Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Kitkat » 19 jan 2021 19:06

Isabel schreef:Ziet er goed uit! :duimop:
Zou nog ergens een plek met zand creëeren, kunnen ze een zandbad nemen. :-)


Hebben er 1 gemaakt, maar ze gaan er niet in. Ze verkiezen het gewone zand/aarde. Ik heb nu maar een klein stukje van de uitloop gefilmd

Ik denk dat het komt, omdat de zandbak omrand is zoals een zandbak en het lijkt alsof ze de mentale drempel niet over durven :gutgut:

We hebben ook nog een leuke zitstok van Omlet bevestigd aan 2 boomstammen en onder de Nestkast geplaatst ondertussen, maar de cochins zitten er nog niet veel op...

Verder moet ik nog wat meer beschutting zoeken... maar dat is misschien voor een ander topic.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 19 jan 2021 19:15

Je kan er altijd wat struiken in zetten. En ergens een overkapping maken voor als het regent, waar ze een beetje beschut kunnen zitten. Of heb je die ook al? ;)

Ook kan je ergens een stuk gras weghalen, wat uitgraven en daar los zand in doen. Heb je de drempel weggehaald. :-D
Maar het kunnen ook mutsen zijn hoor. Misschien hebben ze gewoon nog even wat tijd nodig.

Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Kitkat » 19 jan 2021 19:25

Salasander schreef:
Kitkat schreef:Onze kipjes in hun hok: een filmpje :ilove:

https://youtu.be/3O3yQBRJjbA


Met een hok van Hortum? Content van?


We hebben enorm getwijfeld met het Omlethok gezien we deze al hadden voor onze konijnen. Echter, omdat we er op kijken vanuit huis en onze tuin diep is, toch beslist om 1 van Hortum te zetten gezien de hoogte. Hout vonden we ook mooier. Leuk om de kipjes van het trapje te zien komen en ‘s avonds in file naar binnen. Tevreden van de grootte en opbergruimte, extra nestkast. De chickengard is mooi ingefreesd. Ik stel me wel vragen bij de ventilatie nu ik het heb...de cochins gaan op stok en de zijdehoenders liggen op de trespaplaat met bedekking, maar nergens een raampje of rooster. Het hok ruikt echter altijd fris en overdag staat het wel open. Mocht ik het opnieuw zetten, zou ik wel een zonniger plekje kiezen, zodat het hout meer kan drogen bij zonnig weer.

Onze luiken klemmen, maar ze zijn deze direct komen afschuren (wonen in de buurt) en omdat ze nog klemmen krijgen we nieuwe. Zou uitzonderlijk zijn en te wijten aan onze gekozen locatie. Dat kan gebeuren.

Overal tevreden, maar mag ook wel gezien het prijskaartje.

Laat maar weten als je nog iets wil weten!

Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Kitkat » 19 jan 2021 19:28

Isabel schreef:Je kan er altijd wat struiken in zetten. En ergens een overkapping maken voor als het regent, waar ze een beetje beschut kunnen zitten. Of heb je die ook al? ;)

Ook kan je ergens een stuk gras weghalen, wat uitgraven en daar los zand in doen. Heb je de drempel weggehaald. :-D
Maar het kunnen ook mutsen zijn hoor. Misschien hebben ze gewoon nog even wat tijd nodig.


Ja onze zandbak is overkapt nu, maar de palen in de grond kunnen we wel gewoon weer weghalen. Heb ik ook al gedacht, want nu maken ze badkuipjes in de aarde waar ze zich in wentelen. Vooral de cochin laat zich volledig gaan. Maakt net geen koprol met momenten.

Voor een overkapping ging ik hier nog wat tips zoeken en meer struiken moet ik ook nog bekijken.

Bedankt voor de tips Isabel!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 19 jan 2021 20:42

Succes er mee! :duimop:
En geniet van de dames. :-D

onsABCtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2021 20:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor onsABCtje » 01 mar 2021 20:33

Wat een mooie hokken zie ik voorbij komen! :gulzig: Erg leuk om te zien!

Dit is ons hokje! De foto is van september, toen hij net was opgebouwd, vandaar de mooie groene tuin. ;-)
https://drive.google.com/file/d/1VBUjaG ... sp=sharing

Onze 3 USA zijdehoentjes zijn nu 8 en 7 weken oud. ZO LIEF! Overdag mogen ze wat scharrelen in de tuin buiten totdat de zon uit de tuin verdwijnt, en verder zijn ze nog bij ons binnen (in de woonkamer, wat een stofbende hihi).

Het dakje van het legnest kun je opklappen en daar zag ik grote kieren. Die heb ik dichtgemaakt. Ook het deurtje aan de voorkant heb ik voorzien van tochtstrips. De ondergrond kun je eruit schuiven met een lade. Daar zat ook een behoorlijke kier. Nu las ik dat het goed is om boven in het hok een ventilatiegat te hebben (ons hok heeft dus een open raampje met gaas) zodat de warmte eruit kan en in dezelfde muur laag ook nog een opening voor de toevoer van lucht. Kan ik die kier bij de lade dus het beste zo laten? Ik heb hem nu ook dichtgemaakt met een tochtstrip, maar twijfel nu nadat ik dat las van nog een opening onderin. Ik heb juist vorige week alle kieren die ik zag dichtgemaakt in het kader van "tochtvrij". :mrgreen:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2021 21:05

Het open raampje is goed voor de ventilatie maar nog niet het hoogste punt. Er kan dus uitgedampt vocht van de kippen in het puntdakje blijven hangen.
Op de foto zie ik dat de toegang naar het hok voor de kippen haaks staat op de wand met het open raampje.
Dat kan tocht geven omdat het dan schuin door het hok kan trekken. Eigenlijk moet de ventilatie in één wand zitten, dat wil zeggen zo hoog mogelijk en zo laag mogelijk en de andere drie wanden dicht. Dan is er geen tocht maar wel verluchting.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor outdoorkippenman » 01 mar 2021 21:09

onsABCtje schreef:Onze 3 USA zijdehoentjes zijn nu 8 en 7 weken oud. ZO LIEF! Overdag mogen ze wat scharrelen in de tuin buiten totdat de zon uit de tuin verdwijnt, en verder zijn ze nog bij ons binnen (in de woonkamer, wat een stofbende hihi).

Het dakje van het legnest kun je opklappen en daar zag ik grote kieren. Die heb ik dichtgemaakt. Ook het deurtje aan de voorkant heb ik voorzien van tochtstrips. De ondergrond kun je eruit schuiven met een lade. Daar zat ook een behoorlijke kier. Nu las ik dat het goed is om boven in het hok een ventilatiegat te hebben (ons hok heeft dus een open raampje met gaas) zodat de warmte eruit kan en in dezelfde muur laag ook nog een opening voor de toevoer van lucht. Kan ik die kier bij de lade dus het beste zo laten? Ik heb hem nu ook dichtgemaakt met een tochtstrip, maar twijfel nu nadat ik dat las van nog een opening onderin. Ik heb juist vorige week alle kieren die ik zag dichtgemaakt in het kader van "tochtvrij". :mrgreen:
Ah leuk, mooie tuin ook. Ik heb een dergelijk hok, stukje kleiner, bij de Aveve gekocht, er heeft hier een kloek met kuikens in gezeten. Prima hokjes, maar inderdaad wel wat aanpassing, qua klimaatbeheersing :-) Goed gedaan!

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Marjo_J » 01 mar 2021 21:12

tuff cookie schreef:Eigenlijk moet de ventilatie in één wand zitten, dat wil zeggen zo hoog mogelijk en zo laag mogelijk en de andere drie wanden dicht. Dan is er geen tocht maar wel verluchting.


Dit ga ik ergens goed noteren! Ben aan het kijken om uiteindelijk zelf een kippenhok in elkaar te timmeren en zat me al een tijdje af te vragen hoe ik een deftig evenwicht kon vinden tussen "voldoende verluchting" en "geen tocht", want elke website en elk boek heeft daar toch weer andere aanbevelingen over lijkt het. Blijkt het antwoord eigenlijk vrij simpel te zijn!

Bedankt tuff cookie :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2021 21:18

:-D


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten