Motorbroedmachine maken

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 10 mei 2019 18:13

Afbeelding

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 10 mei 2019 18:14

ik zou niet weten hoe ik de fotos groter krijgt op het forum, maar als je er op klikt dan worden ze wel groter volgens mij

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 10 mei 2019 18:23

Afbeelding

verwarmings element + ventilator

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Kasuari » 12 mei 2019 18:52

Mooi gelukt die zelfbouw. Zie ik 2 metalen keerroosters van MS? Keer je automatisch of manueel? Proficiat met de mooie kuikens en dank voor het plaatsen van de foto's. :duimop:

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 12 mei 2019 19:00

Ja ik heb ze bestelt bij de junai site! Goed gezien dat ze bij die broedmachine horen! Ze draaien niet automatisch maar via een hendel draai je het hek. Dat kun je binnen 10 sec doen dus niet echt een moeite(:

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Kasuari » 12 mei 2019 19:34

Heb ook zo'n 48 eieren keerrooster in mijn zelfbouw. Wel een keermotor ook omdat ik te weinig thuis ben om steeds zelf te keren. Heb mijn broedmachine tweedehands gekocht en zelf enkele verbeteringen gedaan.

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 12 mei 2019 22:59

@kasuari Is jouw zelfbouw ook van een koelkast gemaakt? En ook ventilator + verwarmings element? Ben erg benieuwd wat jou uitkomst percentage is ☺️

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Kasuari » 13 mei 2019 09:55

Mijn broedmachine is in hout gebaseerd op een MS 50 maar dubbelwandig met glaswol geïsoleerd. Geen verwarmelement maar een halogeenlamp van 45 watt. De ventilator is een betere dan die van MS zei verkoper mij, maar weet niet welk merk deze is. Verbruik is nog geen 4 kwh per cyclus. Om die proper te houden en het hout in goede conditie te houden gebruik ik een bator iso 36 zonder keersysteem (80 €) als uitkomstkast. Zo'n isomobak kan beter tegen het vocht.
De uitkomsten hangen sterk van het soort kippen af. De gewone legkippen van mijn ouders kwamen allen uit. De eierschalen en vliezen zijn licht bij deze kippen. Mijn poule de bresse gauloise geven uitkomsten van 76% tot 86% en die hebben heel sterke schalen en binnenvliezen. Ik noteer alles wat ik doe en de instellingen van de machines goed (mij aangeraden door ervaren kwekers) om de uitkomsten te verbeteren. Ik heb de eerste maal een cycloop gebroed, een kuiken met maar 1 oog en die is nu een volwassen kip en maakt het goed. Voor de rest altijd al prima gezonde kuikens verkregen zonder enige problemen.

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Gast9 » 15 mei 2019 12:45

Dankje voor de tip om alles te noteren. Dat is denk ik ook een goed idee voor mij. Deze week waren er nog acht kuikens uitgekomen van kuifhoenders. Van de acht eieren dus dat gaat de goeie kant op.

Wat bedoel je met een cycloop?

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Motorbroedmachine maken

Berichtdoor Kasuari » 15 mei 2019 13:15

Ja, als je maar één keer per jaar broedt met de machine is het handig om te noteren. Zo weet je het jaar nadien nog precies hoe je het broeden vorige keer deed. Je probeert dan enkele verbeteringen en maakt reeds gemaakte fouten niet opnieuw.
Een cycloop is een mythisch wezen met maar één oog en ik had een gehandicapt kuiken de eerste keer dat ik broedde met maar één oog. Heb het laten leven en is nu een kip met 1 oog. Alleen de slijtage van de bek is wat eenzijdig omdat ze voedsel naar de zijde van haar oog oppikt. Soms bek beetje vijlen omdat die niet scheef zou gaan groeien.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten