Kippen in een boomgaard

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
jds
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2013 22:33
Land: Nederland
M/V: M

Kippen in een boomgaard

Berichtdoor jds » 05 okt 2022 19:34

Hallo kippenliefhebbers, ik heb een idee en ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Ik heb al enige tijd een aantal wyandotte krieltjes in de tuin bij mijn huis, dus heb enige ervaring.

Nou heb ik ook een kleine boomgaard van ong. 1000 m2, met walnotenbomen. Deze is meer buitenaf en niet aan huis. Kan ik daar ook kippen vrij laten rondlopen (wel de wei van de buren en weg afgrenzen met gaas)?
Concrete vragen die ik daarover heb:
- kunnen ze een paar dagen zonder mij? Ik ga vaak langs maar lukt niet elke dag dus ze moeten zichzelf een paar dagen kunnen redden.
- ik dacht aan IBC's op poten zetten (die staan er toch), aan droe kanten dicht maken en daaronder beschutting tegen zon, regen, wind en rovers. Werkt dat?
- als ik 500 m2 gebruik voor 6 kippen, vinden ze dan zelf voldoende eten of is bijvoeren (trekt ook muizen, ratten aan?) altijd nodig?
- welk ras is zelfredzaam en een beetje fel, zodat ze van zich af bijten bij een klein roofdier? Is een haan nodig?

Laat vooral weten wat jullie vinden,
Alvast bedankt!

Groeten,
Joost

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen in een boomgaard

Berichtdoor jantien » 06 okt 2022 12:57

Hoi Joost,
nog geen reactie gehad dus hierbij mijn gedachten..

- Ik vind zelf dat tenminste 1x per dag bij je dieren moet gaan kijken.
Of alles wel goed gaat, met de dieren zelf, met de voeding, met het water..
- weet niet precies wat je bedoelt met die ibc’s maar kippen zijn dan bij schemer, nacht en vroege morgen niet veilig voor roofdieren
- 500 m2 zou ik zelf bij bijvoeren, als gras etc goed blijft staan met wat gemengd graan.
In de winter zeker bijvoeren en kun je met mengsel voeren van gemengd graan met legkorrel
- felle rassen beginnen ook tegen kleine roofdieren weinig tot niets (ratten is mijn ervaring is geen probleem, wel bij kuikens!) en een haan gaat je daarbij ook niet helpen.
Het ras ligt eraan wat je verlangd van een kip.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in een boomgaard

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2022 14:43

500m2 is volgens mij niet voldoende om kippen hun voedsel te laten zoeken. Ik weet zelfs niet of zelfs de meest redzame rassen daartoe nog in staat zijn. Een kip is al lang geen wild dier meer. Dus zeker bijvoederen.
Verder hangt het er ook vanaf hoe variabel de vegetatie is, hoeveel bodemleven en insecten er leven.
Walnotenbomen zijn niet zo ideaal daarvoor, denk ik.

Als de bomen enigzinds bereikbaar zijn voor de kippen zullen ze waarschijnlijk daarin willen gaan slapen. De vraag is of dat een probleem is.
Je moet wel een degelijk hok voorzien, dat lijkt me logisch. En je wil ook een plaats voorzien om eieren te leggen zodat je die eitjes niet moet gaan zoeken.

Qua ras zou je bij de oudere rassen kunnen kijken.. Kraaienkoppen ed. Beetje rondkijken, er zijn ook al eerder topics over geweest.
En ja, ik zou dan zeker voor een haan gaan! Als ze hun plan moeten gaan trekken moeten ze ook echt een groep gaan vormen en lijkt me dat dus noodzakelijk.

Heb je over de vogelgriep nagedacht? Of je het OK vind om ze niet op te hokken of hoe je ze dan wel gaar ophokken indien nodig?

jds
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2013 22:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen in een boomgaard

Berichtdoor jds » 06 okt 2022 15:34

Hallo jantien en pearlsofpassion, bedankt voor jullie reacties.
Stap 1 is kijken of het überhaupt haalbaar is en stap 2 is kijken hoe ik het goed doe.
Bedankt voor de tips en opmerkingen! Ophokken had ik nog niet over nagedacht maar nu wel actueel.
Ik hoor nog geen 'absoluut onmogelijk' maar er zijn wel wat dingen die ik goed moet doordenken en regelen.

Ben benieuwd of andere mensen nog toevoegingen hebben, maar in ieder geval dat jullie je mening hebben gedeeld :duimop: :duimop:

Groeten joost


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten