Kippen gaan niet automatisch nachthok in

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
ditisanne
Land: Nederland
M/V: V

Kippen gaan niet automatisch nachthok in

Berichtdoor ditisanne » 12 jun 2024 12:59

Sinds een week of 15 hebben we drie Barnevelders, eerst als kuikens binnen in een hok, nu sinds een week of vijf buiten in de ren.
De eerste twee, drie weken gingen ze keurig elke avond het nachthok in en op stok. Maar nu sinds een week of twee zitten ze 's avonds (rond de tijd dat ze normaal op stok gaan) bóven op het hok. Ze zijn heel gestresst, lopen continue heen en weer en zitten steeds naar beneden te kijken. Uiteindelijk gaan ze maar op het dak zitten slapen. Het lijkt er op dat ze ontzettend graag op stok willen maar de weg naar het nachthok kwijt zijn ofzo. Als we ze oppakken en in de ren zetten, rennen ze ook gelijk het trapje op naar het nachthok en gaan keurig op stok. Ook strooien we soms wat meelwormen in de ren, zodat ze daar achteraan gaan. Als we dan het deurtje van de ren dichtdoen gaan ze ook gelijk het nachthok in.

Overdag zitten ze vaak 'op stok' in een rododendron dus ik denk dat, als ze niet in het nachthok op stok willen, ze liever in de rododendron zouden slapen dan boven op het hok, want ze stralen niet uit dat ze dit relaxt vinden.

We dachten eerst dat het bloedluis was, er liepen ook wel wat luizen maar echt heel weinig. Hebben daarna het hok schoongespoten en met de verfbrander verhit, daarna met diatomeeënaarde ingesmeerd, dus nu zijn er nagenoeg geen luizen meer te zien (als ik goed kijk zie ik er soms één of twee lopen). Ik denk dus niet dat de bloedluizen het probleem zijn. Heeft iemand er een verklaring voor?
We hebben wel de diatomeeënaarde droog aangebracht; zou wellicht het stoffige daarvan ze afschrikken? Bij de eerstvolgende schoonmaakbeurt zullen we een papje van de aarde maken en het hok daarmee 'verven'.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Re: Kippen gaan niet automatisch nachthok in

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 jun 2024 14:10

Ik breng het ook altijd droog aan. Denk niet dat het daaraan ligt. Laat het nu maar hangen ipv het steeds schoon te maken.

Wat je wel eens zou moeten doen is in het donker in het hok gaan kijken. Dan pas weet je of er nog luizen zitten. Je hoort er eigenlijk geen te zien en al zeker niet overdag.
Of vallen hangen.

ditisanne

Berichtdoor ditisanne » 12 jun 2024 14:29

Klopt, we kijken ook altijd 's avonds (rond half 12) als het donker is. Met een zaklamp zie je ze, bij een grote plaag, dan ook wel lopen. Maar ik heb het gevoel dat het nu niet de bloedluis is, maar iets anders. En snap niet zo goed wat...zo dom zijn onze dames toch ook niet dat ze de ingang niet weten te vinden?

K1P
M/V: M

Berichtdoor K1P » 12 jun 2024 15:38

Misschien een rat of iets dergelijks op bezoek gehad?

ditisanne

Berichtdoor ditisanne » 12 jun 2024 15:41

K1P schreef:Misschien een rat of iets dergelijks op bezoek gehad?

Hmm, er loopt 's nachts af en toe een vos langs de buitenkant van de ren maar die is nog niet eens in de buitenren geweest, laat staan in de binnenren of het nachthok (we hebben camera's op het hok gericht staan). Ook lopen er wel marters rond in de buurt maar geen signaal dat die echt bij het hok geweest zijn.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 12 jun 2024 16:25

Als je bloedluis ziet lopen dan heb je gewoon nog veel bloedluis in je hok.
Dan eerst spuiten/verdelgen met byemite en paar dagen daarnà het diatomeeenaarde papje echt óveral aanbrengen.
Dan is succes verzekerd.
Dit is waarschijnlijk waarom ze ‘‘s avonds ook zo zenuwachtig heen en weer drentelen. Ze willen het hok wel in, maar weten dat ze dan belaagd zullen worden.
Kippen zijn niet gek :mrnono:

Als je je hand nu eens paar minuten in hok legt of in leghok dan merk je ook gauw genoeg of je bloedluis hebt.
Maar als je ze ziet lopen zit het dus overal en veel…

Terug naar “Huisvesting”