Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. kuiken

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Ylana
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 dec 2007 20:28
Land:
M/V: V
Locatie: Noord-brabant, Oudenbosch
Contacteer:

Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. kuiken

Berichtdoor Ylana » 16 dec 2007 20:39

Hallo allemaal. Ik heb even een vraagje die ik op het net nergens kan vinden.
Als je een witte zijdehoen haan kruist met een zwarte zijdehoen hen, welke kleuren kunnen dan de jongen worden...?
Alvast bedankt.

NvB
Berichten: 761
Lid geworden op: 12 okt 2007 18:08
Land: Belgie
M/V: M

Re: Witte zijdehoen haan+zwarte zijdehoen hen. Kleur evt. ku

Berichtdoor NvB » 16 dec 2007 22:02

Ylana schreef:Hallo allemaal. Ik heb even een vraagje die ik op het net nergens kan vinden.
Als je een witte zijdehoen haan kruist met een zwarte zijdehoen hen, welke kleuren kunnen dan de jongen worden...?
Alvast bedankt.


Volgens mij worden het dan bonte kuikens? En als ze al helemaal zwart of wit zijn, zullen hun jongen niet kleurzuiver zijn. Als je geluk hebt lopen er binnenkort dalmatiers rond :P

Ylana
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 dec 2007 20:28
Land:
M/V: V
Locatie: Noord-brabant, Oudenbosch
Contacteer:

Berichtdoor Ylana » 16 dec 2007 22:08

Ik heb ze nog niet gekruist. Ik heb zelf nog geen zwarte ;)
Ik vroeg het me af omdat van de 3 witte zijdehoen hennetjes die ik bij een "ervaren" handelaar gekocht heb er gewoon 2 haan zijn.
En ik had al 4 hanen :?
Nu zag ik een advertentie van iemand hier in de buurt die zwarte hennetjes te koop had.
Vandaar mijn vraag...

Gebruikersavatar
Manok
Berichten: 197
Lid geworden op: 25 sep 2005 19:32
Land:
M/V: V

Berichtdoor Manok » 17 dec 2007 11:14

Als ze beide "kleurzuiver", homozygoot, zijn, dan krijg je zwarte kuikens. De volwassen hanen krijgen dan waarsch een rode hals en zadel.

Indien ze niet zuiver zijn, kan er van alles uitkomen. Onder het wit kan van alles zitten, en aangezien zwart dominant is, zou daar ook eWh, e+ of eb in kunnen zitten.

Over het algemeen zit er zwart (E) onder wit, bij witte kippen, maar mijn witte Silkies hebben eb en s+ .

Gebruikersavatar
nlnosey
Berichten: 5035
Lid geworden op: 14 mar 2005 21:10
Land:
M/V: V

Berichtdoor nlnosey » 17 dec 2007 22:06

Manok schreef:Als ze beide "kleurzuiver", homozygoot, zijn, dan krijg je zwarte kuikens. De volwassen hanen krijgen dan waarsch een rode hals en zadel.

Indien ze niet zuiver zijn, kan er van alles uitkomen. Onder het wit kan van alles zitten, en aangezien zwart dominant is, zou daar ook eWh, e+ of eb in kunnen zitten.

Over het algemeen zit er zwart (E) onder wit, bij witte kippen, maar mijn witte Silkies hebben eb en s+ .
dus als je enkel zwarte kuikens krijgt, zijn beide ouderdieren zuiver van kleur.
krijg je wit & zwart was de hen fokonzuiver zwart,

maar wit is toch gewoon wit?
m.a.w. als je andere kleuren krijgt zoals rood of buff dan zou dit toch in het wit waarneembaar moeten zijn??

Gebruikersavatar
Manok
Berichten: 197
Lid geworden op: 25 sep 2005 19:32
Land:
M/V: V

Berichtdoor Manok » 18 dec 2007 12:58

Als je enkel zwarte kuikens krijgt, is de zwarte hen homozygoot voor zwart, vd haan is dan nog niet veel te zeggen.

Verder, als je slechts een klein nest enkel zwarte kuikens hebt, zeg tot 5 stuks, dan is er nog niks met zekerheid te zeggen, want dan kun je "statistische pech" hebben.

Witte kippen zijn in bijna alle gevallen (alleen) recessief wit, wat, afgezien van af en toe een stukje veer, compleet "dekkend" is.

Dominant wit zou idd bruin/goud in een bepaalde mate ongemoeid laten.
Laatst gewijzigd door Manok op 18 dec 2007 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Berichtdoor Ivkaan » 18 dec 2007 13:17

Manok schreef:Als je enkel zwarte kuikens krijgt, is de zwarte hen homozygoot voor zwart, vd haan is dan nog niet veel te zeggen.

Witte kippen zijn in bijna alle gevallen (alleen) recessief wit, wat, afgezien van af en toe een stukje veer, compleet "dekkend" is.

Dominant wit zou idd bruin/goud in een bepaalde mate ongemoeid laten.


Goud zie je dus wel op een dominant witte, denk maar eens aan roodgeschouderd wit (witpatrijs)

Gebruikersavatar
Manok
Berichten: 197
Lid geworden op: 25 sep 2005 19:32
Land:
M/V: V

Berichtdoor Manok » 18 dec 2007 13:20

Ivkaan schreef:Goud zie je dus wel op een dominant witte, denk maar eens aan roodgeschouderd wit (witpatrijs)


Ja, maar het goud wordt wel wat verdunt. Daarom zijn roodgeschouderde witte kippen meestal/vaak heterozygoot, dan is het effect iets minder sterk.

Gebruikersavatar
Miche
Berichten: 471
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:00
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Berichtdoor Miche » 29 dec 2007 13:31

vorig jaar du voor gehad 2 hanen 1 witte en 1 zwarte bij 1 witte kipe en 2 zwarte

allemaal zijdehoenders uiteraard

uitkomst --> 2 volledig witte en twee zwarte roodgeschouderd

dus het is mogelijk om er kleurzuivere uit te kweken

NvB
Berichten: 761
Lid geworden op: 12 okt 2007 18:08
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor NvB » 29 dec 2007 13:36

Miche schreef:vorig jaar du voor gehad 2 hanen 1 witte en 1 zwarte bij 1 witte kipe en 2 zwarte

allemaal zijdehoenders uiteraard

uitkomst --> 2 volledig witte en twee zwarte roodgeschouderd

dus het is mogelijk om er kleurzuivere uit te kweken


Ja maar je kan toch niet verder kweken met die kuikens? Want je weet niet of er een andere kleur onder het wit schuilt? Maar het kan natuurlijk zijn dat die witte van de 2 witte afkomstig zijn. Of heb ik het mis?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten