Verwarmingselement op zwakstroom

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verwarmingselement op zwakstroom

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2022 17:58

Nog niet ontvangen, maar is niet erg want ook druk met andere dingen.
Weet je misschien of 24v AC minder magnetisch veld afgeeft dan 220v AC. En zo ja, zou dan 24v AC net zoveel magnetisch veld afgeven als 24v DC ?

1Niels1
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2022 18:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verwarmingselement op zwakstroom

Berichtdoor 1Niels1 » 28 mei 2022 18:25

Magnetisch veld hangt van je stroomsterkte af. Ik vroeg me eigenlijk alleen af hoe groot je broedmachine is, want 27w is niet veel zeker met een thermostaat van 3 watt bv. En hoe stabiel de themperatuur zal blijven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verwarmingselement op zwakstroom

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2022 19:02

Ja, dat is wel begrijpelijk.
Ik ben uit gegaan van de omvormer die ik had van de Therbo piepschuim broedmachine. Die heeft zeker veel minder ruimte dan de houten broedkast die ik eigenlijk wil gaan gebruiken.
De Therbo heeft een binnenmaat van 35x35cm en ongeveer 18cm hoog.
De broedkast is binnenwaarts 40x40cm en 35 cm hoog.
Jaren geleden heb ik de lampjes voor de verwarming vervangen door een warmte element van wat ik me herinner 100Watt op 220v. met een Thermotronic digitale Thermostaat van 30 tot 400 watt met 2 potmetertjes. Maar die is kort geleden gewoon door gegaan met verwarmen met gevolg eieren te heet geworden. Waarschijnlijk potmetertjes geoxideerd.

1Niels1
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2022 18:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verwarmingselement op zwakstroom

Berichtdoor 1Niels1 » 01 jul 2022 22:43

tuff cookie schreef:Ja, dat is wel begrijpelijk.
Ik ben uit gegaan van de omvormer die ik had van de Therbo piepschuim broedmachine. Die heeft zeker veel minder ruimte dan de houten broedkast die ik eigenlijk wil gaan gebruiken.
De Therbo heeft een binnenmaat van 35x35cm en ongeveer 18cm hoog.
De broedkast is binnenwaarts 40x40cm en 35 cm hoog.
Jaren geleden heb ik de lampjes voor de verwarming vervangen door een warmte element van wat ik me herinner 100Watt op 220v. met een Thermotronic digitale Thermostaat van 30 tot 400 watt met 2 potmetertjes. Maar die is kort geleden gewoon door gegaan met verwarmen met gevolg eieren te heet geworden. Waarschijnlijk potmetertjes geoxideerd.


En al begonnen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verwarmingselement op zwakstroom

Berichtdoor tuff cookie » 02 jul 2022 14:25

Nee nog steeds niet. Nog geen rust genoeg om me er op te concentreren. Te veel dingen die me er van af houden. Maar wat in mijn hoofd zit..... dat gebeurt een keer.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten