Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Hansall
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2021 10:45
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Hansall » 27 apr 2021 14:06

Dankjewel voor alle positieve reacties. Ik heb het frame en buitenkant gemaakt van Douglas hout en behandeld tegen vergrijzing. De binnenkant is van underlayment. Op de vloer wil ik nog een laag epoxyhars gieten zodat ik daar geen kieren heb. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Yoeshi » 27 apr 2021 14:21

Ja dat heb ik ... Ik heb daar in het verleden redelijk vaak mee gewerkt in de hobbysfeer en er zijn een paar dingen die je moet weten :roll:

Uit Wkipedia want dat is kort en bondig en bij dagelijks gebruik:
Het gebruik van Epoxy is niet zonder gezondheidsrisico. Zeker één op de 5 verwerkers ontwikkelt een allergie als de epoxy nog niet volledig is uitgehard, tijdens de verwerking wordt hierom gebruik gemaakt van beschermende handschoenen om huidcontact te voorkomen. Bekende allergische reacties zijn eczeem, roodheid en zwellingen. Daarnaast zijn de verharders bijtend en kunnen brandwonden veroorzaken. De dampen die vrijkomen tijdens de verwerking kunnen schadelijk zijn voor de luchtwegen en ogen, hierdoor kunnen een luchtwegallergie, ademhalingsproblemen of astma ontstaan, voor sommige epoxyharsen wordt het dan ook aanbevolen om een dampmasker te dragen tijdens verwerking. Oplosmiddelen in epoxy kunnen blijvende schade toebrengen aan het zenuwstelsel, lever, nieren en hersenen. Veel nieuwere epoxy soorten bevatten echter geen oplosmiddelen.

Dus bescherm je handen goed en schaf een goed 3M masker aan !!!!

Tip: Je zou natuurlijk ook 3 lagen goede parketlak kunnen gebruiken.
Tis een stuk goedkoper, veiliger voor je kippetjes en is praktisch net zo hard.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 apr 2021 14:45

Er was hier ergens een aantal pagina's terug in dit topic iemand die dat gedaan had. Vorige late zomer als ik me goed herinner.

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Marjo_J » 27 apr 2021 18:01

Pearlsofpassion schreef:Er was hier ergens een aantal pagina's terug in dit topic iemand die dat gedaan had. Vorige late zomer als ik me goed herinner.


Klopt, epoxy voor boten of zoiets?
Heb er thuis een bookmark van, zal straks eens kijken of ik kan teruglinken :mrgreen:

Hansall
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2021 10:45
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Hansall » 27 apr 2021 19:32

Jelle86 schreef:Ons nieuwe kippenhok.
Het hok is bijna 5m2 en de ren gaat richting de 50m2.

Afbeelding
Alleen de zitstokken er nog in...


Bedankt voor de tip, ik heb het gevonden. Ik zal Jelle eens een berichtje sturen hoe de epoxy het heeft gehouden in combinatie met het krimpen en uitzetten van hout.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor outdoorkippenman » 29 apr 2021 23:03

Jeroen schreef:Het werkt, ik heb in de (overdekte) ren een temperatuur/luchtvochtigheidsensor en in het nachthok ook één.

Groot respect Jeroen, voor je kunde en liefde voor de beestjes! Wellicht ga ik je nog eens bevragen aangaande je rasperry pi, als dat mag?

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor outdoorkippenman » 29 apr 2021 23:05

Hansall schreef:Ons hok 1x2 meter begint wat vorm te krijgen. We hebben 7 Barnevelderkrielen die nu 12 weken oud zijn. Hopelijk kunnen ze over een week of 3 naar buiten.
Mooi hok Hansall, zeer mooi afgewerkt ook, oog voor detail!
Ik heb overigens epoxy ook overwogen op de underlaymentvloer, maar ben voor een buitenbeits gegaan, die 2 weken laten drogen, erna heb ik EPDM rubber op de vloer gelegd en vastgezet met houten latten aan de randen. DIt vanwege de samenstelling van epoxy en de toch wel grote werking van hout icm direct epoxy zonder ontkoppelingsmat oid...

Marz1410
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2021 22:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Marz1410 » 01 mei 2021 23:10

Hallo allemaal! Nieuw op überhaupt een forum dus ik hoop dat het goed gaat. Ik heb mijn jeugdhobby weer opgepakt en geniet van mijn kipjes. 2 Barnevelders en 2 hollands-blauwe. Maar een hok moest er ook komen uiteraard. Op marktplaats een gratis versleten blokhut opgehaald en verbouwd naar een prima kippenvilla! Alleen nog even een mooi dakje met shingles er op en de boel is af. Hier mijn foto's, hoor graag jullie mening en tips!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Jeroen » 01 mei 2021 23:32

Dat wordt een fijn hok!

Marz1410
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2021 22:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Marz1410 » 01 mei 2021 23:34

Jeroen schreef:Dat wordt een fijn hok!


Dat hoop ik ook! De kippen laten in ieder geval veel waardering zien. Heerlijk!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast