roodbont

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 10 mei 2008 22:52

mischien rood x wit of
rood x wit columbia

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 10 mei 2008 23:58

Sigrid schreef:Afbeelding
Roder dan dit heb ik ze niet gezien (nog). Door de natuur gemaakt.

EDIT:
Ik heb z'n broer ook nog:
Afbeelding

Hieronder een rood witkuif... die heeft zelfs nog een zwarte staart dus is een Db/Db rood zwartstaart...
Afbeelding

Heb geen foto's van m'n 'roodste' hen want die is gewoon donker buff.



ik vind zijn broer een stuk roder, dan die genen die jij het roods vind, die is voor mij gewoon oranje, en ergens gaat er zwart doorheen, en oranje en zwart geeft bruin. ;)

dat met die roodste hen blijt een probleem denk ik, mijn Rhode Islands, die waren prachtig egaal toen ze hier kwamen, en die begonen ook te verbleken en dan in bepaalde veren, (iets wat je bij leghybrides ok hebt) en de haan dus niet. die blijft diep en diep mahonie, zo die dat ik hem soms verwar met een van mijn zwarte dieren

maar als je zo'n beestje een zwarte zomming geeft, zoals bij mijn orpingtons, dan verbleekt de kleur opeens niet meer, door het zwart blijft de kleur vast, of door het patroon, maar dat zullen we nog wel zien.

ga in ieder geval wel even, voor mijn eigen gevoel kijken, in hoevere, dom wit, nu het rood verbleekt. en eigenlijk niet echt verbleekt, maar het een andere kant op laat glijden op het kleurenpallet.
ga het in ieder geval bekijken bij roodwitkwartel

die austarians, die komen aardig in de buurt trouwens ;) , maar zoals je al dacht, zijn ze voor mij te oranje.

het was ook eigenlijk ook meer dat ik me afvroeg waarom het niet lukte op de calculator, dan dat ik daad werkelijk plannen had om ze te fokken.

even iets anders, kan 1 deel Lav, ook verbleken, dus niet helemaal, maar gedeeltelijk, heb hier een veel te lichte blauwkwartel haan, en had die bij een aantal henne, gezet, waar van 1 parelgrijszilver, en daar kwam, zo te zien een parelgrijs kuiken uit, kuiken heeft het niet gered, dus weet het niet zeker, heb over een paar weken er weer een paar kuikens van, dus kan er dan meer over zeggen, maar zijn daar meer ervaringen mee??

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 11 mei 2008 09:54

Sigrid, bedankt. Welk ras was het ook alweer?

Een deel lav/parelgrijs als goudverdunner:
Ik denk niet dat het effect heeft, maar als je kunt aantonen van wel dan heb je iets nuttigs ontdekt. Dan kun je namelijk in rassen met goud zien of ze heterozygoot parelgrijs zijn. Heel nuttig.

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 11 mei 2008 12:22

Die dun porselein is F2 vogtlander x porselein cochin waarbij 2x cochin.
Ze hebben al enkele kammen. Het vliegt alle kanten op, het rood is enorm sterk. Ze gaan dinsdag weg naar de kippenkoper, moeten super leghennen worden want er zit Rijnlander in. Je wilt niet weten hoeveel en hoe groot de eieren van die vogtlanders zijn, een supermarkt A ei is klein daarbij.

Ik geloof dat je met recessieve dingen die er in 1 dosis inzitten dat soms wel kunt zien. Denk aan zwarte hennen uit koekoek die in de zon een spookstreping laten zien. Ik heb nu een zilverzwartgezoomd cochin krielhaantje halfwas die een bruine veer in de vleugel heeft terwijl er in geen 20 jaar goud doorheen gegaan is. Hij is zilver. Eens in de zoveel tijd, meestal om het jaar komt er ineens een goud zwartgezoomde uitvallen.

Volgens mij is dat het RNA, welk RNA weet ik niet.
Brian Reeder mailde me ooit dat we rekening moeten houden met het RNA. Maar het is zinloos daarover lang uit te wijden, het zijn de uitzonderingen op de regels, daaraan zijn we gewend. Als je het opmerkt is het leuk, je kunt er verder niks mee omdat je er nooit achterkomt hoe het werkt en waarom het in de ene kip wel werkt en de andere niet.
Er is ook in de wetenschap nooit iets mee gedaan, alleen geconstateerd. In fenotype of eigenschappen zie je het op die uitzonderingen na nooit terug omdat het geen regel is.

Het is niet zo dat alles zich volgens het boekje gedraagt. Veel weten we niet. Ik geloof zeer zeker dat een kuiken met maar 1 dosis parelgrijs dons kan hebben. Ik zie zo vaak rare dingen in dons, jeugdkleed, wat dan weg is bij het volwassen kleed.

... of wat er nog wel in zit, zoals mottled. Daar moeten meer soorten van bestaan, kan niet anders want dat dominante mottled is geen uitzondering maar bijna een regel.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 11 mei 2008 12:51

we gaan wel merken, of hetrozygoot lav, toont bij de goeden kwartels, ofdat het gewoon een toeval is. heb er wat meer kuikens van lopen, en die zijn ook blauwkwartel, het zijn er alleen niet veel, want wou in eerste instantie alleen kijken of ik een blauwzilver haantje kon krijgen. maar in theorie zou de helft hetrozygoot Lav moeten zijn. als het haantje hetrozygoot is natuurlijk

en bedacht met later pas dat ik isabelkwartel kon fokken met mijn dieren, en heb daarom de haan nog een keer bij een parelgrijszilverpatrijze hen gezet, zo dat ik dat volgend jaar zeker kan doen.

het kuiken is maar 2 weken geworden, dus het had net zo goed alleen het kuiken dons kunnen zijn, over 2 maanden kan ik er iets meer over zeggen ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast