Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 mar 2021 14:36

Ja nee, dat is echt geen goed idee, om die lade te gebruiken. Dan komt de lucht echt net onder hun kont door. Niet goed.

En dat van die wind zou ik nog niet zo zeker van zijn, ookal staat je huis zo dicht. Net omdat je huis zo dicht staat gaat de wind daar wss heel gekke draaiingen gaan maken. Merk je dat niet in de herfst? Dat er bladeren ophopen in een hoek?
Noordwest is echt geen goede oriëntatie voor je openingen. Koud en nog redelijk vaak wind..
Dan zou ik dat raam al zeker afschermen. Misschien plexiglas? Of luikjes. Je kan ook nog iets naar voor een hindernis voor de wind voor de opening laten komen zodat de wind er niet recht in kan blazen. Maar hoe je dat steilvol moet doen, geen idee. En in denk dat die opening enkel te gebruiken is als ventilatieopeningen als je kippen er niet vlak achter zitten. Als ze nu zuid-Oost georiënteerd zou zijn, zou het nog iets heel anders zijn..

Je gaat het deurtje 's nachts sluiten veronderstel ik? Van het hok? Niet enkel van de ren?
Je hebt gewoon weinig ruimte om mee te werken hé. Waar de lucht ook komt, het komt altijd rechtstreeks voorbij de kippen. Ook niet genoeg hoogte om de lucht echt te laten stijgen.
Ik zou al zeker een opening maken in de nok, net onder het dak. En je hok volledig omdraaien zodat het zuid-Oost georiënteerd staat met dat raam, zie je niet zitten zeker?

Ik weet het niet meteen hoor. Lastig.. Persoonlijk zou ik wss het deurtje waarlangs ze binnen komen gebruiken en een opening in de nok, aan de zuid-oost kant. De zijkant van de ren wel dichtmaken met plaatmateriaal als bescherming voor de deur tegen de wind want die staat westgericht. En dat raam met plexiglas dichtmaken of gewoon volledig. Veel zon gaat er toch niet langs binnenvallen..
Maar nog beter draai je het hok gewoon om of minstens een kwartslag.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 03 mar 2021 06:22

Afgezien van het feit dat het best een leuk hok is met veel gaten en kieren, denk ik niet dat het echt veel uitmaakt hoe je het hok draait.
Rondom is het hok beschut doordat het ergens in de tuin staat die goed omheind is en bovendien in een woonwijk staat. Dus de wind kan overal uit alle windstreken komen door de wervelingen.

Dat raam zou ik zelf wel onder handen nemen. Drie van de 4 vakjes met plexiglas afdekken en de bovenste rechts open laten. Ik heb een klein beetje ervaring met dit soort hokken omdat ik plotseling een gedumpte kip kreeg en in allerijl een hok moest kopen. Dus, marktplaats.
Voor de rest prima hok, alleen kan die lade tocht geven.
Als ik mij niet vergis is de overgang tussen nachthok en leghok ook een hele grote kier. :cool:

onsABCtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2021 20:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor onsABCtje » 03 mar 2021 13:27

Ah, dus je bent bekend met precies zo'n hokje? :mrgreen: Fijn te horen dat het een prima hok is! :duimop:

Ik heb alle kieren nu zo goed als dichtgemaakt, ook de kier boven de lade. (En heb nog tochtstrips over om andere stukken of opnieuw te plakken als het moet :cool: ).
Het hokje staat denk ik best wel beschut. Links zo goed als tegen een schutting aan en hij staat ook nog eens onder een eucalypthusboom. Die is getopt en groeit mooi breed en bol. Toen het zo sneeuwde, lag er pal voor het kippenhok vrijwel geen sneeuw en ik zie nooit bulten blaadjes of vliegend blad tussen het hok en ons huis. Dus ik denk dat het met de wind wel goed zit, eerlijk gezegd. :P Uiteraard houd ik mijn kippies goed in de gaten als ze eenmaal in het hok gaan slapen.

Ja, dat raampje blijft een dingetje, vind ik. De één zegt dit en de ander zegt dat, haha. Maar het is inderdaad een vrij grote opening, zo bij elkaar. Ik ga toch maar wat vakjes dichtmaken ja. En in de zomer kan ik misschien wel alles open laten, als het weer zo heet wordt (waar ik wel vanuit ga)?

Zou een soort plastic beschermfolie ook kunnen?

De kier tussen het legnest en de lade heb ik niet. Wel twee gaten onderin de legnesten in de hoekjes. :crazyeyes: Wie dat verzonnen heeft...haha!

Super fijn dat jullie allemaal zo meedenken! Waardeer ik enorm!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Kip La La » 03 mar 2021 14:14

Ik had voor dit soort raampjes een houten voorzetklepje, die kon ik er voor zetten als ik dat wilde.
Plastic zou ik niet mee gaan werken.

onsABCtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2021 20:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor onsABCtje » 03 mar 2021 14:29

Kip La La schreef:Ik had voor dit soort raampjes een houten voorzetklepje, die kon ik er voor zetten als ik dat wilde.
Plastic zou ik niet mee gaan werken.


Goed idee, thanks!

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mar 2021 19:31

Lijkt me idd een prima idee.

Domstad
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2021 20:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Domstad » 11 apr 2021 08:37

https://i.postimg.cc/d3rGZd4C/IMG-20210403-195641.jpg

Heb laatst een kleine verplaatsbare kippenren gemaakt voor kippen. Wil kijken naar het verschil in vlees (structuur). Normaal hou ik de kippen in de stal maar in de ren kunnen ze meer hun natuurlijke gedrag vertonen.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 11 apr 2021 11:30

Domstad schreef:https://i.postimg.cc/d3rGZd4C/IMG-20210403-195641.jpg

Heb laatst een kleine verplaatsbare kippenren gemaakt voor kippen. Wil kijken naar het verschil in vlees (structuur). Normaal hou ik de kippen in de stal maar in de ren kunnen ze meer hun natuurlijke gedrag vertonen.

Erg creatief! :duimop: :-D

..Er zit alleen een rare kip naast, waarvan het ras mij niet bekend is. :mrnono:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 11 apr 2021 11:49

Zo te zien een hele lieve "rare kip" :-D

Domstad
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2021 20:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Domstad » 11 apr 2021 12:44

Dr_Haantje schreef:
Domstad schreef:https://i.postimg.cc/d3rGZd4C/IMG-20210403-195641.jpg

Heb laatst een kleine verplaatsbare kippenren gemaakt voor kippen. Wil kijken naar het verschil in vlees (structuur). Normaal hou ik de kippen in de stal maar in de ren kunnen ze meer hun natuurlijke gedrag vertonen.

Erg creatief! :duimop: :-D

..Er zit alleen een rare kip naast, waarvan het ras mij niet bekend is. :mrnono:


Dan weet je dat het geen rare kip is maar vaak
een kip zonder kop :lol:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten