Dringend hulp gevraagd

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
irmablik
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2010 14:44
Land: Nederland
M/V: V

Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor irmablik » 06 mar 2019 07:27

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie hulp.
(Sorry als ik uitgebreid van stof ben ;))

Sinds zaterdagavond (2 maart 2019) heb ik 10 Ko-Shamo eitjes in de broedmachine. Een Janoel12.
Voor de duidelijkheid: ik me al heel uitgebreid ingelezen in het broeden, heb de machine opgestart totdat deze ong. 1 dag op een stabiele temperatuur bleef staan etc. en hierna pas de eieren in de broedmachine gedaan. Ook heb ik de gebruiksaanwijzing al vaak zorgvuldig doorgelezen, alleen is deze helaas wel in het Engels, wat het niet eenvoudiger maakt. Ik heb een analoge mini hygrometer, maar deze kan ik zonder de broedmachine te openen niet aflezen, aangezien de machine bijna geheel ondoorzichtig is. Aangezien ik mijn twijfels had over de temperatuur en de luchtvochtigheid heb ik daarom ook een digitale hygro/thermometer gekocht en deze is wel af te lezen door met de zaklamp door een smalle doorzichtige strook te schijnen.
Nu mijn probleem....ik word er helemaal gek van.....de temperatuur op de broedmachine moet volgens de gebruiksaanwijzing op 38,2 graden staan de eerste 6 dagen. Over de luchtvochtigheid wordt niet gesproken, maar ik heb al gezien op dit forum dat dit rond de 40/50 moet zijn. Nu komt het; de broedmachine staat op een temperatuur van 38,2 graden en de digitale thermometer/hygrometer staat op 34,3 graden! En bovendien is de luchtvochtigheid op dit moment 66% volgens de digitale hygrometer. Dus nu is de kans 100% mislukking gegarandeerd? Wat kan ik in hemelsnaam doen? Ik lees veel tegenstrijdigheden, wat het er niet duidelijker op maakt. Zijn de eieren nu al kansloos (sinds afgelopen zaterdag in de broedmachine)? De broedmachine staat in mijn schuur op een (computer)tafel (heb binnen helaas geen plek).
Het maakt me allemaal heel onzeker. Ik wil gewoon graag een paar kippetjes uitbroeden, maar het lijkt wel hogere wiskunde.
Jullie reactie wordt zeer op prijs gesteld.
Irma Blik.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor Kip La La » 06 mar 2019 08:40

Verplaatst naar “Broedmachines.”

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor Jan Bollen » 06 mar 2019 16:56

Hier staat mijn digitale thermometer op op 35 of zo iets. Die dingen zijn niet betrouwbaar. Ik heb een glazen alcoholthermometer zoals deze https://www.indiamart.com/proddetail/alcohol-thermometer-18346379048.html
De vochtigheid heeft niet heel veel belang zolang het niet extreem vochtig is. Geen water bijvoegen, alleen de laatste dag van de uitkomst een beetje lauw water.
Als de temperatuur te veel schommelt kan je best een stevige doos over je broedmachine zetten. Ik heb zo een kleine plastiek broedkastje in een oude vrieskast staan om de temperatuurschommelingen tegen te gaan.
Ook niet te rap panikeren als je eieren 10 dagen bebroed zijn eens kijken of er een kuiken in zit en hoe groot de luchtkamer is.

irmablik
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2010 14:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor irmablik » 07 mar 2019 17:42

Goedemiddag,

Dank voor uw hulp.
Gisteravond heb ik nog een 'oud kledingstuk' om de broedmachine gedaan... De temperatuur liep toen wel op naar tussen de 35 en 36 graden, maar de luchtvochtigheid ging ook omhoog, naar de 70%.
Vanmorgen was de temperatuur ook rond de 35 graden, maar was de luchtvochtigheid nog hoger, 80%.
Nu net heb ik weer even gegluurd en tot mijn stomme verbazing geeft de broedmachine nu aan: 36 graden en 32% luchtvochtigheid. :crazyeyes: Moet ik nu dan wel een beetje water toevoegen? (wat mij betreft liever niet) En dat kledingstuk, kan ik die gewoon laten zitten?
Bedoelt u met 'kijken hoe groot de luchtkamer is', dat ik moet inschatten hoeveel ruimte het eventuele kuiken in het ei heeft?. Het klinkt misschien dom, maar dat schouwen (ondanks de uitleg en plaatjes die ik heb gelezen/gezien) vind ik ook nog niet zo eenvoudig, dan blijf ik toch twijfelen of ik wel of geen 'adertjes' of iets dergelijks zie.

Met vriendelijke groet,

Irma Blik.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor Jan Bollen » 07 mar 2019 20:48

Ik schouw de eieren pas na 10 dagen dan zie je een duidelijke luchtkamer en een begin van een kuiken. Ik broed veel Maranseieren met een donkere schaal en dan is niks te zien voor 10 dagen. Geen water toevoegen voor de 20ste broeddag. Alleen als de luchtkamer meer als 1/4 van het ei is kan je misschien wat water toevoegen. Ik zou alles nu laten gelijk het is en afwachten.

Anti
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2019 06:44
Land: Nederlnd
M/V: V

Re: Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor Anti » 06 apr 2019 08:06

Hi! En hoe is het afgelopen?

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dringend hulp gevraagd

Berichtdoor pokkie » 19 apr 2019 12:21

Anti schreef:Hi! En hoe is het afgelopen?


Ik denk dat het inderdaad afgelopen is.
35 graden is veel te laag (moet 38 zijn)
Die kartonnen doos is een goed idee om een stabielere omgeving te creëren voor de machine, kleding er omheen lijkt mij niet zo'n goed plan (de ventilatie gaatjes komen dan dicht te zitten.) en wie weet brand gevaar?
Geen vocht toevoegen tijdens het broeden, wel de laatste paar dagen doen.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten