Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23258
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Kip La La » 17 jan 2011 17:25

Zo kun je de titel van dit topic beter veranderen in : Hoe zie je op voorhand wie er geslacht gaat worden ? :geslaagd:

Gebruikersavatar
Sabin_e
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 aug 2010 12:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Twente

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Sabin_e » 17 jan 2011 17:25

muts schreef:euh... Als dat kon , zou dan niet iedereen daar achteraan gaan?
We willen allemaal liefst meer hennen.
Zijdehoenen is dan al helemaal moeilijk want daar moet je lang mee wachten voor je het kan zien wat haan of hen is.
Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn......maar ik vrees heel erg moeilijk.

Was er geen truc met 1dagskuikens en hun slagpennen?
Klopt. En nog een truc: Hun -hoe zeg je dat netjes- uiteinde. De cloaca. Ik ben zelf paraveterinair en kan ééndagskuikens sexen a.d.h. van de cloaca. Het is moeilijk uit te leggen, maar na veel oefenen (en bevestiging :mrgreen: ) kan ik het uiteindelijk. Slagpennen heb ik eerlijk gezegd minder verstand van.
Op deze manier kun je ook bij Zijdehoenen zien of het een haan of een hen is (alle rassen).

Dus als mensen die bij me in de buurt wonen willen weten wat voorn geslacht hun kuikens hebben en hoe je dat kan leren (ik kan het redelijk uitleggen als ik de kuikers laat zien), je mag me altijd vragen! ;)

Gebruikersavatar
Sabin_e
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 aug 2010 12:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Twente

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Sabin_e » 17 jan 2011 17:27

Lieve schreef:
Jan Erik schreef:Gebruik je een broedmachine?
dan kun je er door temperatuur verschillen er voor zorgen dat je alleen hennen uit het ei krijgt.
volgens mij is
37,5- gelijke kansen(gewone broedtemperatuur)
36,5- meer kans op hanen die alleen uit komen.
38-meer kans op hennen die alleen uit komen.

ik weet niet of de temperaturen kloppen maar dat even in voorbehoud.
want ik weet wel dat het zo zou moeten kunnen werken.

dat is zo voor krokodillen, maar voor kippen is het een fabeltje vrees ik.

Bij krokodille-eieren, komen er mannetjes uit de nesten van 32° en wijfjes uit die van 28°. ;)

Klopt. De geslachtsbepaling door middel van temperatuursverschil bij eieren is alleen van toepassing bij reptielen. Waarvan o.a. de krokodil. En sinds kippen geen reptielen zijn................. ;)

Gebruikersavatar
Pukkie
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 jul 2008 21:35
Land: nl
M/V: V

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Pukkie » 17 jan 2011 19:48

Sabin_e schreef:
Lieve schreef:
Jan Erik schreef:Gebruik je een broedmachine?
dan kun je er door temperatuur verschillen er voor zorgen dat je alleen hennen uit het ei krijgt.
volgens mij is
37,5- gelijke kansen(gewone broedtemperatuur)
36,5- meer kans op hanen die alleen uit komen.
38-meer kans op hennen die alleen uit komen.

ik weet niet of de temperaturen kloppen maar dat even in voorbehoud.
want ik weet wel dat het zo zou moeten kunnen werken.

dat is zo voor krokodillen, maar voor kippen is het een fabeltje vrees ik.

Bij krokodille-eieren, komen er mannetjes uit de nesten van 32° en wijfjes uit die van 28°. ;)

Klopt. De geslachtsbepaling door middel van temperatuursverschil bij eieren is alleen van toepassing bij reptielen. Waarvan o.a. de krokodil. En sinds kippen geen reptielen zijn................. ;)


Zo ook bij schildpadden ;) , zie je ook vaak na een warme of juist koud broedseizoen er van 1 geslacht aan overvloed is, terwijl van het ander weinig is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Henk69 » 18 jan 2011 09:31

Lieve schreef:
Jan Erik schreef:Gebruik je een broedmachine?
dan kun je er door temperatuur verschillen er voor zorgen dat je alleen hennen uit het ei krijgt.
volgens mij is
37,5- gelijke kansen(gewone broedtemperatuur)
36,5- meer kans op hanen die alleen uit komen.
38-meer kans op hennen die alleen uit komen.

ik weet niet of de temperaturen kloppen maar dat even in voorbehoud.
want ik weet wel dat het zo zou moeten kunnen werken.

dat is zo voor krokodillen, maar voor kippen is het een fabeltje vrees ik.

Bij krokodille-eieren, komen er mannetjes uit de nesten van 32° en wijfjes uit die van 28°. ;)


Nee, het principe is anders. Bij hoge temperatuur sterven meer hennetjes af in het ei, bij te lage temperatuur meer haantjes. Het uitkomstpercentage gaat omlaag maar de geslachtsverhoudingen verschuiven.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Lieve » 18 jan 2011 13:50

Henk69 schreef:Nee, het principe is anders. Bij hoge temperatuur sterven meer hennetjes af in het ei, bij te lage temperatuur meer haantjes. Het uitkomstpercentage gaat omlaag maar de geslachtsverhoudingen verschuiven.

Dus volgens jou hebben we er alle belang bij om wat kouder te broeden?
Alle broedmachines dan maar al direct een halve graad (of mschien wel méér) naar beneden :mrgreen:

met natuurbroed hebben we dan wel een probleem: veel eieren onderleggen? dan liggen er altijd enkele wat kouder aan de buitenkant :gluiplach:

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Henk69 » 18 jan 2011 14:36

Lieve schreef:
Henk69 schreef:Nee, het principe is anders. Bij hoge temperatuur sterven meer hennetjes af in het ei, bij te lage temperatuur meer haantjes. Het uitkomstpercentage gaat omlaag maar de geslachtsverhoudingen verschuiven.

Dus volgens jou hebben we er alle belang bij om wat kouder te broeden?
Alle broedmachines dan maar al direct een halve graad (of mschien wel méér) naar beneden :mrgreen:

met natuurbroed hebben we dan wel een probleem: veel eieren onderleggen? dan liggen er altijd enkele wat kouder aan de buitenkant :gluiplach:


Nee, ik raad het af omdat het ongezond is. De dooierzakken willen niet goed opgenomen worden of de tenen worden krom. Bovendien heb ik net zo lief een haan als een hen.
Van een haan kun je veel meer nakomelingen krijgen en je hoeft er niet op te rekenen dat je ze verkocht krijgt. Een hen is makkelijk te plaatsen, maar ik voel me altijd verplicht de uitgeselecteerde hennen te verkopen ipv je weet wel.

Gebruikersavatar
Sabin_e
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 aug 2010 12:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Twente

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Sabin_e » 18 jan 2011 21:01

Als hanen sterven in het ei vanwege een te lage temperatuur, zal diezelfde lage temperatuur natuurlijk nooit goed kunnen zijn voor de hennen in de eieren. Broedmachine wat lager zetten qua temperatuur is daarom uiteraard niet aan te raden.


Ik kan ééndagskuikens sexen (d.m.v. de cloaca) en zal hier deze zomer een verslag van maken aan de hand van foto's. Ik mag dit jaar weer langskomen bij verschillende fokkers in de buurt om te sexen, en zal dan wat foto's maken waarop het verschil tussen hen en haan goed zichtbaar is. Dit verslag maak ik dan ook wel openbaar op dit forum ;)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23258
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Kip La La » 19 jan 2011 02:07

Yes ! :ty:

Lotus
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 mei 2010 22:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe zie je op voorhand wat het geslacht gaat worden?

Berichtdoor Lotus » 06 feb 2011 16:52

Sabin_e schreef:Als hanen sterven in het ei vanwege een te lage temperatuur, zal diezelfde lage temperatuur natuurlijk nooit goed kunnen zijn voor de hennen in de eieren. Broedmachine wat lager zetten qua temperatuur is daarom uiteraard niet aan te raden.


Ik kan ééndagskuikens sexen (d.m.v. de cloaca) en zal hier deze zomer een verslag van maken aan de hand van foto's. Ik mag dit jaar weer langskomen bij verschillende fokkers in de buurt om te sexen, en zal dan wat foto's maken waarop het verschil tussen hen en haan goed zichtbaar is. Dit verslag maak ik dan ook wel openbaar op dit forum ;)


Dit is erg fijn!
Ben benieuwd naar het verslag :mrgreen:
Top!


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten