hennen leggen eieren op mestplank ipv legnest - graag tips

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

hennen leggen eieren op mestplank ipv legnest - graag tips

Berichtdoor Simone » 22 jan 2023 10:21

Graag jullie hulp of tips hoe we onze hennen zo ver krijgen dat ze de eieren in de legbak leggen.

Sinds vorige zomer hebben we nieuwe brahma's, kleur lemon. Eind december leggen een aantal van deze brahma's eieren. Super leuk en lekker natuurlijk. Alleen leggen ze deze op de mestplank. Er staat een grote legbak op de grond waar onze vorige kippen altijd de eieren legden. Ook ligt er een nep-ei in. Toch werd het eerste ei op de mestplank gelegd, de 2e hen legt hem daar ook en de 3e nu ook. We hebben 4 brahma-hennen, dus ik verwacht dat nummer 4 deze ook wel op de plank zal gaan leggen.

Het is dus niet zo lekker dat ze deze op die plank leggen. Ze gaan nog wel eens kapot en de kippen én de eieren liggen dan tussen de poep. Ik wil dus graag dat ze de eieren in die legbak gaan leggen. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Gaan ze deze vanzelf in die bak leggen?

We hebben trouwens ook het plan om aan de zijkant van het hok (het is een soort schuurtje) een gat te maken en daar 2 leghokken te maken zodat we daar ook makkelijk de eieren uit kan halen (vanaf buiten). Maar ja, gaan ze daar dan wél leggen?

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben.

Dit zijn ze: Afbeelding
(de zilverpatrijs brahma rechts op de foto hebben we niet meer, ze is ruim 10 jaar geworden)

Shanna Bartels
Berichten: 1462
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: hennen leggen eieren op mestplank ipv legnest - graag tips

Berichtdoor Shanna Bartels » 22 jan 2023 11:35

Mooie kippen!

Ik denk alleen maar: geduld. Ze zullen het wel gaan snappen.

Een dicht legnest geeft wel meer een gevoel van veiligheid dus prima als je die maakt!
Maar ook daar zullen ze dan asn moeten wennen. Wennen aan verandering kost ook tijd.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: hennen leggen eieren op mestplank ipv legnest - graag tips

Berichtdoor tuff cookie » 22 jan 2023 13:21

Het kan zijn dat de kippen de poepplank een veilige plek vinden om de eieren te leggen. Misschien is het daar ook wel schemerig, daar houden kippen van om een ei te leggen. Zijn de legnesten groot genoeg ? Staan ze in de schemer ? Je zou voorlopig even de poepplank weg kunnen halen zodat ze een andere plek moeten zoeken om een ei te leggen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten