Diatomeeenaarde

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Diatomeeenaarde

Berichtdoor jantien » 27 mar 2023 11:16

Pearlsofpassion schreef:Je moet wel opletten met het door het strooisel in het hok te doen, want het is fijn stof en je moet proberen verhinderen dat je kippen het constant inademen. Helemaal verhinderen kan niet, uiteraard, en in een legnest durf ik er ook een handje doorheen doen. Maar in strooisel waarin gescharreld wordt of wat los ligt, zou ik het afraden. Dat is normaal (dus tenzij je met een plaag zit) toch niet nodig en je moet er al erg veel doorheen doen wil het op die manier werkzaam zijn.


Heb juist altijd in een hok waar alle kippen graag overdag zaten bij verversen een paar flinke handen tussen het zaagsel gegooid. Hok van 4 bij 2 m en 1.20 hoog. Nooit problemen gehad met de kippen . Voor ik strooide altijd last van veerluis( bepaalde kippen) daarna een heel pak minder. In dat hok werd ook altijd ‘gezandbaddert’ in de gaten in de bodem. Hok staat gewoon op grond.

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Diatomeeenaarde

Berichtdoor Lixian » 27 mar 2023 17:53

Ik koop het bij Kippenhuis, daar kan je een emmer van 10 L voor 23 euro krijgen. Daar kan je best lang mee.
Ik raad het wel aan om een mondkapje te dragen, want het spul is nogal stoffig. Legkast zeker ook behandelen met diatomedeaarde, daar kunnen ook bloedluizen zitten. Ik vind diatomedeaarde een geweldige oplossing tegen bloedluis. Je hoeft het niet te vaak de hok ermee te strooien/poederen. Meestal doe ik het 1 keer in de 2 weken.

Hopelijk heb je hier wat aan :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Diatomeeenaarde

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2023 19:24

Ik koop het bij Mercator. Online.
En ik laat het poeder zoveel mogelijk hangen. De stok doe ik zo'n 5x per jaar schat ik, de legnesten als ik ze grondig verschoon en voor de rest (muren, dak ed) zo'n 2x per jaar op de plaatsen die nodig zijn.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Diatomeeenaarde

Berichtdoor peeren mandarijn » 28 mar 2023 09:49

Bedankt voor de tips en het meedenken :duimop:

Shanna Bartels
Berichten: 1462
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Diatomeeenaarde

Berichtdoor Shanna Bartels » 28 mar 2023 14:02

Ik heb het ook op kippenhuis.nl gekocht. Offline vond ik het niet hier. Je doet enorm lang met zo'n emmer.

Ik strooi met een lepel bij elke uitmest beurt overal wat. En 'schilderen' ermee als de wanden niet meer bedekt zijn / het eraf is. Ook schilder ik de stok als die vies is van alle poep (na schoongemaakt te hebben, ong 1x per 2 weken)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 8 gasten