Wel of niet nachthok met legnest?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
colindavh
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2022 10:09
Land: Nederland
M/V: V

Wel of niet nachthok met legnest?

Berichtdoor colindavh » 16 nov 2022 10:49

Ik heb 4 zijdehoend kuikens en ben nu opzoek naar een hok. Moet je perse een hok met legnest doen? Of is dit niet noodzakelijk? Ik hoor verschillende verhalen en hoorde ook dat zijdehoenders gerust in een hoekje van een hok eieren leggen... kunnen jullie mij helpen wat ik het beste kan doen?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wel of niet nachthok met legnest?

Berichtdoor moriarty » 16 nov 2022 18:01

Of het 100% noodzakelijk is durf ik niet te zeggen, maar heb 2 kippen gehad die begonnen te leggen het nachthok zelf en uiteindelijk zelf naar de legnesten zijn gegaan om daar te leggen samen met de andere kippen. Het is toch een extra gevoel van veiligheid voor de kippen (net zoals ze onder een dichte struik zouden hebben).

Shanna Bartels
Berichten: 1476
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Wel of niet nachthok met legnest?

Berichtdoor Shanna Bartels » 16 nov 2022 22:27

Volgens mij ligt het er ook aan wat voor hok je hebt. Ze leggen het liefst in een beschut, warm, schoon, zacht en donker deel. Soms hebben nachthokken dat niet helemaal.
Zelf zou ik voor het welzijn vh dier wel gaan voor een legnest. Ze worden niet voor niets gebouwd.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wel of niet nachthok met legnest?

Berichtdoor tuff cookie » 17 nov 2022 07:55

Je hoeft niet persé een hok inclusief legnest te nemen. Je kunt ook een los legnest in het hok zetten. Sommige kippen hebben liever een open kistje zoals b.v. een fruit/groente kistje.
Mijn ervaring is, dan niet direct met Zijde hoenders, dat grondeieren toch een uitdaging kan vormen om erin te pikken en soms met succes. Dan heb je kans op eiereters. Dat moet je zien te voorkomen. Zelf leg ik hiertegen wat kalk eieren in het hok op de grond hier en daar. In het begin pikken ze regelmatig in die "vreemde witte dingen" maar na een tijdje is de lol ervan af want ze kunnen het niet eten. Toch laat ik ze dan nog liggen want tegen de tijd dat ze zelf eieren gaan leggen zijn ze dat weer vergeten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4351
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wel of niet nachthok met legnest?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 nov 2022 18:18

Ik heb altijd (al 20 jaar) losse bakjes in het hok als legnest.
Niet zo'n uitstekend deel van het hok.
Dus dat hoeft niet, maar een bakje vinden ze wel leuk.

colindavh
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2022 10:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of niet nachthok met legnest?

Berichtdoor colindavh » 18 nov 2022 23:43

Oke bedankt voor jullie reacties!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast