Ren overdekken met gaas, hoe het beste te doen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
kipfreak
Land: Nederland
M/V: V

Ren overdekken met gaas, hoe het beste te doen

Berichtdoor kipfreak » 12 jun 2024 22:10

Ik ben, na het verlies van enkele jonge hennen, van plan om mijn ren te overdekken.
Geen idee hoe ze kwijt zijn geraakt, maar om roofvogels/dieren uit te sluiten lijkt het me wel een goede oplossing.
Om de overspanning te ondersteunen zijn er wel wat staanders in het midden nodig.
Zijn daar speciale staanders voor? Het lijkt me dat het geen gewone palen zijn gezien het schuren van het net dan wel voorspelbaar zou zijn.
Heeft er iemand tips? of voorbeelden?

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Re: Ren overdekken met gaas, hoe het beste te doen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 jun 2024 22:34

Ga je het met draadgaas doen of met een net?
Houdt er rekening mee dat een net kan gaan doorhangen als er vb sneeuw op hangt en dat je het mooi strak moet trekken omdat er anders vogels in verstrikt kunnen raken. Tis uiteraard wel goedkoper dan gaas, gaas is dan weer duurzamer.

Een paal met bovenop een kruis ter ondersteuning op bepaalde plaatsen ofwel een heel kader als een kooi. Kan beide.

Loustalet 5

Berichtdoor Loustalet 5 » 13 jun 2024 10:04

Wij hebben de palen aan de buitenkant van de ren verhoogd, en een grote paal in het midden gezet. Hier is dan gewoon een draadnet over gehangen en vastgemaakt met een paar metalen pinnen. De gaten in het net zijn groot genoeg dat je vuist er door kan; zo kunnen de merels en mezen er niet in vast raken en kunnen de grotere vogels er niet in. We hebben ook veel minder roofvogels nu de takken van de bomen zijn gegroeid boven de ren, dat is ook handig voor schaduw in de warme zomer :bril: µ

We hebben het dus zo gedaan:
https://collinsnets.co.uk/product/game- ... quare-mesh
en nog nooit problemen gehad met scheuren of verstrikte dieren!

kipfreak
Land: Nederland

Berichtdoor kipfreak » 14 jun 2024 14:25

dankjewel allebei, ik wilde het inderdaad met een net afzetten. Ik heb de bovenkant van de ren eens gekeken, nu zie ik dat eigenlijk de gehele ren overdekt is met takken van de diverse bomen die er omheen staan. Zou dat voldoende zijn om roofvogels te weren? ander zal ik toch met de kettingzaag aan de gang moeten om het weg te halen zodat er een net overheen kan.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 jun 2024 15:09

Tja, je hebt toch hennen verloren...
Dat is je antwoord, denk ik dan...
Tenzij ze door iets anders gepakt zijn...

Terug naar “Huisvesting”