Berken X ander kleur

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Berken X ander kleur

Berichtdoor Chabo en overig » 03 apr 2021 14:52

In de tuin loopt er een toompje kipjes rond waarvan ik nu kuikentjes van heb en eitjes nog in de broedmachine liggen heb.
Ik vraag me af welke kleurslag mijn kleine kuikentjes zullen krijgen.
Zelf heb ik het al eens geprobeerd op Kippenjungle.nl waar ik kon zien als ik mijn haan (berken) X hen (berken) de nakomelingen berken zijn. Maar dan vind ik het moeilijk om de andere hennetjes hun kleur te bepalen om die dan via de website te laten kruisen welk kleur de nakomelingen krijgen.
de volgende kleuren heb ik laten kruisen:
berken X citroenporselein
berken X goudzwart gezoomd
berken X geelwit gezoomd
en dan de laatste 2:
hier van weet ik het kleur dus niet zo helemaal. De ene hen heeft de kleur als vuilwit maar dan ook weer zwart in de staart en dan lijkt ze prefect op een witzwart staart behalve dat de witte veren vuil zijn. En dan nog de laatste hen is met wit en zwart lijkt op niet volledig gezoomd of zo mag ik dit dan ook beschouwen als vuilwit?, welke kleur krijgen de nakomelingen dan?
de volgende foto's maken het misschien duidelijker voor jullie om de kleur te bepalen:
kip 1:
Afbeelding
Afbeelding
kip 2:
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 apr 2021 16:57

Ik denk dat je vrijwel witte hen idd vuilwit dragend is maar dat er een ander basispatroon is dan E (enkel kleurig) in zilver waardoor de splash enkel in haar staart zit. Vuilwit is nl een verdunning van de zwarte delen. Dus als je pakweg zwart-wit columbia hebt, en het zwart wordt verdunt tot vuilwit zou je een patroon zoals deze hen kunnen krijgen. Maar columbia is geen veel voorkomende kleur bij chabo's zeker? Dus zal het wss een ander patroon zijn (misschien zoals je laatste hen maar dan vuilwit getekend).
Je laatste weet ik niet wat het is. Maar het lijkt me niet gewoon gezoomd. Het is afwijkender dan dat. Ik vermoed met 1 patrijsgen en 1 ander of een vreemde combinatie van patroongenen op patrijsbasis.. Maar ik weet het echt niet. Vooral die wittere zone op de vleugels vind ik zeer gek bij een hen. Ken ik enkel van hanen.

Gezien de onzekere kleur van deze hennen valt het niet te voorspellen wat eruit gaat komen van kuikens.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 apr 2021 17:06

Nu, je bent niet zeker van de kleur van je haan.
En dat is een probleem.
Je sabelpootkruising kuiken duidt aan dat hij alleszinds niet zuiver berken is (ik denk dat de tekening op de borst dat ook verraad) . Want dat vererft dominant boven alles behalve enkelkleurig. Dus zouden je kuikens allemaal berkenkuikens moeten zijn.. Dus donker met witte buik. En dat is je sabelpootkruising niet.

Dus de kleur van de nakomelingen voorspellen wordt gewoon ondoenbaar met zoveel onzekere factoren.
Bovendien zit je met zoveel verschillende genen dat als je die kruist en die niet zuiver komen te zitten, toch niet geweten is welk effect al die genen in verschillende combinaties geven.

Heeft je haan eigelijk een witte vleugeldriehoek? Want als hij die heeft is hij geen berken (ook niet onzuiver) en wss iets op patrijsbasis (of tarwe, kan ook nog)..
Wat hij ook is, je sabelpootkruising wordt wss zwart wit vuilcolumbia. Door 1 columbiagen (van de moeder) ipv 2 komt de basis (patrijs of wat dan ook) er dan doorheen.

Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Chabo en overig » 03 apr 2021 18:10

Bedankt voor de uitleg!
Mijn haan is ind geen berken volgens wat je zegt denk dan eerder aan een meerzomig patrijs of zo iets in die gare. Mijn 2 hennetjes zijn zusjes van elkaar, de vader haan van hun 2 was zuiver witzwartstaart maar de hen kleur weet ik niet omdat er vele verschillende kleuren tussen zaten. De vader haan van mijn haan was ook een witzwartstaart.
Voor de kleur van de nakomelingetjes zal ik wachten tot ze veel meer veren hebben. Als ze wat ouder zijn zal ik hier nog eens foto's proberen te plaatsen. Ook als ik weet welk kleur de nakomelingen zijn en ik vind ze niet mooi dan zal ik met de tijd de hen die mooie kipjes krijgt een paar dagen apart zetten om haar eitjes te nemen om in de broedmachine te steken.

Eens een foto van internet gehaald van een meerzomig zilverpatrijs haan en de 2de foto is van mijn haan
Afbeelding
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 apr 2021 19:05

Wat is een wit zwartstaart? Ken ik niet.

En de enige manier waarop een vuilwit getekende en een zwart getekende hen dezelfde vader kunnen hebben is als die blauw getekend is.
Dus ergens klopt er iets niet...
Voor de rest zou het idd kunnen dat ze ongeveer dezelfde tekening hebben alleen de ene zwart en de andere vuilwit getekend.

Je haan heeft wat veel tekening op z'n borst voor zuiver zilverpatrijs te zijn. En ik zie de vleugeldriehoek ook niet hoor. Tis wel moeilijk te zien onder z'n zadelbehang. Maar je zegt ook dat z'n vader een andere kleur had dus zuiver zal hij dus zeker niet zijn..

Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Chabo en overig » 04 apr 2021 11:32

Wit zwartstaart is een kleurslag dat voornamelijk voor komt bij Chabo's en zelf zeer bekend is bij dit ras (heb zelf nog nooit een ander ras gezien met dit kleur)
Volgende foto's zijn van wit zwartstaart
Afbeelding
Afbeelding

Vreemd, misschien heb ik over het oog gezien en zaten er 2 hanen wat me wel zal verbazen.

Nu mijn haan is dan niet helemaal kleurzuiver maar als ik hem kruis met mijn ene Chabo hen waarvan ik van uit ga dat het een berken kleurig is (dat zij de fokker toch van waar ik haar heb) dan zal ik dan toch wel kleurzuivere berken kipjes moeten hebben of niet? Want berken staat dominant tegenover alle kleuren die niet enkel zijn zegt u.
Afbeelding
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 apr 2021 18:50

Euhm, wacht.
Berken basis staat dominant tov patrijs, aziatisch patrijs en tarwe. Enkel Extended black (geheel zwart) is dominanter.
Maar dat is natuurlijk maar 1 locus.
Er zijn genen op andere loci die wel invloed kunnen hebben bovenop die berken basis.
Zo heb je ook goudberken, kan het blauw of vuilwit getekend zijn, koekoek hebben enz...
Maar met deze haan en die hen krijg je wss wel min of meer berkenkuikens ja. Of ze zuiver gaan zijn, dat is niet zeker, maar kan wel. Maar kleurzuiver wil zeggen dat er geen verborgen genen onder zitten die je niet ziet maar alle genen dubbel zitten..

Alleszinds, je kuiken 2 heeft zeker een berken basis.. Aan de kleur van de kuikens kan je nl het basisgen (E, berken, patrijs) aflezen.

Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Berken X ander kleur

Berichtdoor Chabo en overig » 05 apr 2021 10:17

Oké, bedankt voor de uitleg! Nu heb ik weer meer bij geleerd over mijn kipjes.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten