Gedoe….

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Simojo71
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2021 11:09
Land: Netherlands
M/V: V

Gedoe….

Berichtdoor Simojo71 » 16 jun 2021 22:59

Sorry lang verhaal, alvast bedankt voor het lezen.

We hebben een prachtig nachthok met 2 legnesten en automatische deur (lampje aan, kippen erin, deurtje dicht). Onze 5 kippen gingen altijd braaf naar binnen als het lampje aanging.
Voorheen hadden we een lage omheining eerst zonder en later met een net erover heen, maar dit was heel onhandig en niet veilig genoeg (heeft ons 3 kippen gekost).

Sinds maart heeft mijn man een vaste buitenren gemaakt. De kippen kunnen vanuit de ren het nachthok in en deden dit eerst ook braaf. In de ren staat ook een soort overkapping waar het voer in staat. Overdag lopen ze lekker los in de tuin en begin van de avond gaan ze in de ren.
Nu zijn we er sinds een week of 2 achter dat de kippen in die overkapping gaan slapen. Ze slapen al voor het lampje in het nachthok gaat branden en blijven dus lekker liggen onder de overkapping. We hebben ze een paar avonden geprobeerd binnen te zetten, maar ze gaan nog niet uit zichzelf…
De kippen komen eigenlijk alleen nog in het nachthok om een ei te leggen in het legnest.
Maar vandaag had ik na het rapen van de eieren ineens allemaal beestjes op m’n handen!! :shock:
HELP! Ik vrees bloedluis!!
Dus dat wordt de boel flink onder handen nemen! (Ik heb al heel veel tips en adviezen gelezen hier op het forum en op internet)
Zou dit ook de reden zijn dat de kippen buiten blijven slapen? Ze lijken er verder geen last van te hebben. Ze vertonen geen verschijnselen van jeuk ofzo, scharrelen lekker in de tuin, graven kuilen, nemen zandbaden, genieten van de zon, eten en drinken goed, leggen eitjes…

Als ik het nachthok leegtrek en naden ga dichtkitten, witkalken etc kan ik dan tijdelijk een ander legnest voor ze maken? Of krijg ik ze dan nooit meer het nachthok in?

Hebben jullie nog goede tips?

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gedoe….

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 jun 2021 07:26

Alleszinds zorgen dat je kippen het nachthok niet meer in moeten zolang er bloedluis in zit.
Gelukkig zijn ze buiten blijven slapen..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gedoe….

Berichtdoor tuff cookie » 17 jun 2021 10:16

De kippen gaan later wel weer het nachthok in. Anders eerst even lokken met lekkers.
Voor nu zou ik het nachthok eerst behandelen tegen bloedluis en daarna pas alle kieren dichtkitten. Het beste kun je eerst met een verfbrander of stoomspuit aan de gang gaan om alles dood te krijgen, vooral de eitjes in de kieren. Er bestaan ook andere middelen.
Daarna kun je diatomeeënaarde in het legnest en rond de zitstok strooien. Dit het hele jaar in het hok houden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Gedoe….

Berichtdoor jantien » 17 jun 2021 10:54

Daarom gingen de kippen ook onder de overkapping slapen, slimme dieren :-)
Schoonmaken zoals beschreven, zoveel mogelijk kitten en daarna met water en diatomeenaarde gehele binnenhok ban boven tot beneden ..verfen.. met het papje van diatomeenaarde.
Dit bijhouden.
Komt helemaal goed :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten