Kippenhok trespa

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
BertBB
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2021 14:09
Land: Nederland
M/V: M

Kippenhok trespa

Berichtdoor BertBB » 28 nov 2021 13:39

Hallo, Ik ben nieuw en kon dit onderwerp niet vinden, dus ik vraag het zelf even.
Ik heb een kippenhok gemaakt van trespa platen, (het dak is van dakpannen' en de grote deur voor onderhoud is van hout) het leghok is compleet van strespa, het hok waar ze eten en de waar de stok zich bevind heb ik tegels als vloer. Nu lees ik veel tegenstrijdige berichten of het wel of niet goed is.
maar de trespa is rond de halve cm dik, is dat genoeg voor een koude winter? Het leghok staat wel vol op de wind, naden en kieren zijn dicht gekit. En ventilatie is er voldoende omdat het deurtje altijd openstaat richting de ren.
Ik zou de wanden eventueel kunnen isoleren met piepschuimenplaten en afwerken met dunner trespa.
Graag hoor ik jullie mening

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok trespa

Berichtdoor tuff cookie » 28 nov 2021 18:29

Even over de ventilatie. Je zegt dat het deurtje altijd open staat. Dat is prima, maar ventilatie krijg je als er onder in een wand een opening is (in dit geval het deurtje) en bovenin op het hoogste punt een opening is. Warme lucht stijgt omhoog en frisse lucht komt onderin binnen. Op die manier wordt het vocht dat de kippen in de nacht uit dampen afgevoerd. Als het vocht niet afgevoerd wordt kunnen kippen in de winter een bevroren kam krijgen doordat het vocht op de kam slaat en bevriest.
Wat betreft trespa; het is nogal hard en massief daardoor ook koud. Isoleren zou je het beste aan de buitenkant kunnen doen. Het nadeel is wel dat je er bloedluis tussen kunt krijgen. Aan de andere kant als je in het hok het hele jaar diatomeeën aarde in het hok hebt dan vallen ze vrij snel dood. Eventueel kun je een windscherm met enige tussen ruimte achter het hok plaatsen. B.v. een houten schutting. Misschien nog even overwegen wat je het beste kunt doen. Kippen kunnen vrij goed tegen kou zolang ze uit de wind en uit de tocht zitten.
Gevoelsmatig zou ik enkel trespa toch te weinig vinden voor de winter.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok trespa

Berichtdoor tuff cookie » 28 nov 2021 18:30

Welkom op dit Forum :-D
Even over de ventilatie. Je zegt dat het deurtje altijd open staat. Dat is prima, maar ventilatie krijg je als er onder in een wand een opening is (in dit geval het deurtje) en bovenin op het hoogste punt een opening is. Warme lucht stijgt omhoog en frisse lucht komt onderin binnen. Op die manier wordt het vocht dat de kippen in de nacht uit dampen afgevoerd. Als het vocht niet afgevoerd wordt kunnen kippen in de winter een bevroren kam krijgen doordat het vocht op de kam slaat en bevriest.
Wat betreft trespa; het is nogal hard en massief daardoor ook koud. Isoleren zou je het beste aan de buitenkant kunnen doen. Het nadeel is wel dat je er bloedluis tussen kunt krijgen. Aan de andere kant als je in het hok het hele jaar diatomeeën aarde in het hok hebt dan vallen ze vrij snel dood. Eventueel kun je een windscherm met enige tussen ruimte achter het hok plaatsen. B.v. een houten schutting. Misschien nog even overwegen wat je het beste kunt doen. Kippen kunnen vrij goed tegen kou zolang ze uit de wind en uit de tocht zitten.
Gevoelsmatig zou ik enkel trespa toch te weinig vinden voor de winter.

BertBB
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2021 14:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenhok trespa

Berichtdoor BertBB » 28 nov 2021 18:44

Bedankt,
ik heb 2 roosters bijna bovenin het dak zitten, dus er is ventilatie, vergeten te zeggen.
ik heb alle naden en kieren dicht gesmeerd met kit en zo,n natuurlijke vuller wat kei hard word en voor dierenhokken gebruikt kan worden, ook de schroefgaten zijn dichtgesmeerd (met kit)

Ik denk dat ik het leghok ga isoleren van buiten uit, binnenkant is wat lastiger.
bedankt voor je bericht.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok trespa

Berichtdoor tuff cookie » 28 nov 2021 19:39

:duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok trespa

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 nov 2021 21:33

Let wel op. Trespa moet kunnen ademen, anders trekt het krom. Dus je moet kieren open laten..niet ideaal voor een kippenhok, tenzij je met een open spouw werkt. Maar das dan weer ideaal voor bloedluis.
Waarom zou dat eigenlijk te koud zijn? Mijn kippen slapen gewoon in de buitenlucht. Ook in de winter.. Tis maar wat ze gewend zijn. Zolang het niet onder min 10 gaat tenminste.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten