dominant en recessief wit

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Arie_nl
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 feb 2008 00:02
Land:
M/V: M

kleurverschil in wit

Berichtdoor Arie_nl » 26 mei 2008 01:31

Hallo allemaal,

Natuurlijk moet je wel even in de gaten houden dat de veerstructuur van een leghorn harder is dan van een wyandotte waardoor deze ook in kleur anders is.

Een zachtbevederd dier zal niet zo gauw vergelen als een hard bevederd dier is mijn ervaring.

Hoe denken jullie daarover?

Groeten Arie

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kleurverschil in wit

Berichtdoor gonda » 26 mei 2008 06:48

Arie_nl schreef:Hallo allemaal,

Natuurlijk moet je wel even in de gaten houden dat de veerstructuur van een leghorn harder is dan van een wyandotte waardoor deze ook in kleur anders is.

Een zachtbevederd dier zal niet zo gauw vergelen als een hard bevederd dier is mijn ervaring.

Hoe denken jullie daarover?

Groeten Arie

ik heb hier een ko shamo wit rondlopen die niet vergeelt.
Nochtans hebben ko's een harde veerstructuur

Gebruikersavatar
Kris Segers
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 aug 2006 16:07
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: B-2440 GEEL
Contacteer:

Berichtdoor Kris Segers » 26 mei 2008 10:38

Op de nationale zaten er nogal wat "lichtblauwe" beesten!! Dan zie ik toch liever de ietsjes vergeelde!!

Kris

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 26 mei 2008 11:15

Kris Segers schreef:Op de nationale zaten er nogal wat "lichtblauwe" beesten!! Dan zie ik toch liever de ietsjes vergeelde!!

Kris

dan hadden die naar alle waarschijnlijk 'blauwsel' in hun laatste badwater gekregen, en dit is geen joke.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 26 mei 2008 12:34

gonda schreef:dan hadden die naar alle waarschijnlijk 'blauwsel' in hun laatste badwater gekregen, en dit is geen joke.


en wat gebeurd er dan met die dieren, want mijn gevoel zegt dan meteen afkeuren,

puur in het belang van dier. ;)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 26 mei 2008 12:43

wodkacola schreef:
gonda schreef:dan hadden die naar alle waarschijnlijk 'blauwsel' in hun laatste badwater gekregen, en dit is geen joke.


en wat gebeurd er dan met die dieren, want mijn gevoel zegt dan meteen afkeuren,

puur in het belang van dier. ;)

eigenlijk is de dosis blauwsel in het spoelwater te hoog geweest, daardoor krijgen ze een blauwachtige schijn.
Als keurmeester mag je zeker daarom het dier niet afkeuren, want het kan een prachtig dier zijn, en de fokker heeft gewoon een stommiteit uitgezet. Ik spreek hier zelf uit ondervinding.
Eigenlijk moet er dan een opmerking gemaakt worden ivm de conditie, zodat de fokker wel weet dat hij een stommiteit heeft uitgezet, er moet minstens één punt afgetrokken worden.
Het dier zelf kan er niet aandoen, dat hij ineens een blauwachtige tint heeft gekregen ;)

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 26 mei 2008 12:53

Geyst Geplaatst: 18 Mei 2008 12:30 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Rassen zijn niet dominant of recessief wel eigenschappen.

Ik zoek eigelijk ook achter een lijst van dominante en recessieve eigenschappen bij kippen.

Guido

om even terug te komen op die vraag:

Bij het fokken van kippen zijn er dominante factoren.
In de onderstaande tabel staan een aantal dominante factoren.
zwart is dominant over wit zwart is dominant over parelgrijs
leghorn wit is dominant over zwart zwart is dominant over kwartelkleur
eenkleurig is dominant over bont goud is dominant over buff
zwart is dominant over patrijs kuif is dominant over kuifloos
beenbevedering is dominant overgladbenig
geen gierhakken is dominant over gierhakken
5 tenen is dominant over 4 tenen
normale schedel is dominant over schedelknobbel
witte benen is dominant over gele benen
rozenkam is dominant over enkele kam
baard is dominant over geen baard
kortbenigheid is dominant over normale beenlengte
krulveer is dominant over gladde bevedering normale veren is dominant over zijdevederigheid
naakthals is dominant over bevederde hals
kam is dominant over kamloos

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 26 mei 2008 13:05

gonda schreef:eigenlijk is de dosis blauwsel in het spoelwater te hoog geweest, daardoor krijgen ze een blauwachtige schijn.
Als keurmeester mag je zeker daarom het dier niet afkeuren, want het kan een prachtig dier zijn, en de fokker heeft gewoon een stommiteit uitgezet. Ik spreek hier zelf uit ondervinding.
Eigenlijk moet er dan een opmerking gemaakt worden ivm de conditie, zodat de fokker wel weet dat hij een stommiteit heeft uitgezet, er moet minstens één punt afgetrokken worden.
Het dier zelf kan er niet aandoen, dat hij ineens een blauwachtige tint heeft gekregen ;)


het dier kan er zeker niks aan doen ;)

maar toch kan ik me persoonlijk moeilijk vinden, in het naspoelen van een kip in blauwsel, want hoe ver ga je? mijn Rhode Islands in de Hena zetten. zodat ze egaler worden.

ik vind eigenlijk niks, als je dier geel kan zijn door de zon, dan moet hij ook maar geel getoond worden. Hetzelfde probleem wat ik trouwens heb met buff's die nooit buiten mogen komen.

ja een weekje voor de TT zodat er een beetje kleur op de kam en het vel komt. ;)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 26 mei 2008 13:13

wodkacola schreef:
gonda schreef:eigenlijk is de dosis blauwsel in het spoelwater te hoog geweest, daardoor krijgen ze een blauwachtige schijn.
Als keurmeester mag je zeker daarom het dier niet afkeuren, want het kan een prachtig dier zijn, en de fokker heeft gewoon een stommiteit uitgezet. Ik spreek hier zelf uit ondervinding.
Eigenlijk moet er dan een opmerking gemaakt worden ivm de conditie, zodat de fokker wel weet dat hij een stommiteit heeft uitgezet, er moet minstens één punt afgetrokken worden.
Het dier zelf kan er niet aandoen, dat hij ineens een blauwachtige tint heeft gekregen ;)


het dier kan er zeker niks aan doen ;)

maar toch kan ik me persoonlijk moeilijk vinden, in het naspoelen van een kip in blauwsel, want hoe ver ga je? mijn Rhode Islands in de Hena zetten. zodat ze egaler worden.

ik vind eigenlijk niks, als je dier geel kan zijn door de zon, dan moet hij ook maar geel getoond worden. Hetzelfde probleem wat ik trouwens heb met buff's die nooit buiten mogen komen.

ja een weekje voor de TT zodat er een beetje kleur op de kam en het vel komt. ;)

eigenlijk doet blauwsel niets weg aan de vergeling, maar als het geeft een egalere tint aan het wit, maar doet zeker het geel niet weg.
en als ge teveel blauw gebruikt, dan krijgt ge zelfs blauwe kiekens.... :lol:
ge moet het gewoon bekijken als een deel van de conditionering, ... dus de conditie.....
daarom ook enerzijds dat ik stopte met mijn witte mechelsen, die vergeelden heel hard, en dat dan nog eens gecombineerd met beesten die altijd, maar ook altijd in het kleinste putje met modder willen gaan zootje baden, en anderzijds dan weer dat ik plaats nodig heb voor drie stammen isegemse.......
... met gevolg dus dat je toch geen mooie dieren op een tt kunt brengen, dat ze toch punten kwijt geraken op hun conditie.... Als men niet kan accepteren dat witte dieren geen witte dieren blijven, dan is voor mij de kous af.
Zelf tolereer ik op bepaalde momenten in een tt seizoen, dat pootbevedering absoluut niet meer mooi kan zijn, dus trek ik dan ook geen punten af, wel op andere momenten....
Laatst gewijzigd door gonda op 26 mei 2008 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 26 mei 2008 13:16

gonda schreef:eigenlijk doet blauwsel niets weg aan de vergeling, maar als het geeft een egalere tint aan het wit, maar doet zeker het geel niet weg.
en als ge teveel blauw gebruikt, dan krijgt ge zelfs blauwe kiekens.... :lol:


je snapt mijn punt wel, maar je vaart er mooi omheen. :lol:

weet nu wel hoe ik groene kiekens kan krijgen ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten