Nieuwe Kippenhouder

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Woodstock
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2022 11:56
Land: Nederland
M/V: V

Nieuwe Kippenhouder

Berichtdoor Woodstock » 20 dec 2022 13:57

Hallo kippenvrienden,

Binnenkort gaan wij verhuizen naar een plek met wat grond/weilanden. Ik wil daar graag wat dieren gaan houden waaronder kippen en schapen. Heb al vanalles gelezen maar heb nog een paar vragen en wellicht kunnen jullie me helpen.

Mijn idee is om de kippen en schapen samen in de wei te zetten. Echter is het zo dat je de schapen iedere zoveel weken op een vers stukje wei moet zetten. Dat is geen probleem we hebben plek zat. Nu wil ik de kippen dus ook iedere zoveel weken mee laten verhuizen. Het kippenhok word verplaatsbaar dus dat is het probleem niet maar vinden de kippen dat eigenlijk wel prima? Of zijn ze dan iedere 3 weken van hun stuk omdat hun nachthok iedere keer op een andere plek staat? Het is de bedoeling dat ze vrij in de wei kunnen scharrellen en niet in een ren zitten. Het nachthok word dus iedere keer mee verplaatst.
Ik wil graag beginnen met Orpingtons en misschien ook Wyandottes, is dat een ras wat daar mee om kan gaan?

Is er nog iets anders waar ik aan zou moeten denken als ik de kippen iedere keer verplaats?

p.s Mocht er iemand in midden limburg binnenkort Orpingtons beschikbaar hebben dan hoor ik dat graag.

Ik hoor graag jullie tips!

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe Kippenhouder

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 dec 2022 15:59

Wordt het dan telkens een stuk wei met een afsluiting waar ze niet uit kunnen?
Of kunnen ze vrij over het hele terrein?

In het eerste geval denk ik dat dat wel lukt, al zullen ze dan wss meestal dicht bij het hok blijven. Of ze het echt leuk vinden, dat is iets anders. Kippen zijn erg honkvast en ik heb geen idee of ze dat op een hok kunnen zijn (waar dat dan ook staat) ipv een locatie... Maar ze zijn ook niet dom he, als het hok in de buurt is, vinden ze dat wel.

In het 2e geval laat je't hok beter ergens vast staan. Kippen gaan elke avond op dezelfde plek slapen en als ze de vorige plaats van het nachthok nog kunnen bereiken zou ik vermoeden dat ze in de war kunnen raken en hun hok niet terugvinden.
De rassen die jij noemt zijn vrij zwaar en rustig en dus wel eenvoudig in een omheining te houden waardoor scénario 1 waarschijnlijker wordt.

Woodstock
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2022 11:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe Kippenhouder

Berichtdoor Woodstock » 21 dec 2022 19:35

De bedoeling was inderdaad dat het stuk steeds omheind is, maar als ik dit zo lees is het misschien beter om ze los te laten lopen en het hok te laten staan. Of ze alleen maar te verplaatsen als de schapen naar de andere kant van het perceel verhuizen. Dus dan worden ze minder vaak verhuisd.
Het idee erachter was ook een beetje dat ze dan ook iedere zoveel weken een lekker vers stuk wei hebben om rond te lopen.

Als ze los zouden lopen, hoever gaat een kip dan gemiddeld van het hok af?

Heel erg bedankt weer voor eventuele tips!

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe Kippenhouder

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 dec 2022 20:24

Niet heel erg ver.
Hangt ook een beetje van het ras af en hoe gevarieerd de omgeving is. Waar veel struiken zijn gaan ze minder ver dan in open terrein.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten