novital covatutto 20

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gebruikersavatar
EWH
Berichten: 1509
Lid geworden op: 10 jul 2008 13:06
Land: nederland
M/V: V

novital covatutto 20

Berichtdoor EWH » 02 apr 2009 11:21

Heeft er iemand ervaring met de novital covatutto 20 (zie plaatje)? Ik heb er hier eentje (zonder gebruiksaanwijzing!) aan het proefdraaien. De luchtvochtigheid is goed, maar de temperatuur blijft onder de 37 graden. Ik zou niet weten hoe ik dat bij moet stellen. Er zit een soort heel klein ''draaischijfje'' in de deksel die een klein beetje verschoven kan worden, maar daarmee verander ik niets aan temp. of luchtvochtigheid.
Ik ben al enorm aan het googlen geweest, maar kan er helaas niets over vinden!
Afbeelding

Gebruikersavatar
thomvandienst
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 jun 2008 21:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: drenthe

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor thomvandienst » 02 apr 2009 20:58

de temp is natuurlijk niet gelijk hoger je moet bijstellen 1 uur wachten en dan nogmaals kijken en eventueel bijstellen.


of was dit al het geval?

Gebruikersavatar
EWH
Berichten: 1509
Lid geworden op: 10 jul 2008 13:06
Land: nederland
M/V: V

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor EWH » 02 apr 2009 21:18

Ik krijg nu toch de temperatuur wat omhoog. Maar waar moet ik hem meten; ter hoogte van de onderkant of bovenkant van de eieren? Er zit ongeveer 0,2 graad verschil tussen.

vierh051
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 22:40
Land: NL
M/V: M

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor vierh051 » 10 jun 2009 23:21

Hierbij een reactie naar aanleiding van ""de temperatuurafwijking"" van novital covatutto 20 van EWH.

Volgens de gebruiksaanwijzing (niet in het Nederlands) die ik bij mijn novital covatutto 20 heb gekregen , moet de temperatuur 37,8 gr Celsius zijn.
Ik heb tussen de eieren een koelkastthermometer bijgelegd en die wees 37,8 gr Celsius aan.
Voor de zekerheid heb ik nog een tweede koelkastthermometer bijgelegd. Die wijst 38,0 gr aan.
Dus ik neem aan de stelschroef in de zijkant van de zwarte unit op de deksel correct is ingesteld.
Desondanks heb ik ge-experimenteerd met de stelschroef. Na een paar omwentelingen rechtom draaien en na een paar uur stonden de thermometers op ca. 40 gr. C.
Vervolgens heb ik de schroef verder teruggedraaid en toen wezen de thermometers ca. 36 gr C aan.
M.a.w. de thermostaat blijkt correct te werken. Daarna heb ik de stelschroef weer teruggedraaid naar de oorspronkelijke plaats.
Volgens de gebruiksaanwijzing (in het Duits) zou er een controlelampje moeten zijn die aangeeft als het verwarmingselement actief is. Dat lampje kan ik niet vinden.
Onder de deksel hangt een door de leverancier aangebracht thermometertje met een schaalverdelinkje rond 100gr F. Die thermometer is moeilijk af te lezen en bereikt de 100 gr F. niet. De machine heb ik nu een week aan het broeden, temperatuur 37,8 resp 38,0 op de koelkastthermometers. Trek/duw 2 x daags aan het stangetje en vul om de 2 dagen ca. 0,3l lauw water bij. De machine draait als een zonnetje en over 2 week hoop ik kuikens van de Barnevelder Krielkip te hebben. Ik vind het best spannend en hoop over 2 week te vertellen dat er gezonde kuikens zijn.

vierh051 (Bert)

Gebruikersavatar
Kris Segers
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 aug 2006 16:07
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: B-2440 GEEL
Contacteer:

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor Kris Segers » 11 jun 2009 10:33

Hoe warm is het in de ruimte waarin de machine zich bevind....

vierh051
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2009 22:40
Land: NL
M/V: M

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor vierh051 » 11 jun 2009 22:15

De machine staat op een ongebruikte slaapkamer op het noorden op de 1e verdieping met de gordijnen dicht.
De temperatuur is nu gemiddeld 18 gr en is daar nooit boven de 30 gr geweest. Ik vond het niet verstandig de machine in een schuur te zetten want daar kan het makkelijk 40gr of warmer worden met de zon erop. Dat is te warm. En zoals te begrijpen is ""de machine koelt niet"". Dus vandaar die slaapkamer op het noorden.

DaanReijnders
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jan 2014 18:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor DaanReijnders » 25 jan 2014 00:05

Hallo,

Ik heb bij mij thuis precies dezelfde BM staan.
Nu heb ik hem gebruikt en er is dus niks uitgekomen.
Ik denk dat dat komt doordat ik eigenlijk niet precies weet hoe je de luchtvochtigheid bepaald. :|
Nu is dus mijn vraag, hoe bepaal je de luchtvochtigheid deze BM? :?:
Groetjes Daan

marijkedtm
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2021 13:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: novital covatutto 20

Berichtdoor marijkedtm » 04 jul 2021 10:10

ik heb dezelfde broedmachine en de uitkomst is perfect.
van de 35 eieren zijn er 25 uitgekomen en meerdere zijn doodgegaan omdat ik een terrorkio erin had die alle kuikens die geborengingen worden aanviel en door de machine trok dus heb toen de bak opengemaakt tijdens het uitkomn om die terrorkip eruit te halen
heeft me paar eieren gekost maar anders had ik minder kuikens over dan had die die wel doodgepikt of getrokken dus was het het een of andere
ik.hoef nooit iets in te stellen doet het altijd goed met de temp en vochtigheid
ik moet zeggen dat ik wel naar de uitkomst kijk en niet continu op de gradens enz dat geloof ik ondertussen wel


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten