Juiste formaat zitstok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor wendyg86 » 16 mar 2024 20:05

Hi,

Zouden jullie met mij mee kunnen kijken of ik het juiste formaat zitstok gebruik?

Ik heb 3 dames, ca 30 weken oud, en die gaan niet vanzelf op stok. Ik ga elke avond naar het hok, en moedig ze aan om op stok te gaan. Wat ze grotendeels zelf doen daarna. Echter, als ik niet naar ze toe ga, kruipen ze in en op elkaar in een hoekje van het hok haha!

Maar dat ritueel hou ik nu al 3 maanden vol, en ze gaan nog steeds niet uit zichzelf op stok. Dus ik dacht, is de zitstok misschien niet goed?

De stok is 4,4cm bij 4,4cm en heeft afgeronde hoeken. De kippen zijn Lohmann Brown's.

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor tuff cookie » 17 mar 2024 06:39

De zitstok is prima. Weet je zeker dat er geen zijdehoen in de kippen zit (kruising) want die willen niet op stok.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor wendyg86 » 17 mar 2024 09:16

tuff cookie schreef:De zitstok is prima. Weet je zeker dat er geen zijdehoen in de kippen zit (kruising) want die willen niet op stok.


Fijn om te horen, begin dan toch aan mezelf te twijfelen.

Het zijn Lohmann's uit een zuivere bloedlijn, dus geen zijdehoender. Daar kan het dan dus niet aan liggen ben ik bang. Ik blijf nog maar even volhouden dan, wie weet gaat het kwartje een keer vallen :gutgut:

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor Hilda » 17 mar 2024 09:27

Waarom moeten de kippen perse op stok? Als ze het toch prettiger vinden bij elkaar op de grond te zitten is dat toch prima?

Jvgchicks
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mei 2023 13:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor Jvgchicks » 17 mar 2024 09:36

Is het wellicht te donker met op stok gaan? Kippen zijn nogal 'kippig' in donker, misschien zien ze de stok niet en gaan ze dan maar lekker zitten.

Wij laten het nachthok op de kiertje met een haakje totdat ze zelf op stok gaan zitten en daarna gaan alle deurtjes dicht.

We zijn dit wel 'ns vergeten, later thuis gekomen en dan zitten ze voor de ingang te wachten ... Zodra we dan ietwat licht binnen laten....lopen ze door en springen ze de stok op. Deurtjes daarna dus dicht en snaveltjes toe.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor tuff cookie » 17 mar 2024 10:45

Ja wat licht betreft klopt ! Mocht je niet voldoende daglicht in het hok kunnen krijgen dan kun je een klein lampje in het hok hangen. Kun je aan doen even voor ze willen gaan slapen en zitten ze eenmaal op stok dan kan het weer uit.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor jantien » 17 mar 2024 11:11

Als ze met voldoende licht nog niet op stok willen, plaats dan een gewone plank.
Mijn ervaring is dat veel kippen, welk ras dan ook, graag op een plank slapen :duimop:

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor K1P » 17 mar 2024 12:36

Zitstok lijkt inderdaad prima, hoewel ik er even de schaaf langs zou halen om de kanten iets ronder te maken. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is. Verder sluit ik me bij vorige posts aan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 mar 2024 16:02

Ik gebruik liever een iets bredere stok. Eentje waar enkel de tenen rond krullen maar de hele voet ondersteund is.
Meer zoals hier bij de FAQ huisvesting staat.
De hoeken mogen ook iets ronder.

Maar op zich zou deze ook prima moeten lukken.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Juiste formaat zitstok?

Berichtdoor wendyg86 » 20 mar 2024 19:29

Nou, dat lampje lijkt te werken! De eerste paar avonden was het reden om maar gewoon niet het hok in te gaan :gutgut: maar vanavond had ik dan eindelijk alle kippen in het hok én op stok!

Nu nog een structurele oplossing bedenken voor dat lampje. Ik heb geen stroom in het hok en wil natuurlijk ook dat het lampje maar een korte tijd brand. Als iemand daar tips voor heeft, heel graag :duimop: :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten