Bescherming roofvogels

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Eddy83
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2022 19:00
Land: Nederland
M/V: M

Bescherming roofvogels

Berichtdoor Eddy83 » 02 aug 2022 01:00

Vandaag is 1 van mijn kipjes aangevallen door een roofvogel. De haan vocht voor haar leven, met succes. Het hennetje kon vluchten in een struik. En ik was op tijd om de haan te redden.

Ze kunnen vrij loslopen op 1000 m2, dus gaas spannen is geen optie. En ophokken vind ik erg jammer om te doen.

Wat zijn de opties voor bescherming dan verder?

Is er een goede verschrikken, al dan niet elektronisch?

Verder ideeën van mij:
- cd ophangen voor reflectie van licht
- een klein stukje net boven de uitloop van nachthok en overdekte ren maken, van bijvoorbeeld 10x4 meter, met open zijkanten. Zodat ze daar wel kunnen beschermt zitten van bovenaf. Of heeft dit geen zin?
- meer struiken planten, ik heb er nu niet zoveel

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 02:56

Meer struiken is zowiezo een goed idee.
Verder is misschien een web wel een optie voor je? Kriskras of mooi vanuit 1 punt in het midden vertrekkend draden (nylon vb) spannen werkt ook erg goed. Niet té goed zichtbaar want het werkt beter als ze ervan in de vlucht schrikken en niet op voorhand kunnen inschatten waar ze er evt wel nog tussen kunnen. Het hoeft dus zelfs niet sluitend te zijn.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Buitenbeestje » 02 aug 2022 12:25

Ja, wat PoP zegt: meer struiken en bomen! De kippen voelen zich dan ook veel veiliger…

En een dappere en alerte haan, maar die hebt je al zo te lezen. :duimop:

Eddy83
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2022 19:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Eddy83 » 03 aug 2022 22:57

Inmiddels 12 struiken aangeplant en toch maar een stuk overspannen met gaas van 6x 4 meter bij de uitloop van het hok zodat ze in ieder geval veilig het hok uit kunnen komen.

Was nog een hele puzzel om struiken te vinden die wintergroen zijn en niet giftig voor kippen en schapen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 aug 2022 10:16

Wat goed van je!
Dat zal echt al veel schelen.

Eddy83
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2022 19:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Eddy83 » 16 aug 2022 20:33

Helaas niet voldoende, gelukkig heeft kip het overleefd.

Ga nu toch maar overdekte buitenren maken. Hoe groot zal ik dat maken voor 5 krielkippen + 1 haan? Dacht zelf aan 40m2

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 aug 2022 04:27

Ben je zeker dat je bij dit aantal blijft? Dan is het te doen.

Ikzelf heb 56m2 en ik vind dat nu te klein.. Oorspronkelijk was het voor 4a 5 dwerghoenders (brahma krielen kan je moeilijk krielkippen noemen) voorzien maar nu heb ik er een grote legkip bij, 5 dwerghoenders en 2 cochin krielen en nu is het eigenlijk te klein naar m'n zin. Het gras is ook weg.. :duimneer:
Dus ja, zit er niets anders op dan de groep (op natuurlijke wijze) wat kleiner te laten worden en misschien toch een stukje wat gras te zaaien en dan te beschermen indien nodig...

Als je de ruimte hebt zou ik iets groter gaan. Maar dat moet haalbaar en betaalbaar zijn natuurlijk.
Wel enorm balen dat het alsnog nodig is. Pfff... :(

Eddy83
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2022 19:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Eddy83 » 17 aug 2022 21:46

Ik heb de mogelijkheid om 50m2 te maken, dat is kosten technisch gezien te doen. Het blijft bij dit aantal dieren, het is er al meer dan ik van plan was, maar kennis van mij had 2 jonge hennen over en anders zouden ze in de pan eindigen en dat vond ik zonde van die prachtige hennen.

Gras zou leuk zijn als het wat zou blijven maar geen prioriteit. Meer vanwege dat ze dan wat groen voer zelf kunnen "grazen". Ik had zelf al zitten denken aan 2x 25m2 en dan regelmatig wisselen dmv draaideur. Maar vind dat echt te klein worden

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bescherming roofvogels

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 aug 2022 22:45

Dat zou ik idd ook niet niet doen. Op 25m2 zou het gras wel eens sneller weg kunnen zijn dan dat het op het andere stuk bij kan groeien.
En weg is bij kippen vaak ook echt weg. Jammer genoeg. :(


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten