Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor Loos » 18 jul 2022 16:06

Ik maak me zorgen over de kippen voor de hete dag morgen. Ze zitten nu al te hijgen van de hitte. Plan wat ik nu heb is een grote deken over de ren te hangen, voor nog meer schaduw (ze hebben op zich al veel schaduw dankzij een vlierstruik en notenboom, maar dan warmt de grond misschien minder op). Daarnaast wil ik straks een koelbox kopen bij hema en koelelementen in de vriezer leggen. Als ik die box op z'n kant leg, hebben ze een koel plekje om even te gaan zitten. Maar ik vraag me af of (als ze het al snappen dat ze daarin moeten gaan zitten) het genoeg is.

Wat gaan jullie doen?

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor Loos » 18 jul 2022 16:07

En klein vraagje: ik kan ook nog even een extra drinktonnetje kopen en die in die met water en al in de vriezer zetten. Dat moet in de hitte in ieder geval een paar uur koel blijven. Maar is het wel goed voor kippen om ijswater te drinken?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jul 2022 17:13

Nee, dat gaan ze niet doen. Vinden ze niet aangenaam en is ook niet gezond, zo'n temperatuurshock.
Het beste kan je de grond onder de bomen en struiken nat maken. Niet alles, want ze gaan niet graag in het nat zitten en dan ga je ze dus de zon in jagen. Maar een deel. Die vochtige grond geeft veel koelte af en onder een struik blijft dat goed hangen.
Ik heb ook het hok nat gespoten.
Hier tot nu toe geen open bekjes, dus dat gaat goed.

Extra drinktoren is goed en paar keer per dag ververseren ook, maar dus met gewoon koel water, geen koud.

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor Artep » 18 jul 2022 17:27

Ik gebruik al jaren zonweringsdoek.
Even achter de naaimachine, paar nestels in de hoeken, paar haken aan de rennen gemaakt.
Deze hangen voor de rennen, achterkant hok staat tegen struiken, op deze manier zitten de kippen lekker in de schaduw, en hok blijft redelijk koel.. (bovenkant rennen is dak)

Ik begon eerst met lakens, maar was lastig vast te maken, wapperde steeds los, en toen heb ik die zonweringsdoeken gemaakt.

Ik ververs het water ook 2x op een dag.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 18 jul 2022 18:41

Kan je op zo’n hete dag de kippen niet gewoon in de tuin los laten lopen? Dan vinden ze zelf wel de meest koele plek in de schaduw. Hier staan ook veel schalen gevuld met water her en der in de tuin verspreid (ook voor de andere vogels).

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor tuff cookie » 18 jul 2022 18:58

Zelf span ik een wit zeil over het dak en geef inderdaad ook een paar keer per dag vers water. Hok nat sproeien is ook een goed idee.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat doen jullie met de hitte om de kippen te beschermen?

Berichtdoor Loos » 19 jul 2022 16:35

Goede tips allemaal! Ik heb de doek opgehangen en de grond natgespoten en inderdaad ook de ren open gezet. Wel een tuin die ze niet kennen (want hij is gedeeld dus ze mogen normaal niet los) maar ze hebben toch zelf een plekje uitgezocht buiten de ren, en daar zitten ze nu al de ganse dag te stof/compostbadderen (ze zitten in de composthoop) en te hijgen. Maar ze zien er actief uit dus ik maak me geen zorgen.

Het ijswater lusten ze wel trouwens. Geen idee of het goed voor ze is maar dat zullen ze zelf wel beslissen. (Ze kunnen kiezen.)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten