je niets aan... En kost dan wel het dubbele.

Ik vind 70x45 niet zo verkeerd voor een nachthok voor kuikens. Eens ze groter zijn kan het als leghokje dienen.
Ik weet wel niet hoe je het zo aangenaam moet maken voor kipjes. 2 uitgangen is voor konijnen wel interessant (alhoewel het dan wel wat groter moet zijn dan dit hok, want nu is het meer afdak dan hok), maar kippen geven daar niet om.
En waar je verluchting moet maken weet ik ook niet...

Ik ga eens rondkijken voor je..


Dank u wel. Ik kom nu uit op dit hok. Het is misschien niet heel groot, maar denk dat het wel de kuikens veilig beschermt. Kwaliteit lijkt ook beter dan tweede en het valt nog binnen budget ;)
https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/dierverblijven/kippenhokken/kippenhok-eggy-s.html

Het huidige hok is zo groot dat als dit hok te klein wordt, ik wel iets kan verzinnen denk ik.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 apr 2021 15:29

Goh, misschien moet je gewoon net onder de dakrand wat luchtgaatjes boren? Of een dun randje met gaas knutselen dat je onder het dak kan stoppen, maar das niet eenvoudig, zeker als je moet zorgen dat het niet kan binnenregenen en het dak niet gaat flapperen.
Dus gaatjes is vast eenvoudig.

Voordeel van het hok dat jij eerst zag en dit vb https://www.bol.com/nl/p/woonland-konij ... modal_open, is dat het stevige hokken zijn.
Itt die Vida hokken, die falen op stevigheid in de reviews. Die zijn trouwens in stevige vorm (dus op andere site) ook wel geschikt als je het gaasgedeelte dichtmaakt en het nachtdeel als deur gebruikt. Zo heb ik hier een afgedankt exemplaar staan bij de kippen en is de favoriete legplek. In nood durf ik het ook wel als nachthok gebruiken.
Als je bij het gaasdeel een klein randje bovenaan openlaat heb je ook verluchting..

Maar dus die dichte konijnenhokken kunnen volgens mij ook, als je ze een beetje kunt verluchten. Kuikens hebben toch nog geen legnest of zitstok nodig, want dat is wel lastiger in zo'n hok..

Je gaat de kuikens toch eerst een 2 tal weken binnen houden? Want hoe het zit met isolatie, dat weet ik niet hoor. Of een warmteplaat dan wel voldoende is. Maar dat geldt voor alle hokken...

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 apr 2021 15:31

ccmrzon schreef:
Pearlsofpassion schreef:2e hok is amper groter. Als je de ren eraf trekt en daar heb je niets aan... En kost dan wel het dubbele.

Ik vind 70x45 niet zo verkeerd voor een nachthok voor kuikens. Eens ze groter zijn kan het als leghokje dienen.
Ik weet wel niet hoe je het zo aangenaam moet maken voor kipjes. 2 uitgangen is voor konijnen wel interessant (alhoewel het dan wel wat groter moet zijn dan dit hok, want nu is het meer afdak dan hok), maar kippen geven daar niet om.
En waar je verluchting moet maken weet ik ook niet...

Ik ga eens rondkijken voor je..


Dank u wel. Ik kom nu uit op dit hok. Het is misschien niet heel groot, maar denk dat het wel de kuikens veilig beschermt. Kwaliteit lijkt ook beter dan tweede en het valt nog binnen budget ;)
https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/dierverblijven/kippenhokken/kippenhok-eggy-s.html

Het huidige hok is zo groot dat als dit hok te klein wordt, ik wel iets kan verzinnen denk ik.


Das even klein hoor, er hangt enkel een deel ren aan waar je toch niets mee bent. Als je de legnesten er nog af haalt is het zelfs kleiner. En ik vind dat die hokjes ook niet zo stevig zijn, eerlijk gezegd. En 1 en al kier voor de bloedluis, ik zeg het maar...

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor Dr_Haantje » 29 apr 2021 15:35

ccmrzon schreef:[
Kwaliteit lijkt ook beter dan tweede en het valt nog binnen budget ;)

Het is allemaal waaibomenhout en van dezelfde kwaliteit als een luciferhoutje, maar dat is met enkele kleine ingrepen wel goed te krijgen.
...en een potje lak.. om de kieren te dichten en het hout te beschermen...

En geloof mij, al die hokken zijn van hetzelfde materiaal, maar best bruikbaar.
..en de kip zal het een worst zijn zolang zij maar niet in de tocht zit. :-)

ccmrzon
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2021 19:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor ccmrzon » 29 apr 2021 15:49

Pearlsofpassion schreef:
ccmrzon schreef:
Pearlsofpassion schreef:2e hok is amper groter. Als je de ren eraf trekt en daar heb je niets aan... En kost dan wel het dubbele.

Ik vind 70x45 niet zo verkeerd voor een nachthok voor kuikens. Eens ze groter zijn kan het als leghokje dienen.
Ik weet wel niet hoe je het zo aangenaam moet maken voor kipjes. 2 uitgangen is voor konijnen wel interessant (alhoewel het dan wel wat groter moet zijn dan dit hok, want nu is het meer afdak dan hok), maar kippen geven daar niet om.
En waar je verluchting moet maken weet ik ook niet...

Ik ga eens rondkijken voor je..


Dank u wel. Ik kom nu uit op dit hok. Het is misschien niet heel groot, maar denk dat het wel de kuikens veilig beschermt. Kwaliteit lijkt ook beter dan tweede en het valt nog binnen budget ;)
https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/dierverblijven/kippenhokken/kippenhok-eggy-s.html

Het huidige hok is zo groot dat als dit hok te klein wordt, ik wel iets kan verzinnen denk ik.


Das even klein hoor, er hangt enkel een deel ren aan waar je toch niets mee bent. Als je de legnesten er nog af haalt is het zelfs kleiner. En ik vind dat die hokjes ook niet zo stevig zijn, eerlijk gezegd. En 1 en al kier voor de bloedluis, ik zeg het maar...


Die kieren zijn mijn grootste zorg, maar die kan ik wel dichten. Als de kuikens sterk genoeg zijn om een beetje buiten te zijn, vind ik het juist fijn om de ren te gebruiken. Zeker omdat mijn huidige kippen er dan niet bij kunnen.

ccmrzon
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2021 19:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor ccmrzon » 29 apr 2021 15:52

Dr_Haantje schreef:
ccmrzon schreef:[
Kwaliteit lijkt ook beter dan tweede en het valt nog binnen budget ;)

Het is allemaal waaibomenhout en van dezelfde kwaliteit als een luciferhoutje, maar dat is met enkele kleine ingrepen wel goed te krijgen.
...en een potje lak.. om de kieren te dichten en het hout te beschermen...

En geloof mij, al die hokken zijn van hetzelfde materiaal, maar best bruikbaar.
..en de kip zal het een worst zijn zolang zij maar niet in de tocht zit. :-)


Zolang het bruikbaar is, vind ik het goed ;). Inderdaad wat ingrepen en het zou een stabiel hok moeten zijn. Het hok hoeft niet extreem lang mee te gaan, heb geen vervolg plannen naast deze kuikens. Het belangrijkst is is dat de kuikens gezond blijven, en met die inschuifbare plaat is het hok wel makkelijk schoon te maken, dus dat is wel erg fijn.

ccmrzon
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2021 19:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor ccmrzon » 29 apr 2021 15:56

Pearlsofpassion schreef:Je gaat de kuikens toch eerst een 2 tal weken binnen houden? Want hoe het zit met isolatie, dat weet ik niet hoor. Of een warmteplaat dan wel voldoende is. Maar dat geldt voor alle hokken...


Ik heb helaas geen binnenplek voor ze, daarom neem ik ze iets later over. Zeker niet te laat anders worden ze te snel ziek.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 apr 2021 16:54

Hmmm... Ik weet niet of dat goed komt.. Volgens mij laten al die hokken super veel kou door. Zo'n dun houten wandje... :?
Bovendien zijn al deze hokken idd te klein en te donker als je ze er de eerste tijd permanent in wil stoppen. Vind ik toch. Je kan het raampje niet open laten want dan komt de kou binnen, daar zit nl geen glas of plexiglas in.
En als je de kieren wil gaan dichten, zou ik toch eentje met minste hoekjes en kantjes nemen. Mijn ouders hadden zo'n hokje en hebben het opgegeven. Er zijn echt overdreven veel spleetjes aan. Viel trouwens ook uit elkaar. Nu iets (niet overdreven hoor) meer geld uitgegeven en een hok 3x zo groot en wel stevig, zonder ren dan wel.

ccmrzon
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2021 19:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geschikt nachthok kuikens

Berichtdoor ccmrzon » 29 apr 2021 17:07

Van dit hok kan je het raampje makkelijk dichtmaken. Natuurlijk is dat hout erg dun, maar het zal wel iets helpen. Ik zal nog verder zoeken naar manieren om het hok zo warm mogelijk te houden. Wij hadden eerst een konijntje dat erg kon genieten van dikke dekens over het hok in de winter. Dat hielp zo verwonderlijk goed. In die richting probeer ik nog oplossingen te zoeken.
Wel vervelend voor uw ouders. Iets meer geld uitgeven kan inderdaad al wonderen doen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten