Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor mellinda » 02 nov 2022 04:40

Er zijn honderden fazanten in beslag genomen in ons land en meeste zijn al geëuthanaseerd enkel en alleen owv antiobiotica gebruik van de fokker die ze ook fokte om te jagen. Rest zit in een opvangcentrum.

Wij zouden graag 1-2 dieren adopteren en aangezien zowel zij tam zijn en onze tamme haan en kippen ook, denk ik aan adoptie.

Is dit mogelijk? Indien ja ook al wordt het moeilijk, we willen ze vleugelen dan moeten ze binnen onze omheining blijven. Ze hebben tientallen meters tuin waar ze dan in kunnen rennen in de kippenren van mijn flock.

Haalbare kaart of niet?
Graag tips om aan te pakken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 nov 2022 06:25

Ik heb geen idee of dat met fazantenhennen gaat maar een fazanthaan gaat niet als je zelf al een haan hebt.
Ik heb ooit een aangereden fazanthaan meegenomen om te kijken of hij nog te redden viel en toen een rennetje in de kippenren gemaakt waar hij in kon.
Mijn haan werd instant gek en viel de afsluiting vol aan. Razend was hij.
Ik had dat niet verwacht, maar blijkbaar zijn ze ofwel geen vrienden (fazanten en kippen) , ofwel zag hij hem ook als een kippenhaan.
Ik weet niet welke van de 2 het was.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 nov 2022 09:44

Wat een mooi gebaar, deze dieren adopteren.
Hoop dat het lukt. :-) Helaas geen ervaring mee / kennis van.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor tuff cookie » 02 nov 2022 14:24

Ook geen ervaring mee. Het schijnt te kunnen als ze mee opgroeien met kipkuikens. Of als je veel ruimte hebt.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor mellinda » 03 nov 2022 07:10

Antwoord gehad van al twee instanties die ze in beslag hebben genomen: ze mogen niet bij particulieren geplaatst worden omdat er geen garantie is dat ik ze niet in de pot steek en dat ze sowieso niet bij gezinnen geplaatst mogen worden. :frown: :duimneer: :duimneer: :duimneer: dus die beesten worden afgemaakt sowieso (merendeel is al dood)... In totaal bijna uur telefoontjes plegen niks opgeleverd. Wat een hypocriet land... :duimneer: :crazyeyes:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor tuff cookie » 03 nov 2022 10:11

Ja, Ja..

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 nov 2022 10:33

Idd, gedood en vernietigd. Omdat er zoveel AB in zou zitten. En dat het daardoor niet in de voedselketen terecht mag komen.
Lijkt me sterk dat het zoveel meer is dan bij plofkip, maar bon... Hier doen ze blijkbaar nogal paniekerig over.
Echt vreselijk.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor Shanna Bartels » 03 nov 2022 11:13

:frown: :frown: :duimneer:

SuzieQ
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jun 2022 08:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor SuzieQ » 03 nov 2022 12:21

Hallo, ik zit zo nu en dan op de camping en geniet van de prachtige kippen. Het zijn wel is waar wilde kippen. Schuilen onder oude caravans of coniferen. Dit voorjaar heeft een witte kip kuikens gehad. Inmiddels lopen er 3 prachtige hennen en drie prachtige hanen rond. Maar tot mijn schrik zag ik gisteren kersverse kuikentjes bij moeders scharrelen.
Het is natuurlijk veel te koud en heb meteen een compost bak omgedraaid boven een plaat tempex en daar wat zaagsel en hooi in gelegd in de hoop ze erin gaan. Helaas doen ze dat niet. Ik geef ze hardgekookte eieren en kuikenvoer.
Kunnen de kuikens dit overleven? Zelf heb ik 2 grote honden dus het is voor mij geen optie om ze binnen te laten.

SuzieQ
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jun 2022 08:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Opvang tamme fazant bij onze groep kippen?

Berichtdoor SuzieQ » 03 nov 2022 12:34

Er lopen voor nog veel meer kippen en hanen maar daar heb ik geen zicht op.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten