Correcte temperatuurmeting

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Correcte temperatuurmeting

Berichtdoor SofieB » 28 feb 2021 12:17

Ik heb pas een brinsea ova easy 190 in huis gehaald. Ik heb er een automatisch vochtregeling bij besteld. Die moet ik nog ontvangen. Ik heb de machine al enkele dagen leeg draaiend om te testen.

Wat me bij mijn puisor al opviel; hoe moeilijk het is om te bepalen wat de juiste temperatuur is.
Ik had een gaatje bovenin geboord en een kwikthermometer (0,1 gr precies) hangen op ei hoogte. Voor vocht had ik een ronde hygrometer erin hangen. Die vertrouwde ik niet dus onlangs een combimeter van MS erin gehangen.
Even een testje gedaan
Machine: 38.3 ingesteld. Vocht geeft hij aan 60percent met de middelste ring gevuld.
Kwikthermometer: 37.9 op eihoogte
MS combi: hangt hoger maar geeft 36.0 aan (ja echt). Mocht dat kloppen, zou ik geen uitkomst hebben. Vocht 54 percent.

Stel ik de brinsea in op 37.6, en hang ik beide meters erin, krijg ik 37.3 op de MS en 38.2 op de kwikthermometer. Die kwikthermometer stond nogthans een tijd op 37.7 maar na een nachtje draaien geeft deze dus 38.2 aan. :crazyeyes:

In de ene machine lijkt dus de kwikthermometer betrouwbaar, in de andere de MS meter. Enige wat ik anders doe is dat de kwikthermometer helemaal in de machine hangt bij de brinsea. :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Hoe controleer je dat nu wat klopt? Beker water van rond de 37 gr en vergelijken met een koortsthermometer?

Is die check up broedthermometer beter?https://www.kippenhuis.nl/digitale-broedthermometer-checkup

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Correcte temperatuurmeting

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 feb 2021 16:48

Wat ik vooral niet begrijp is dat je kwikthermometer eerst lager en daarna hoger aangeeft dan je machine.
Klinkt niet erg betrouwbaar voor de machine.

Een kwiktermometer kan in principe niet liegen. Niet als je hem gewoon rechtop hangt. Hij reageert alleen niet onmiddellijk, maar toch ook niet ontzettend traag..

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Correcte temperatuurmeting

Berichtdoor SofieB » 01 mar 2021 12:22

lager dan de ene machine en hoger dan de andere maar ik heb intussen wat gesproken met andere mensen en ik hoor telkens hetzelfde: broedmachines niet met mekaar vergelijken.
Ik denk dat je de Puisor broedmachine gewoon helemaal buiten beschouwing moet laten omdat de temperaturen gewoon her en der verschillen.

Van de Brinsea broedmachine heb ik een filmpje gevonden waar ze zelf gebruik maken van de check-up thermometer voor her-kalibratie en ze tonen op welke plaats te meten. Mijn thermometer hing volledig vooraan tussen de deur en het keersysteem. Vermoedelijk passeert daar de lucht die pas van de verwarmingselementen komt en dus is het er iets heter.
Als ik de kwikthermometer en digitale meter 30mm bovenop een plastic houdertje plaats op 1 van de rekjes, komt alles nagenoeg op dezelfde waarde van de machine. ik ga binnenkort een eerste keer broeden met de machine en dan zullen we adhv het resultaat wel zien of de machine betrouwbaar is. :duimop:

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Correcte temperatuurmeting

Berichtdoor SofieB » 09 mar 2021 08:57

Een korte update.

De Puisor draait momenteel in de laatste 3 dagen van een broeding.

Ik plaatste de digitale en analoge op dezelfde hoogte in de machine:
- digitale op een stukje mousse om contact met de plastic te vermijden. helemaal in het center van de machine.
- analoge thermometer hangend en in het doorzichtige deel van het deksel.

De digitale gaf 1 graad lager. Daarna heb ik de digitale vlak naast de analoge geplaatst en na een uurtje nog eens gecontroleerd. dan gaven ze uiteindelijk hetzelfde.

Voor mij een bewijs van de zwakte van de Puisor broedmachine. Er zitten koudere zones in de machine. Wat niet wil zeggen dat je er geen degelijke resultaten mee kan halen. Als je de machine niet helemaal vol stopt, wegblijven van het center zou ik zeggen. Ik dacht in het begin dat de buitenkant net het zwakke punt zou zijn.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten