Horizontale vouw in kinlel uitsluitingsfout?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Horizontale vouw in kinlel uitsluitingsfout?

Berichtdoor Henk69 » 25 okt 2007 11:37

Hoi,

Een vraag voor de tentoonstellingsfokkers onder ons.
Men ziet liever geen vouwen in de kinlellen, maar nu heb ik al een paar maal gehoord dat horizontale vouwen zelfs een uitsluitingsfout zijn.
Ik kan dit echter niet terugvinden in de standaard.
Nu heb ik ook niet de laatste versie, maar goed.

Hoe luidt de tekst in de standaard die deze fout zo genadeloos bestraft?

alvast bedankt. ;)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 25 okt 2007 13:25

aanwezigheid van plooien.

Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 feb 2005 00:53
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Elly » 25 okt 2007 21:06

Volgens de Nederlandse Pluimveestandaard is dat niet persé een uitsluitingsfout. In de standaard staat letterlijk: <De mate van afwijking bepaalt de terugzetting, met als zwaarste terugzetting algehele uitsluiting van bekroning ..... Naarmate een ras het standaard-ideaal meer benadert, wordt overigens ook in toenemende mate op de kwalitieit van de kopversierselen gelet.>
In samenwerking met (en meestal op verzoek van) een speciaalclub wordt wel eens afgesproken dat de keurmeester 'strenger' is in de beoordeling van een bepaalde fout, die er soms zomaar in de loop van tijd ingeslopen is. Dit moet gezien worden als 'sturen' zodat de fokkers er beter op gaan letten en die dieren bijvoorbeeld niet in de foktoom opnemen. Meestal zie je dan dat die vervelende fout na een paar jaar zo goed als verdwenen is.
Om echter te stellen dat een horizontaal gevouwen kinlel altijd een uitsluitingsfout is gaat mij persoonlijk te ver en gezien de aangehaalde tekst uit de standaard hoeft dat dus ook zeker niet zo te zijn.
Elly

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 26 okt 2007 09:38

In mijn geval betreft het lakenvelders, niet echt een ras waar men de laatste puntjes op de i aan het zetten is... ;)

Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 feb 2005 00:53
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Elly » 26 okt 2007 10:15

Dan is het extra sneu als dat predikaat O om DIE reden gegeven is..... Maar ja, de ene keurmeester beoordeelt zulke zaken strenger dan de andere. Ook bij kamfouten lopen de beoordelingen wel wat uiteen.
Erover klagen heeft m.i. geen zin, want gezien de gequote omschrijving uit de standaard staat de keurmeester in zijn recht om zo zwaar te 'straffen' maar er was dus wel degelijk een mogelijkheid om het milder te doen. Schrale troost voor jou.

Toch wel kijken of je die 'fout' weg kan fokken. Als het betreffende dier onmisbaar is in de foktoom, dan extra goed in de gaten houden of en hoe dat vererft.
Ach, je weet dit allemaal wel denk ik :oops: , maar dan misschien voor een andere lezer :lol:

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 30 okt 2007 01:55

Beetje olijfolie op de lel van het jonge dier en gladstrijken dan wil het nog wel eens lukken. Ze vinden het niet eens vervelend als ze het gewend zijn in handen te zijn en hanen vallen ervan in slaap.
Ik heb er m'n twijfels over of het erfelijk is, hoe kan dat dan ineens erin zitten? Volgens mij is het een individueel iets of het hoort bij het ras.
Neem Chabo's, die hebben het structureel of je er nu op selecteert of niet.
k Zeg ook maar wat.

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 01 nov 2007 19:48

Sigrid schreef:Beetje olijfolie op de lel van het jonge dier en gladstrijken dan wil het nog wel eens lukken. Ze vinden het niet eens vervelend als ze het gewend zijn in handen te zijn en hanen vallen ervan in slaap.
Ik heb er m'n twijfels over of het erfelijk is, hoe kan dat dan ineens erin zitten? Volgens mij is het een individueel iets of het hoort bij het ras.
Neem Chabo's, die hebben het structureel of je er nu op selecteert of niet.
k Zeg ook maar wat.


Een fokker bij ons in de buurt had zo'n foutje. Prachtige hen, niets mis mee behalve.... Door regelmatig wrijven was de plooi nauwelijks meer te zien op de shows.
Hij ging er toch mee fokken... zo'n mooie hen had ie nog niet vaak gehad.
Het jaar erop??? De helft van z'n jonge dieren had de vervelende plooi.

Conclusie: showen kan, maar fok er niet mee!

Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 feb 2005 00:53
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Elly » 01 nov 2007 20:01

Ineke schreef:De helft van z'n jonge dieren had de vervelende plooi.

Conclusie: showen kan, maar fok er niet mee!


Ha ha, dat kan je óók positief zien; de andere helft had er géén last van!
Dus in geval van een 'onmisbaar' fokdier toch het proberen waard! ;)

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 02 nov 2007 16:54

Elly schreef:
Ineke schreef:De helft van z'n jonge dieren had de vervelende plooi.

Conclusie: showen kan, maar fok er niet mee!


Ha ha, dat kan je óók positief zien; de andere helft had er géén last van!
Dus in geval van een 'onmisbaar' fokdier toch het proberen waard! ;)


Maar 50% uitval is 50% teveel. Wat moet je met die dieren?
En misschien overdrijf ik en was het 80%. Ik weet het niet meer. Wat ik wel weet is dat de fokker nauwelijks jonge dieren over heeft kunnen dat jaar, want hij wilde niet weer dezelfde fout in gaan.

Ineke

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 03 nov 2007 01:31

Vererving 50% omdat bijv. paps wel en moe niet een vouw heeft lijkt me een enorm hoog percentage. Ik kan niet een gevouwen, opgetrokken half verschrompelde kinlel verklaren uit 2 keurige ouders en de rest van het grut heeft normale lellen.

En dan nog, als alles goed is aan die dieren dan ben je zo'n eigenschap al heel snel kwijt. Ik ben bezig met korte poten experiment bij de Serama's.

P:
Korte poten x lange poten gaf over
F1:
11 nakomelingen: 50% half korte poten en lange poten.

Ik kruis broer met lange poten x zus met half korte poten =
F2:
15 kuikens: 8 half lange poten (langer dan half korte poten) en 7 lange poten, dit verschil is nauwelijks te zien nog, je moet het echt afmeten met een lineaal.

Nu ga ik een korte poten uit P kruisen met lange poten uit F2.
Daar moet weer 50% uitkomen, of niet?
Er kan ook 75% korte poten uit komen.

Aantallen kuikens zijn niet echt voldoende maar we weten al hoe korte poten werkt. Het is min of meer intermediair (splitst uit in variaties).

Ik geloof persoonlijk niet in het vererven van een eigenschap na kruising dat die 100% terugkomt. Die komt wel 100% terug als je de F1 gaat intelen want dan ga je weer terug naar af.

Zolang je een eigenschap blijft 'verdunnen', heterozygoot maakt, krijg je steeds minder kans dat ie terugkomt.

MITS
Gevouwen lel vast zit aan een gewenst gen waardoor het samen vererft.

Bijv. zoals rozekam verminderde vruchtbaarheid bij hanen geeft. (door mindere mobiliteit van de spermatozootjes die het rozekam-gen meedragen).


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten