Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Didionneke
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2022 11:05
Land: Nederland
M/V: V

Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Didionneke » 17 jan 2022 21:09

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum. Bedankt voor het goedkeuren.

Wij willen in het voorjaar kippen. Het idee is een nachthok waarin we zelf kunnen staan, een ren maar vooral los in de tuin. We hebben een grote tuin (2000 vierkante meter) Met een stuk bos, een stuk gras, een stuk siertuin en een stuk wat vooralsnog wildernis is. Het kippenhok komt aan de rand van de siertuin. We denken aan een aantal New Hampshires. Nu hebben wij een paar vraagjes.
Hoeveel is een mooi aantal? we denken aan 5 (met of zonder haan) maar ben je die niet steeds kwijt in de tuin?
Hoe groot is de kans dat de tuin overhoop gaat (met name de siertuin en het gras dan)
Hoe komen we aan die kippen?
Is stroom in het nachthok echt noodzakelijk?
Hoe groot moet de ren zijn (ik snap dat het afhankelijk is van het aantal kippen) als die kippen vooral buiten scharrelen kunnen? als we bijv op vakantie zijn kan ik me voorstellen dat we de kippen in de ren houden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 jan 2022 23:25

Hallo! :-D

Wat een mooie ruimte!
Als je de siertuin en het gras mooi wil houden, zou ik het kippenhok net niet daar neerzetten. ;)
Kippen blijven toch meer in de buurt van het hok, ze lopen wel wat verder, maar daar zijn ze het vaakst.
Dat stukje wildernis klinkt wel leuk en bos vinden ze ook erg leuk.
Je zal de kipjes idd niet de hele tijd zien. Maar als je het hok mooi in je zicht zet, zal dat wel meevallen.
Als je de mogelijkheid hebt voor een haan zou ik dat wel aanraden. Het is een aanwinst voor je toom, ze zijn mooi en trots, beschermen de hennen en vooral, houden ze ook wat samen. De kans dat je hen als groep ziet scharrelen en rondlopen ipv dat iedereen een beetje z'n weg gaat, is met een haan groter dan enkel hennen. Als het ver genoeg weg is om je niet uit je slaap te halen, klinkt het gekraai ook heel mooi. Echt een geluid uit de natuur en je leert je eigen haan herkennen. Das leuk.

Wel is 4 hennen bij zo'n groot ras haan een absoluut minimum, soms is dat nog te weinig.

Als je 4 of 5 grote kippen wil houden, zou ik toch een ren van iets van 15m2, liever 20 voorzien. Als ze er idd niet permanent in moeten maar voor als je op vakantie gaat of vb 's avonds in te zetten zodat je deze ruimte kan beveiligen tegen roofdieren. Als het voor permanent is, moet het groter.
Je moet een beetje kijken wat je veilig kan maken, bij een ren groter dan 20m2 wordt dat al een behoorlijke uitdaging. En dat is toch wel handig, zo'n veilige ren voor 's avonds en' s ochtends vroeg.

Ik heb geen stroom in m'n nachthok maar als je er iets op stroom wil gebruiken is dat wel handig natuurlijk. Hangt er dus vanaf.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor tuff cookie » 18 jan 2022 07:22

Je kunt ook nog denken aan ophokplicht wat betreft de grootte van de ren en eventueel als blijkt dat er predators komen.

Didionneke
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2022 11:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Didionneke » 18 jan 2022 16:48

Bedankt voor je reactie.

Ik vermoed dat de buren het geen probleem vinden, een haan, want we wonen landelijk.
Hier in de omgeving zijn veel weitjes met kippen al dan niet met haan. Niks overdekt. Ik heb niet echt een idee van vossen maar volgens mij valt het mee met roofdieren (we wonen in Noord Holland Noord) Het nachthok zal uiteraard wel een onneembare vesting worden.
Meer kippen is zeker een optie.

We gaan erover nadenken hoe we de ren en het hok zullen plaatsen, de siertuin is verreweg het meest in zicht vanuit huis. Onze tuin is vrij begroeid.

Ik weet van een dierenhandel in Stolwijk, die komt op internet wel goed over, maar heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een ander goed idee hoe ik aan New Hampshires kom, zonder naar Drenthe of de achterhoek te moeten. (prachtig daar, maar voor ons echt ver rijden)

Alvast bedankt weer.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jan 2022 16:59

Nee, niet bij een handelaar!
Die kopen de restjes bij hobbyfokkers op of kopen bij vermeerdererschuren. Los van bet feit dat er een boel dieren van overal samen gezet worden, wat vragen om ziektes is, zijn het gewoon doorgaans niet de meest gezonde en sterke dieren. En niet wat je wil waar je dieren terechtkomen.

Zoek een hobbyfokker, tentoonstellingsfokker of niet, dat moet je zelf weten.
Je kan via verenigingen in contact proberen komen met fokkers of gewoon de advertenties op BP in de gaten houden. Niet verwachten dat je van de eerste keer kijken wat ziet. Het is zowiezo een beetje het verkeerde seizoen. Kijk goed naar de advertentie, dan merk je normaal wel of het iemand is die een hart heeft voor z'n dieren. En beloof niets op voorhand, ga eens kijken en beslis ter plaatse. Een hobbyhouder vertelt graag uitgebreid over z'n dieren, dan zit je goed.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Loos » 25 jan 2022 22:22

Als je de kippen per se in de siertuin wil, dan kun je er ook voor kiezen een kriel ras te nemen met bevederde poten. Die kipjes graven minder. Mijn 3 cochin krielkippen houden al 50 m2 grond kaal, een gewone legkip ploegt nog veel meer om. Overigens zullen kippen doorgaans de bosjes opzoeken, dus zet je het hok op het gazon, dan zitten ze het grootste deel van de dag tussen je sierheesters. Loslopende kippen zijn wel echt veeeel leuker om te zien dan wanneer ze opgesloten zitten, dus zeker een aanrader om ze los te laten lopen.

Oh, en nog een voordeel van kriel bij het loslopen: kippen poepen. Gewone kippen poepen echt flink, daar wil je niet instappen. Een gazon met krielkipjespoep is prima te doen, ik ga wel eens in de shit zitten maar een ramp is het niet.

Stroom in het hok is handig als je als het vriest een weekend weg wil, dan kun je het drinkwater ontdooid houden. En als je af en toe kuikens wil. En als je vaak weg bent en toch 's nachts het nachthok wil afsluiten, al zijn er ook automatische deurtjes op batterijen. Maar ik ben vaak weg, en heb geen stroom in het hok. Ik ben gewoon een ietwat imperfecte kippenmoeder die haar kippen wel eens urenlang met bevroren water laat.

Mocht je je kippen in de wildernis laten, houd er dan rekening mee dat als je een haan neemt, dat er dan kuikens van kunnen komen. Want een kip kan zich prima verstoppen als ze wil broeden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jan 2022 09:18

3 cochin krielen die 50m2 kaal houden? Amai stevige scharrelaars! Ik heb er nu 7 (cochin kriel en Brahma kriel kruisingen) op 56m2 plus 1 Australorp groothoender, en het is nog niet kaal... Zonder de Australorp zou ik nog moeten maaien in de zomer.

Ik zou denken dat als je het eens grondig terug inzaait, het wel zou blijven staan.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor jantien » 27 jan 2022 09:02

Ik heb ook een tuin van Ca. 2000m2 waarin nu 34 kippen, 2 ganzen en 2 muskuseenden lopen.
Ook struiken, stukje bos, siertuin waarin alleen nog niet tere vaste planten groeien ( maar dat kwam meer door de geiten dat mijn siertuin er niet meer is) en gras.
De dieren maken gebruik van de hele ruimte en blijven niet enkel dicht bij het hok, zeker niet.
Gaan graag overal scharrelen en rusten of in een groot hok (de oudjes) wat buiten mijn grote ren staat ( waarin mijn nachthokken staan).
Regelmatig zie ik amper nog dieren door de ruimte dus die 5 zul je inderdaad regelmatig ‘kwijt’ zijn :gutgut:
Stroom heb ik wel in 2 grootste nachthokken (tuinhuis) en dat is erg handig.
Voor lamp bij donker winterweer, warmtelamp, om vanuit hok stroom te pakken voor tuin om te onderhouden etc etc etc.
Dus als je hok nog gaat bouwen zou ik dat zeker gelijk laten aanleggen. Ik heb er al 33 jaar plezier van :duimop:
Ja en zeker een haan erbij, prachtig :ilove:
Ik zou kippen ook liever bij een liefhebber kopen dan bij Stolwijk, ik ken het bedrijf overigens niet hoor.
Een liefhebber kun je prima vinden via MP en herken je doordat je via mail al eerst veel vragen mag stellen en als je komt je daar ook nog even flink doorklets over de dieren.
Dan weet je dat je goed zit :duimop:
Wat betreft het kapot scharrelen van de tuin, dan doen ze allemaal. De ene wat harder dan de andere. Ook de kippen met bevederde poten kunnen er wat van hoor! Maar met zoveel ruimte en weinig kippen gaat het heel best meevallen.

Didionneke
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2022 11:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen los in de tuin en meer vraagjes

Berichtdoor Didionneke » 28 jan 2022 20:02

Bedankt allemaal voor de fijne reacties. We gaan met de buren overleggen over een haan. We gaan op zoek naar een goed hok en we gaan het ervaren. Van de week iemand gesproken met een weitje met kippen hier in de buurt. Die lopen vrij rond. Hebben een onafgesloten nachthok en er is nog nooit een kip geroofd. Dat geeft moed.
We gaan binnenkort eens naar Stolwijk ter oriëntatie. Maar de kippen zullen we ergens anders vandaan halen.

Als ik meer vragen heb, zal ik ze zeker stellen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten