Kuiken in huis

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Elles84
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2021 13:33
Land: Nederland
M/V: V

Kuiken in huis

Berichtdoor Elles84 » 04 dec 2021 15:43

Wij hebben tijdelijk een kuiken van zo'n 4 maanden oud in huis, omdat deze niet geaccepteerd werd door de rest van de kippen en helemaal kaal geplukt werd. Ook loopt ze qua groei flink achter, ze is een stuk kleiner dan ze zou moeten zijn. Ze kon helaas daar niet blijven, en ook bij de eigenaar binnen was geen optie. Dus vandaar dat ze nu hier is.

Ze zit in een knaagdieren hok, wel groot maar merk dat ze, nu ze wat meer aan het groeien is, eigenlijk ruimte te kort komt. Maar hoe kan ik er binnen voor zorgen dat ze een fijn plekje heeft? Naar buiten kan ze echt nog niet, dus we willen haar de winter binnen houden en dan van het voorjaar naar buiten.
Wie heeft er tips, zodat ik binnen voor haar een goed plekje kan maken?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor tuff cookie » 04 dec 2021 16:42

Erg mooi dat je dit kipje gered hebt. Om haar op te laten groeien tot een volwaardig kippen leven zou ze een metgezel moeten hebben. Kippen zijn groepsdieren, kunnen dus niet alleen. Je zou b.v. een jonger kipje er bij kunnen nemen zodat jouw kipje de baas wordt.
Wat betreft de ruimte, heb je misschien een schuur of iets dergelijks waar je een stuk af kunt zetten en eventueel iets van verwarming om de vorst eruit te houden ?
Een andere mogelijkheid is om het kipje naar een vogel opvang te brengen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Kip La La » 04 dec 2021 16:58

Een kip de hele winter binnen huisvesten valt niet mee.
En in haar eentje is al helemaal niet fijn.

Elles84
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2021 13:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Elles84 » 04 dec 2021 17:12

Afbeelding

Even een foto om te laten zien hoe klein ze nog maar is.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Isabel » 04 dec 2021 17:28

Ach, wat een hompie... :ilove:
Is het een hennetje?

Ik zou ook zoek gaan naar een tweede hennetje van ongeveer dezelfde leeftijd. Mits je kippen wil houden, want ik begrijp dat je zelf geen kippen hebt..?

En dan als het fijner weer wordt, duurt nog even, met z'n tweetjes bij de rest.
Ik zou inderdaad wel een groter hok maken, want dit is wel erg klein. Ook zou ik er dan een bak met speelzand in zetten zodat ze een zandbad kunnen nemen.
Je kan met gaas panelen, zelf maken, een groter hok op maat maken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 dec 2021 17:56

Ziet er een haan uit....
Ziet er idd wel geen 4 maand uit. Das 17 weken oid?
Nee, ziet er maar de helft uit.
Zou kunnen dan, dat het toch een hen is. Met een rozenkam dan. Die kleuren al vrij snel rood, dacht ik.

Als je zelf kippen wil, zou ik ook een jonger kuiken erbij zetten. Zo tussen 7 en 10 weken oud vb..
Geen eenvoudige opdracht om dat in deze tijd van het jaar te vinden. En ik zou een rustig ras zoeken. Gezien de rozenkam zit hier misschien wyandotte in? Ik zou in die richting zoeken. Wyandotte, cochin kriel, Brahma kriel, zoiets... Zodat je er geen te fel karakter bij zet. Dat zou vb met een hybride wel eens kunnen, die zijn soms vrij pittig.
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 04 dec 2021 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Elles84
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2021 13:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Elles84 » 04 dec 2021 18:00

Pearlsofpassion schreef:Ziet er een haan uit....
Ziet er idd wel geen 4 maand uit. Das 17 weken oid?
Nee, ziet er maar de helft uit.
Zou kunnen dan, dat het toch een hen is. Met een rozenkam dan. Die kleuren al vrij snel rood, dacht ik.


Ze is ruim 4 maand.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 dec 2021 18:06

De belangrijkere vraag is idd of je een ruimte kan vrijmaken met een rennetje? Houdt ook rekening met de geurhinder en dat het bij een binnenhennetje wel tot mei kan duren voor het buiten warm genoeg is.
Hangt van het voorjaar af. Ik had vorig jaar een ziek konijn binnen in de winter en de pech dat het zo lang koud en nat bleef buiten. Dus toen heeft het effectief tot eind mei geduurd voor het 's nachts minstens 5 graden bleef...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor Isabel » 04 dec 2021 18:10

Gezellig is het wel, kippetjes in huis. Kunnen super tam worden. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuiken in huis

Berichtdoor tuff cookie » 04 dec 2021 20:04

Ik denk ook dat het een haantje is.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten