Welk type zand?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Welk type zand?

Berichtdoor kippietoktok » 25 apr 2024 21:13

Mijn kippen lopen sinds een tijd niet meer los door de hele tuin maar hebben een ren van 20m2. Dit was eerst gras maar is nu volledig aarde. Met de regen van afgelopen tijd kunnen hier plassen water ontstaan en wat plekken met modder

Ik wil graag dat de ren schoon en droog blijft en wil de grond vervangen in verband met een herbesmetting coccidiose.

Mijn plan is om de bovenste paar cm's van de aarde weg te graven en vervolgens met paar centimeter zand de boel op te hogen. Welk zand kan ik hier het beste voor gebruiken? Metselzand, ophoogzand, straatzand, speelzand, vulzand, drainagezand, M3C (paardenbak)zand etc, brekerzand? Of maakt het allemaal niet zoveel uit zolang het maar zand is? Ik wil natuurlijk een zeer fijn dicht zand voorkomen. Het moet nog wel water doorlaten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welk type zand?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 apr 2024 22:21

Elk zand laat water beter door dan je eigen grond..
Maar doordat de korrels zwaarder zijn zal je wss vaak moeten blijven aanvullen omdat het door regen en scharrelen zal wegzakken.

MilMol
Berichten: 148
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Welk type zand?

Berichtdoor MilMol » 26 apr 2024 16:59

Ik verwijs je naar een artikel over bodembedekking via onderstaande link:
https://kippenclub.com/portfolio/de-bes ... kippenhok/

Goed onderbouwd naar mijn mening en met referenties naar andere publicaties hierover.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Welk type zand?

Berichtdoor kippietoktok » 26 apr 2024 17:19

Zolang het maar goed draineert dus... drainagezand

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welk type zand?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 apr 2024 07:17

Je moet vooral nagaan dat het schoon zand is!
Zand dat vb voor beton in de bouw bedoeld is, hoeft niet schoon te zijn.

Ik denk dat ik gewoon voor rivierzand zou gaan.

Ik heb zelf enkele weken geleden de zandbak van de kinderen van vorig jaar in de ren uitgegoten. Nu is dat een heel dun laagje natuurlijk, maar op de nattere plaatsen zie je er alweer helemaal niets meer van terug.

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Welk type zand?

Berichtdoor K1P » 27 apr 2024 10:29

Ik heb er zelf geen ervaring mee; mijn kippen hebben een groot stuk om te scharrelen. In de winter ontstonden inderdaad natte stukken maar dat begint weer aardig dicht te groeien.
Ik zet wel vraagtekens bij het gebruik van zand. Kippen gaan er in wroeten en uiteindelijk zakt het zand en komt de "blubber" weer aan de oppervlakte zoals Pearlsofpassion al omschrijft.
Is het afdekken met boomschors of houtsnippers geen optie? Dat blijft altijd aan de oppervlakte.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Welk type zand?

Berichtdoor kippietoktok » 27 apr 2024 11:20

1500kg zand gaat wel even mee, en mocht het wegzakken, dan zal het in ieder geval waterdoorlatender zijn dan nu.

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welk type zand?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 apr 2024 12:57

Hangt er vanaf wat voor grond het nu is. Hoe zwaarder die nu is, hoe minder het gaat doen. Gek genoeg.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten