Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Bokkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 13:25
Land: Nederland
M/V: V

Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Bokkel » 14 jun 2021 21:41

Mijn kuikens zijn inmiddels 15 weken oud.

Sinds gisteren zijn, denk ik, 2 kipjes begonnen met eitjes leggen. Gisteren hadden we 2 eitjes en vanavond weer 1 eitje. Super vroeg dat ze zijn gaan leggen, maar ontzettend leuk!

Echter slapen mijn 5 krieltjes gezamenlijk in het nachthok. Vinden ze blijkbaar lekker warm.
Maar ze leggen hun eitjes dus buiten, op "het balkon" of gewoon op de grond buiten.

Ik lees overal dat ik eitjes in het leghok moet leggen om ze zo te leren dat ze daar hun eitjes moeten leggen, maar omdat ze daar slapen met z'n 5en weet ik niet of dat zo handig is. Zullen ze ze niet verpletteren met z'n allen?

Wat zijn jullie tips om ze en op stok te krijgen én hun eitjes in het leghok te leggen, vooral omdat ze daar nu nog in slapen?
En nu moet ik volgens mij ook starten met schelpen grit toch? #nieuwekippeneigenaar

Afbeelding

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor outdoorkippenman » 14 jun 2021 23:08

Ik zie ze enkel gezellig als haringen in een tonnetje zitten, in het nachthok, hoe ziet de rest van het (nacht)hok eruit, ruimte, balkon? Zijn er zitstokken op hoogte, hoe is het ingedeeld?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 jun 2021 02:01

Je moet ze gewoon elke avond op stok zetten. Maar echt elke avond he, niet af en toe.
Dan gaan ze normaal na ongeveer een weekje (kan ook 2 zijn) zelf.

In het legnest kan je best nepeieren leggen. Ik vind keramieken het leukst. Plastic is te licht en kalk eten ze hier op. :roll:

Leuke kipjes trouwens! :gulzig:

Bokkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 13:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Bokkel » 16 jun 2021 07:13

outdoorkippenman schreef:Ik zie ze enkel gezellig als haringen in een tonnetje zitten, in het nachthok, hoe ziet de rest van het (nacht)hok eruit, ruimte, balkon? Zijn er zitstokken op hoogte, hoe is het ingedeeld?


Ja het ziet er erg gezellig uit :P

Dit is het hok met zoals ook het noem het balkon, overdekte ren en klein gedeelte van de de buiten ren. Nog voordat ie in gebruik werd genomen. Hier hadden we hm net geschilderd.

Afbeelding

In het nachthok zit 1 stok, rechthoekig met afgeronde randen. (Stok komt uit een origineel kippenhok, van mijn schoonzus die daar konijnen in heeft) hoogte weet ik niet uit mijn hoofd maar zal hooguit 25cm hoog zijn.

Bokkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 13:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Bokkel » 16 jun 2021 07:18

Pearlsofpassion schreef:Je moet ze gewoon elke avond op stok zetten. Maar echt elke avond he, niet af en toe.
Dan gaan ze normaal na ongeveer een weekje (kan ook 2 zijn) zelf.

In het legnest kan je best nepeieren leggen. Ik vind keramieken het leukst. Plastic is te licht en kalk eten ze hier op. :roll:

Leuke kipjes trouwens! :gulzig:


Dank voor je antwoord.

Gaan we dat eens proberen, zodra het hok voor het konijn klaar is. Want we hebben een vondeling Vlaamse reus erbij zitten. Wat wonder en wel heel goed gaat.
Eerst deden we het konijn in de nacht in een ander hokje in de schuur, maar tegenwoordig zitten ze met z'n allen in het nachthok.
Gisterenavond zaten er 2 in leghok en 3 bij het konijn in het nachthok. :gutgut:

Afbeelding

Bokkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 13:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Bokkel » 16 jun 2021 07:20

Oh ja, én ze lopen ook los in de tuin, voordat iemand begint over een té kleine ruimte :? :gulzig:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 jun 2021 07:55

:-)
Dan ga ik niet beginnen over de ruimte. :puh2:

Maar wel over het konijn.
Das geen Vlaamse reus hoor. Die zijn vlot dubbel zo groot. Wel een vrij groot konijn, formaat grote vlinder of zelfs nog iets kleiner. Mooi beestje wel, ik heb een zwak voor wildkleur.
Wat goed dat je hem/ haar opgevangen hebt. Echt top! Weet je al wat het geslacht is?
Enne, je weet toch dat het zo niet kan blijven? Een konijn alleen? Er is vast wel een konijnenopvang in de buurt waar ze je aan een leuke partner kunnen helpen. En die hoeft niet per se ook zo groot te zijn.. ;)

Bokkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 13:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Bokkel » 16 jun 2021 08:35

Pearlsofpassion schreef::-)
Dan ga ik niet beginnen over de ruimte. :puh2:

Maar wel over het konijn.
Das geen Vlaamse reus hoor. Die zijn vlot dubbel zo groot. Wel een vrij groot konijn, formaat grote vlinder of zelfs nog iets kleiner. Mooi beestje wel, ik heb een zwak voor wildkleur.
Wat goed dat je hem/ haar opgevangen hebt. Echt top! Weet je al wat het geslacht is?
Enne, je weet toch dat het zo niet kan blijven? Een konijn alleen? Er is vast wel een konijnenopvang in de buurt waar ze je aan een leuke partner kunnen helpen. En die hoeft niet per se ook zo groot te zijn.. ;)


Klopt allemaal, wil inderdaad graag nog een vriendje voor haar. Konijn is zeker en Vlaamse reus, ze is op de foto 11 weken oud. Het is waarschijnlijk een soort van grap geweest, al vind ik het geen leuke grap. Ze werd op de stoep gezet bij mijn schoonzus met briefje, hokJE en voer. Vandaar dat ik zeker weet dat het een Vlaamse reus is. Weegt inmiddels ook al ruim 5 kilo

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 jun 2021 10:08

Ah OK, nog in de groei.. :P
Oh nee, das niet grappig. :evil:

Ik vind der prachtig.
Ik heb eentje die er wat op lijkt. Slagje kleiner dan wel.. Belle is een halfwild konijn (dus van een gedumpt tam groot konijn voortgekomen) en is heel donkere wildkleur en ook vrij groot. Ale, ze weegt 3 kg :puh2: en is daarbij mooi slank. Maar wilde konijntjes wegen maar 1-1,5kg he. Dus de andere ouder moet groot geweest zijn en qua bouw is ze ook zoals een Vlaamse reus of grote vlinder.
Ze graaft een heuse burcht, echt fantastisch om zien.. De tamme konijnen graven wel eens een gang, maar wat zij doet is echt 'a whole other level' .
Niet benaderbaar, maar ik vind haar geweldig leuk. En mooi, haar naam is niet voor niets Belle.

Maar, dit ging over kippen zeker? :roll: :-D

Bokkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 13:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Bokkel » 16 jun 2021 10:51

Oh was het niet het konijnen forum :gutgut:

Moet zeggen dat ik nooit konijnen heb gehad, maar deze is zo aanhankelijk. Sprint naar je toe voor een knuffel etc. Heel leuk.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten