Is er ruimte genoeg?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Roberto » 19 jul 2022 08:17

Afbeelding

Ik heb sinds tien dagen drie grote Barnevelders. Nu zie ik hier op het forum grote tuinen en kippen met vrije uitloop. Ik heb een klein tuintje (7 X 3,5 m) en de kippen hebben, inclusief hok, circa 6 X 1 meter uitloop achter gaas.

Is dat genoeg? Als ik de kippen vrij rond zou laten lopen dan kan ik mijn tuintje gedag zeggen want dat overleeft het niet. Ik wil de tuin wel opofferen maar liever niet. Hoe denken jullie daarover?

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jul 2022 09:20

Tja, het had natuurlijk beter geweest daar eerst over na te denken, maar daar was je vast zelf al achter. ;)

Ik persoonlijk vind dat veel te weinig. Kippen hebben wel wat afleiding nodig en iets om te scharrelen. Een struikje is toch wel een must, vind ik.
Barnevelders worden grote forse kippen. De 25m2 van je hele tuintje vind ik wel mooi. Maar idd, daar gaat ook niets blijven staan, tenzij je het beschemt.
Nu kan je wel nog iets he. Een boompje of struik kan je met gaas beschermen. En ik heb jaren courgettes en pompoenen geteeld in de kippenren, tot er eentje besloot de vruchten op te eten en de rest het nadeed. Ook hier, de jonge planten even met gaas errond beschermen. Zo ook zonnebloemen vb, leuk voor de bijtjes en fleurig.
Maar nee, we kunnen niet ontkennen dat de bodem vakkundig vrij zal worden gehouden van groene fijne bedekking.
Voordeel is wel de gezelligheid van je kipjes bij je als je buiten zit. En dat ze aan je achterdeur gedag komen zeggen.

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Roberto » 19 jul 2022 09:26

Pearlsofpassion schreef:Tja, het had natuurlijk beter geweest daar eerst over na te denken, maar daar was je vast zelf al achter. ;)


Inderdaad. :oops: Dank voor je reactie.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor tuff cookie » 19 jul 2022 11:23

Er bestaan ook nog Barnevelder krielen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Isabel » 19 jul 2022 14:49

Ik zie dat je het gaas schuin tegen de schutting hebt geplaatst.
Als je dat nu eens met palen in de grond recht maakt, hebben ze al wat meer ruimte. En misschien kan je de ruimte nog wat meer naar achteren trekken? Als je toch bezig bent. :-D

In de ren kan je struiken planten, boomstronkjes neerzetten, wat stokken op verschillende hoogtes maken waar ze op kunnen zitten. Zo maak je de ren al een stuk leuker voor de dames. :-)

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Roberto » 19 jul 2022 14:53

Dank voor de tips! :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Isabel » 19 jul 2022 15:44

Ben benieuwd naar het resultaat. ;)

Ik heb trouwens ook niet veel ruimte, stadstuintje, en mijn 5 kriel dames zitten tot een uur of 3 in de ren. Daarna mogen ze los de tuin in. Okay... je moet geen siertuin of een moestuin hebben, maar de schade valt reuze mee hoor.

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Roberto » 19 jul 2022 15:51

Ik heb ook naar de andere kant nog wat ruimte, waar ook een kleine composthoop ligt. Veel insecten, dus interessant voor de kippen. Nog even over nadenken. Ik zie ze zelf graag rondlopen, maar ik zie ook mijn tuintje met weidebloemen graag. Dilemaatje. :mrgreen:

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jul 2022 16:36

Als je de kippen op de composthoop laat, heb je geen composthoop meer.
Maar dan heb je die ook niet nodig. :mrgreen:
:duimop:

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jul 2022 10:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Is er ruimte genoeg?

Berichtdoor Roberto » 19 jul 2022 16:44

[

Ik vind vast nog wel een oplossing die voor allen goed is. Ik moet ook nog rekening houden met de poes, die denkt dat de tuin van haar is.

Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 10 gasten