Nieuwe hennen toevoegen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
CochinKriel4
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2022 06:51
Land: Nederland
M/V: V

Nieuwe hennen toevoegen

Berichtdoor CochinKriel4 » 21 aug 2022 13:17

Hi allemaal, ik heb een vraag! Een van onze kipjes is overleden waardoor we nu nog maar 2 Cochin Kriel hennetjes over hadden. Nu hebben we er 2 bij gehaald, jonge hennetjes van 4 maanden.

Nu lopen onze kippen normaal in de tuin en lopen ze overdag heen en weer het hok in om een ei te leggen. Ze worden er ook echt niet leuker op als ik ze ‘s ochtend niet uit het hok laat. Alleen, de nieuwe hennetjes moeten eigenlijk een tijd in een gesloten hok verblijven om te wennen.

Hoe combineer ik dit? Vraag ik me nu af…

Tips zijn heel erg welkom!

Groetjes Marie

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe hennen toevoegen

Berichtdoor Buitenbeestje » 21 aug 2022 13:46

Heb je misschien nog een klein reservehokje? Of wellicht kan je een (konijnen)hokje van iemand lenen?
Dan kan je daar de nieuwe kipjes een aantal dagen in houden zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe omgeving. Na een dag of 5 a 7 kan je ze overdag los laten lopen in de tuin. Als het avond wordt zullen ze weer terug gaan naar het reservehokje.
In de tuin kunnen ze kennis maken met de ‘oudere’ kippen en zo zullen ze langzaam een nieuwe pikorde vast stellen. Op den duur gaan ze met de andere kippen mee op stok. Dat zal je in het begin misschien wat moeten stimuleren door bv meelwormpjes te strooien in het kippenhok ofzo…

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nieuwe hennen toevoegen

Berichtdoor jantien » 21 aug 2022 14:38

Zo pakte ik het altijd aan…..
De oude hennen gewoon lekker in de tuin laten lopen zoals altijd en de nieuwe hennen overdag in het nachthok plaatsen.
Ze komen er vanzelf uit als ze dat willen en zullen vaak makkelijk weer met de oude hennen meegaan in het hok.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe hennen toevoegen

Berichtdoor Isabel » 21 aug 2022 16:50

Ik laat mijn hennen ook altijd los, de nieuwe zet ik in het nachthok, de ren houd ik een paar uurtjes dicht. Daarna zet ik de ren open en kunnen ze zelf bepalen of ze de tuin in willen of niet.
Ik blijf er dan wel al die tijd bij, wil de boel een beetje in de gaten houden. :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe hennen toevoegen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 aug 2022 21:54

Als de kippen niet weg kunnen uit tuin of ren, is het idd niet nodig om hen in het hok te houden.
Dat wordt soms gezegd maar is nergens voor nodig. Je kan hen uiteraard wel van daaruit de omgeving laten verkennen..

Voor het wennen eens je alle kippen bij elkaar laat hebben de kippen best zoveel mogelijk ruimte.. Des te vlotter gaat de koppeling.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten