Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Hosta
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2017 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor Hosta » 15 mei 2021 18:37

Hallo allemaal, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb op dit moment nog 6 hennen en 1 haan die vrij over het erf lopen en een nachthok hebben.

Binnenkort komen er 6 hennen bij van rond de 11 weken. Ik heb geen apart nachthok en/of ren voor de nieuwe kippen. Ik zou een apart rennetje kunnen kopen waar ze voorlopig in kunnen maar dat is zonder hok.
Op deze manier kunnen ze aan elkaar wennen en als de nieuwe kippen wat ouder zijn, toevoegen bij de rest en gezamenlijk in het nachthok.

Is dit een oplossing? Dat de nieuwe kippen in het rennetje zitten, ook in de nacht? Een deel kan ik voorzien van laag stro voor de warmte?

Iemand anders goede ideeen/oplossingen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 mei 2021 18:56

2e hok kopen?

Hosta
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2017 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor Hosta » 15 mei 2021 20:00

Pearlsofpassion schreef:2e hok kopen?


Kan, maar liever niet ;-) Het hok wat ik nu heb is groot genoeg als alle kippen bij elkaar kunnen. Ik zoek meer een tijdelijke oplossing.

Als het echt nodig is, kan ik de nieuwe kippen elke dag wel op en neer verhuizen van en naar een ander schuurtje voor de nacht. Dat schuurtje staat alleen op een compleet andere plek dan waar de kippen komen.
Overdag wil ik ze liever zoveel als mogelijk op het deel hebben waar ook de andere kippen lopen en waar hun toekomstige nachthok staat. Zo kunnen ze aan elkaar wennen en aan de plek waar ze uiteindelijk los zullen lopen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2021 12:27

Jonge kippen van 11 weken kun je niet dag en nacht in een ren houden zonder hok.
Dat kan niet eens met volwassen dieren.
Dus toch iets van een nachthok zien te maken.
En anders wachten met aanschaffen van nieuwe dieren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mei 2021 12:30

En maar gewoon bij de volwassen kippen zetten? 's ochtends vroeg dan en zoveel mogelijk ruimte geven he. Niet samen in het nachthok opsluiten.
Tis 6 tegen 6 en er is haan bij?
Dit is meer een vraag naar de ervaren garde hier op het forum dan naar topicstarter.. ;)
Ik heb zelf zeer weinig ervaring met jonge dieren bij zetten, maar ik weet wel dat die haan veel verschil kan maken.

Telkens 's nachts verhuizen is een optie, maar dan moeten ze nog steeds uit de wind en regen en felle zon kunnen schuilen hé..
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 16 mei 2021 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2021 12:33

Wordt wel beweerd dat een haan vaak een heel verschil maakt, maar ik heb dat bijna nooit terug gezien hier.
En zeker niet met nieuwkomers.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mei 2021 12:38

jantien schreef:Wordt wel beweerd dat een haan vaak een heel verschil maakt, maar ik heb dat bijna nooit terug gezien hier.
En zeker niet met nieuwkomers.


Ik hier wel.. De laatste keer dat er nieuwkomers van buitenaf bij kwamen was met haan. De keer ervoor was de haan zelf :-D dat gaf ook geen probleem. Maar de nieuwe hennen erbij (toen er dus een haan was) gaf toch een stuk minder gerommel dan voorheen.

Maar los van die haan, 6 jonge hennen bij 7 aanwezige kippen gewoon los erbij zetten , zou jij dat durven? Of toch niet?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2021 12:41

11 weken is nog zo jong en ligt eraan welke rassen, niet geheel onbelangrijk.
Ik zou het wel durven maar zeker eerste week nog niet permanent en alleen onder toezicht.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor tuff cookie » 16 mei 2021 12:48

Zelf zou ik zorgen voor een droog onderkomen voor de jonge kippen. Eventueel iets tijdelijks totdat ze groot genoeg zijn.

Hosta
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2017 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe (jonge) kippen alleen in buitenren houden?

Berichtdoor Hosta » 16 mei 2021 14:34

Het is al opgelost, ik was weer veel te moeilijk aan het denken :gutgut: De nieuwe kippen zitten in een schuur met uitloop naar omheind stukje grond. Als ze groot genoeg zijn dan zet ik ze (in het donker) bij de volwassen kippen.
Ik wilde ze juist op hetzelfde stuk hebben zodat ze alvast aan elkaar konden wennen.
Voorlopig zitten ze prima en heb vanmorgen de nieuwe lichting New Hampshires opgehaald.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten