eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
luppie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 16 jun 2019 22:19

Ik heb een tijd geleden een arduino broedmachine regelaar gemaakt. Dit weekend heb ik eindelijk een kast gemaakt om ook echt de gaan broeden.

De kast is van 12mm MDF en ongeveer 30x30x30 cm en ik doe er 8 kriel eitjes in met het doel 4 kuikens/kippen over te houden. De binnenkant heb ik bekleed met radiatorfolie als isolatie en de deur heeft dubbel plexiglas. Ik hem een instelbaar luchtrooster en de deurknop maar ook de de eierhouder die kan kantelen geprint met een 3D printer. Ook de lamphouder en wat houders voor de temperatuursensoren komen uit de 3D-printer.

Ik wacht nog op een keramische warmtelamp van 25 watt en tot die tijd test ik met een 40W kooldraadlamp.

De besturing gaat doormiddel van twee arduino pro mini's. Dit heb ik gedaan omdat de twee digitale ds18b20 temperatuur sensoren super traag zijn en samen met de vochtsensor de PID van de regeling in de weg zaten. Dus 1 arduino die meet en een andere die het rekenwerk doet en de verwarming en bevochtiging aan stuurt.

Bevochtiging gaat via een ultrasoon vernevelaar die ik via zijn USB aansluiting pulserend aan stuur om zo de gewenste vocht te halen. De warmtelamp word ook via een solid-state relais pulserend aangestuurd. Ik heb twee 12V computerventilatoren die ik op 5V laat draaien. Zo heb ik wel een redelijk luchtvolume maar geen hoge snelheid zodat het redelijk rustig blijft in de kast.

eieren worden dmv een timer automatisch gedraaid maar kan ik ook op de knop nog laten draaien met een standaard modelbouw servo van 9 gram.

Het geheel is afleesbaar op een Nokia 5110 display en de gewenste waardes zijn met een draaiknop instelbaar. Normaal word de gemiddelde gemeten temperatuur, vochtigheid en uitgestuurde percentages weergegeven maar met een druk op de knop kan ik ook de individuele waardes zien. Ik heb er ook een alarm in gemaakt wanneer de temperatuur onder of boven een grenswaarde komt.

besturing kastje met de gemeten, gewenste en uitgestuurde waarden temp. en vocht.
Afbeelding

Afbeelding

kast met het luchtrooster
Afbeelding

geprinte deurknop met koffersluiting
Afbeelding


en de setup van warmtelamp(defect), eierhouder met servo, ultrasoon bevochtiger op een fles, en twee ventilatoren. Alles even los in de kast gesmeten.
Afbeelding

luppie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 16 jun 2019 22:35

vanmiddag voor het eerst aan gezet en de temperatuur schommelde 1 graad en vocht schommelde 20%. Ik heb 1x de PID aangepast en nu lijkt het al super heel weinig schommeling meer. Hij is ook binnen 10 minuten van kamertemperatuur naar een stabiele 37,7 graden.

wel word dus de lamp uitgewisseld voor een keramische die geen licht geeft alleen hoop ik dan dat de 25 watt voldoende is.
https://youtu.be/4nr2ICUqYj4

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor tuff cookie » 17 jun 2019 11:01

Ziet er allemaal heel indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

luppie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 10 aug 2019 10:19

Momenteel zit ik op dag 5 van de eerste poging 10 krieleitjes uit te broeden. Maar het ging nog niet goed en ik ben bang dat het mogelijk al is mislukt.

Op dag 2 hield de ultrasoon bevochtiger er mee op. Deze zit boven op een fles water maar omdat het water gaat dampen in de fles word de elektronica nat die in de dop zit :-x . Opgelost door de elektronica droog en schoon te maken en in een ruime laag zuurvrije vaseline terug geplaatst. Ook een bakje water in de machine gezet die hem alleen op 40% houd. Dus als hij weer stuk gaat is er geen acute vochttekort.

De verwarming was lastiger want de keramische lampen werden allemaal veel te warm. Ik had er 5 van verschillende afmetingen en vermogens. Nadat ik de temp niet goed kreeg ben ik het vermogen van al de lampen gaan meten en nu blijkt slecht 1 lamp ook echt het vermogen te hebben zoals vermeld. Mijn kleinste lamp van 25 watt had zelfs een vermogen van ruim 80 watt en alle andere 50 watt lampen (op 1 na) ook bijna 80 watt.

Was dus maar begonnen met een gloeilamp van 28 watt die ik zwart had gespoten en na instellen van de PID deed die het goed. Na 4 dagen is de lamp stuk gegaan omdat deze waarschijnlijk zijn warmte niet goed kwijt kan omdat ik hem zwart had gemaakt :huil: . temperatuur dus te laag geweest.

Toch maar de keramische 50W lamp in de machine gedaan maar dat koste mij enkele uren waarin de temperatuur schommelde voordat ik enigszins stabiel kreeg. Afgelopen nacht een grafiek gemaakt waarop heel goed te zien is dat ik nog even moet sleutelen aan de PID omdat deze bij verandering gaat oscilleren .

Lastige is dat je pas na een uur of meer kan zien of de verandering ook effect had. Verwarmer geblokkeerd op max 50% . 2e grafiek temperatuur uitvergroot. Hier zie je de occilatie vanochtend toen er verandering kwam in de kamer waar de machine staat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor tuff cookie » 10 aug 2019 10:50

Misschien valt het allemaal nog mee met de eieren. De vochtigheid in het begin van het broedproces is later altijd nog bij te regelen. Dit kun je doen door de grootte van de luchtkamer te schouwen en het aantal dagen broeden. Te lage temperatuur valt ook nog mee, ze komen daardoor wat later uit. Zolang de temperatuur niet te hoog is geweest is er volgens mij niet veel mis.
Lampjes zwart maken heb ik ook een keer gedaan, die waren inderdaad heel snel stuk.

luppie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 16 aug 2019 18:50

Ik zit op dag 11 en heb voor de eerste keer geschouwd. Het is nog licht dus ik doe het vanavond nog een keer.
Van de tien eitjes zijn er drie onbevrucht en 1 lijkt me zeker dood gegaan omdat het heel waterig is onder de schil. De dode haal ik er morgen uit.

Van de overige 6 eitjes zie ik nu met daglicht er bij ongeveer het zelfde bij allemaal. Duidelijk een luchtkamer maar in de scherpe punt is het ook een stuk lichter. Bij enkele zie ik (niet heel duidelijk) adertjes. Verder is het midden een behoorlijk donkere massa dat bij het draaien van het ei boven de lamp mee beweegt.

Het is dus zeker gaan leven maar of het nu echt goed zit op dit moment weet ik niet. We gaan elk geval stug door.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor tuff cookie » 16 aug 2019 20:40

Ja, gewoon doorgaan en in de gaten houden :gulzig:

luppie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 16 aug 2019 21:21

Net in het donker nog eens gekeken. Het ei dat ik dacht dat dood was omdat het waterig leek leeft wel. Er bewoog wat in. Ook alle andere eitjes zien er goed uit met nog een paar waar ook beweging in zat. Dit lijkt wel goed te gaan dus met alleen drie onbevruchte eitjes :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor tuff cookie » 16 aug 2019 22:48

:duimop:

luppie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2019 12:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 26 aug 2019 22:33

Ik heb tussendoor de 7 eitjes nog eens geschouwd maar ik kon weinig zien en ook geen beweging meer gezien.
Afgelopen zaterdag was dag 19 dus de eitjes los in de bak gelegd. Zondag voor de goede orde de eitjes nog eens gedraaid en was er één aangepikt!
niet lang daarna waren 6 van de 7 eitjes aangepikt. En zondagavond was de eerste kuiken er uit. Niet lang er na nog eens drie. En vanochtend waren er vijf kuikens. Het tweede aangepikte ei had direct een groter gaatje gemaakt maar daar bleef het bij dus die in de loop van de ochtend open gepeuterd. Het leek dat het kuiken was gestikt in het vlies want deze zat diep in de bek. Helaas dood gegaan dus.
één ei dus niet uitgekomen, deze had ook een veel dikkere schaal en was anders van kleur.

Maar volgens mij voor een eerste keer met een zelfgebouwde machine niet slecht ondanks wat verstoring in het begin.

zitten nu in een grote bak onder een warmtelamp onder een oude muts
https://onedrive.live.com/embed?cid=93F672777A172959&resid=93F672777A172959%2118745&authkey=ALXkGXsCYoP6v78


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast