De vochtigheid

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Enba20
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2023 18:32
Land: Belgie
M/V: M

De vochtigheid

Berichtdoor Enba20 » 27 mar 2023 18:42

Beste
Ik krijg de vochtigheid in mijn broedmachine niet hoger dan 25 wie heeft raad
Met dank.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: De vochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 27 mar 2023 19:22

Hoe is de ventilatie geregeld ? Is de temperatuur wel goed ? Staat de broedmachine in een ruimte waar gestookt wordt ? Dan beter in een vochtiger ruimte zetten. Gaat het allemaal niet lukken dan kun je er een sponsje inleggen gedoopt in lauw warm water maar dat moet je in de gaten houden want kan te vochtig worden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: De vochtigheid

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2023 19:56

Ik veronderstel dat al je reservoirs al gevuld zijn.
Heb je de hydrometer vooraf getest?
25 is ontzettend laag. Zelfs voor gewone binnenlucht is dat te laag. Dus klopt dat wel?
Krijg je condens op de zijkant van je machine?

In het begin kan je zgn droog broeden, maar ik meen dat daarmee zo rond de 35-40% bedoeld wordt.. Een gemiddeld vochtklimaat in huis dus.

Enba20
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2023 18:32
Land: Belgie
M/V: M

Re: De vochtigheid

Berichtdoor Enba20 » 27 mar 2023 20:43

tuff cookie schreef:Hoe is de ventilatie geregeld ? Is de temperatuur wel goed ? Staat de broedmachine in een ruimte waar gestookt wordt ? Dan beter in een vochtiger ruimte zetten. Gaat het allemaal niet lukken dan kun je er een sponsje inleggen gedoopt in lauw warm water maar dat moet je in de gaten houden want kan te vochtig worden.


Temperatuur perfect, hydrometer in orde geeft buiten de broedmachine 70 vochtigheid aan ,heel de opp is gevuld met water
Ventilator op min geregeld,
?????????????
De broedmachine staat momenteel onder een goed beschermt afdak
Laatst gewijzigd door Enba20 op 27 mar 2023 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Enba20
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2023 18:32
Land: Belgie
M/V: M

Re: De vochtigheid

Berichtdoor Enba20 » 27 mar 2023 20:49

Enba20 schreef:
tuff cookie schreef:Hoe is de ventilatie geregeld ? Is de temperatuur wel goed ? Staat de broedmachine in een ruimte waar gestookt wordt ? Dan beter in een vochtiger ruimte zetten. Gaat het allemaal niet lukken dan kun je er een sponsje inleggen gedoopt in lauw warm water maar dat moet je in de gaten houden want kan te vochtig worden.


Temperatuur perfect, hydrometer in orde geeft buiten de broedmachine 70 vochtigheid aan ,heel de opp is gevuld met water
Ventilator op min geregeld,
?????????????

Geen condens in de machine,de Rosas is volledig gesloten en alles is met betonplex gemaakt

Enba20
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2023 18:32
Land: Belgie
M/V: M

Re: De vochtigheid

Berichtdoor Enba20 » 27 mar 2023 21:12

Pearlsofpassion schreef:Ik veronderstel dat al je reservoirs al gevuld zijn.
Heb je de hydrometer vooraf getest?
25 is ontzettend laag. Zelfs voor gewone binnenlucht is dat te laag. Dus klopt dat wel?
Krijg je condens op de zijkant van je machine?

In het begin kan je zgn droog broeden, maar ik meen dat daarmee zo rond de 35-40% bedoeld wordt.. Een gemiddeld vochtklimaat in huis dus.


Enba20 schreef:
Enba20 schreef:
tuff cookie schreef:Hoe is de ventilatie geregeld ? Is de temperatuur wel goed ? Staat de broedmachine in een ruimte waar gestookt wordt ? Dan beter in een vochtiger ruimte zetten. Gaat het allemaal niet lukken dan kun je er een sponsje inleggen gedoopt in lauw warm water maar dat moet je in de gaten houden want kan te vochtig worden.

tuff cookie schreef:Hoe is de ventilatie geregeld ? Is de temperatuur wel goed ? Staat de broedmachine in een ruimte waar gestookt wordt ? Dan beter in een vochtiger ruimte zetten. Gaat het allemaal niet lukken dan kun je er een sponsje inleggen gedoopt in lauw warm water maar dat moet je in de gaten houden want kan te vochtig worden.



Temperatuur perfect, hydrometer in orde geeft buiten de broedmachine 70 vochtigheid aan ,heel de opp is gevuld met water
Ventilator op min geregeld,
?????????????

Geen condens in de machine,de Rosas is volledig gesloten en alles is met betonplex gemaakt

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: De vochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 27 mar 2023 21:45

Met ventilatie bedoel ik niet de ventilator maar de verluchting van de eieren (frisse lucht) Hoe is dat geregeld ? Ergens moet een ventilatie gat(en) zitten. Meestal onder en boven, soms meerdere gaten. Ik krijg de indruk dat de machine helemaal dicht is. Zo stikken de embryo's. In het begin hebben ze nog niet veel lucht nodig maar dat wordt steeds meer.

Enba20
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2023 18:32
Land: Belgie
M/V: M

Re: De vochtigheid

Berichtdoor Enba20 » 27 mar 2023 22:10

tuff cookie schreef:Met ventilatie bedoel ik niet de ventilator maar de verluchting van de eieren (frisse lucht) Hoe is dat geregeld ? Ergens moet een ventilatie gat(en) zitten. Meestal onder en boven, soms meerdere gaten. Ik krijg de indruk dat de machine helemaal dicht is. Zo stikken de embryo's. In het begin hebben ze nog niet veel lucht nodig maar dat wordt steeds meer.


De kast is volledig dicht draait proef zonder eieren ik kan de rooster regelen
Met minieme opening daalt de temperatuur
(180 watt)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: De vochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 28 mar 2023 07:27

Volledig dicht kan niet. De embryo's hebben zuurstof nodig. Is het een zelfbouw machine ?
De temperatuur bij stellen.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: De vochtigheid

Berichtdoor AstridW » 02 apr 2023 11:39

Ik ben gestopt met de hygrometers, dacht ook steeds te lage luchtvochtigheid maar had wel te kleine luchtkamers. Die meters geven bij hogere temperaturen een afwijkende waarde of je moet de meter echt bij 37,8 gr geijkt hebben.. Ik ga nu alleen nog af op wat ik zie aan de luchtkamers met 7, 10 en 14 dagen. Dan weet je in elk geval zeker dat je goed zit.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten