roodbont

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

roodbont

Berichtdoor wodkacola » 07 mei 2008 23:25

ik heb een tijdje lopen knoeien met de calculator, om te kijken of je roodbonte dieren kon krijgen.

maar dat lukt niet, althans niet met dezelfde tekening als gewoon bont.


dus niet het roodbont, wat je de friese hoenders hebt, hoe komt dit??

Harm2
Berichten: 152
Lid geworden op: 26 mar 2008 17:35
Land:
M/V: V
Locatie: fryslân

Berichtdoor Harm2 » 07 mei 2008 23:39

ha, weer iets over het mooie kippenras uit friesland :-D
roodbonte friese hoenders zijn roodpel dieren waar ze de bontfactor(mo) in hebben gefokt. dus roodpel FH X zwartbonte FH, F1 onderling kruisen en je hebt de eerste roodbonte er alweer tussen zitten. Een erg moeilijke kleurslag om te fokken, aangezien ze gepeld moeten zijn als de roodpel(iets verwaterde pelling is toegestaan) + nog eens een keer een zo ongelijkmatig mogelijk bontpatroon. fascinerende kleurslag, helaas erg zeldzaam. Het moet overigens lukken met de calculator, heb het zelf ook al geprobeerd,

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 08 mei 2008 08:12

Harm2 schreef:ha, weer iets over het mooie kippenras uit friesland :-D
roodbonte friese hoenders zijn roodpel dieren waar ze de bontfactor(mo) in hebben gefokt. dus roodpel FH X zwartbonte FH, F1 onderling kruisen en je hebt de eerste roodbonte er alweer tussen zitten. Een erg moeilijke kleurslag om te fokken, aangezien ze gepeld moeten zijn als de roodpel(iets verwaterde pelling is toegestaan) + nog eens een keer een zo ongelijkmatig mogelijk bontpatroon. fascinerende kleurslag, helaas erg zeldzaam. Het moet overigens lukken met de calculator, heb het zelf ook al geprobeerd,


ik bedoel juist niet deze kleur ;)

ik bedoel echt roodbont, dus een witte kip met rode vlekken

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 08 mei 2008 10:05

Juist. Rood columbia met mottling wordt het echte roodporselein, dus met zwarte bandjes. Je kunt dunfactor inbrengen om die te maskeren of dominant wit natuurlijk.
Maar roodbont (rood witgepareld) heeft vermoedelijk extra factoren net zoals buff dat heeft die het zwart onderdrukken.

home.hetnet.nl/~h.meijers69/kruisingNL.html?mgt=E:E^Wh/E^Wh,Co:Co/Co,Mh:Mh/Mh,I:I/i+,Mo:mo/mo&fgt=E:E^Wh/E^Wh,Co:Co/Co,Mh:Mh/Mh,I:I/i+,Mo:mo/mo

Door selectie kun je het aandeel wit sterk opblazen zodat het omgekeerd lijkt.

Wat zou er gebeuren als het dominant wit fokzuiver wordt?

Harm2
Berichten: 152
Lid geworden op: 26 mar 2008 17:35
Land:
M/V: V
Locatie: fryslân

Berichtdoor Harm2 » 08 mei 2008 10:52

sorry verkeerd begrepen, mijn fout ;)
bedoel jij het roodbont door Henk omschreven of roodbont als platenbont bij de zijdehoenders? Henk, ik las in een artikel van aviculture europe dat jij bezig was met de goudwitgeloverde hollandse hoenders..lijkt me een mooie kleurslag!

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 08 mei 2008 11:14

ik ken het rood platenbont bij zijdehoenders niet echt, maar als mijn geheugen me niet in de steek laat, dan hebben we het daat over.

laat ik het omschrijven als

rood exchequer ;)

ik kan dat roodbont, waar henk het over had wel verkrijgen. en dan ga ik even uit van mijn dieren

leghorn exchequer x Rhode Island Red = dom. wit (F1)

F1 x Rhode Island red = Rode kippen met dom. wit in de staart (F2)

F2 x F2 = rood porselein en in een redelijke verhouding

de truc is wel om de dieren te vinden die bij Mo+/mo zijn, en ik weet niet of je dat zou kunnen zien.

maar wat ik dan, ook doe met die dieren ik krijg er geen rood exchequer uit, exchequer terug kruizen op die dieren heeft ook geen zijn, ze zijn zelfs drager van Mh/Mh dieren die er uit komen, maar het komt niet naar boven.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 08 mei 2008 12:13

Harm2 schreef:sorry verkeerd begrepen, mijn fout ;)
bedoel jij het roodbont door Henk omschreven of roodbont als platenbont bij de zijdehoenders? Henk, ik las in een artikel van aviculture europe dat jij bezig was met de goudwitgeloverde hollandse hoenders..lijkt me een mooie kleurslag!


Mij ook, maar het vlot minder goed dan ik gehoopt had. Ik krijg er wel platenbonte witten uit overigens, wit met zwarte veervelden. Puur door dominant wit. Geen Columbia of bont/mottled in het spel.

WodkaCola,
Rood exchequer zit domweg niet in de calculator.
Het bestaat ook nog niet denk ik.
Kippengenetica bevat nog veel onbekende gebieden, vergeet dat niet.
De calculator bevat de gangbare theoriën en af en toe een snuifje van eigen makelij of van Sigrid.
Als jij ergens roodexchequer uit krijgt dan heb je kans dat de calculator een update krijgt. ;)

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 08 mei 2008 13:03

Henk69 schreef:WodkaCola,
Rood exchequer zit domweg niet in de calculator.
Het bestaat ook nog niet denk ik.
Kippengenetica bevat nog veel onbekende gebieden, vergeet dat niet.
De calculator bevat de gangbare theoriën en af en toe een snuifje van eigen makelij of van Sigrid.
Als jij ergens roodexchequer uit krijgt dan heb je kans dat de calculator een update krijgt. ;)


dat er onbekende gebieden zijn, dat had ik al begrepen, door het lezen van de discussies die er soms zijn. ;)

en als ik ooit ergens rood exchequer uit krijg dan krijg je het wel te horen.

ben gewoon benieuwd wat het rood blijft doen als je er andere dingen mee gaat doen of het dan het zelfde paars rode blijft als het nu is. en niet weer het oranje rode wat je bij veel dieren ziet. want als het dat word,maar we zien wel,

ik blijf nog wel even mengen met al die poten verf die hier lopen ;)

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 10 mei 2008 22:25

Begin anders met een " roxo moteado de blanco" een spaans ras, zie huidige nummer van Aviculture-Europe.

Volgens mij moet er van de Asturiër ook een rode variant zijn, als dat niet de bovenstaande is.
Kijk eens op:
http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/ ... Pinta.html
Dat zijn rode asturiërs.

Verschil met de roxo lijkt me vrij weinig, omdat men nogal chauvinistisch is in Spanje hoeft het rood bovenin het halsbehang van de roxo helemaal niet exemplarisch te zijn, de rode asturiërs lijken nogal doorgeschoten in het wit, maar ook dat kan individueel zijn.

Je zou met een zwart witgeparelde x blauwe wyandotte kunnen beginnen, daarvan maak je een splash witgeparelde (ziet er saai uit). Die kruis je met een rood porseleine wyandotte. Die teel je in dan krijg je blauw splash porselein. Waarom blauw? Als je er dominant wit in doet wordt je rood te licht. Dan niet meer selecteren op porselein tekening want als je dat niet doet wordt mottled (witgepareld) flink hysterisch. Dat begint in de hoofdstaartstuurveren en vlerken en breidt zich uit naar de kop.
Je kunt er nog een rode doorheen gooien en weer intelen zodat de grondkleur nog donkerder wordt maar ik vind er weinig verschil in zitten. Het rood van de rode wyan komt uit de sussex en het porselein ook uit de sussex speckled wat al roodporselein is.
De dominant wit weg vergt veel meer tijd want dat moet fokzuiver worden en dan wordt het rood lichter en gaat naar roodbont zoals koeien of een vossenkleur, meer oranje dus. Wodkacola wil dat donkerrood en dat zal dan alleen op de hanenschouder lukken.
Maar volgens mij is exchequer een soort van mottled (witgepareld) alleen tamelijk hysterisch. Op de Serama's zie ik dat ook genoeg, dan hou je alleen nog maar bijna witte kippen over met toch dat oranjerood hoewel ik er ook wel bij heb die donkerrood zijn, maar wederom alleen de hanen.
De basis bij al die roodbonte seramas is trouwens eWh tarwe met mahonie. De hennen die dat hebben zien er veel bufferiger uit dan de hanen. Ik probeer al een jaar lang een rode hen te maken maar dat lukt niet.
Afbeelding
Dit is een roodbont haantje, maar zonder splash of dominant wit blijft er zwart in de staart, maar zo hysterisch kan mottled dus worden.

Hier eentje waarbij het mo erger is:
Afbeelding
... en nog erger...
Afbeelding
NB. deze worden door de natuur zo gemaakt hoor.

Afbeelding
Roder dan dit heb ik ze niet gezien (nog). Door de natuur gemaakt.

EDIT:
Ik heb z'n broer ook nog:
Afbeelding

Hieronder een rood witkuif... die heeft zelfs nog een zwarte staart dus is een Db/Db rood zwartstaart...
Afbeelding

Heb geen foto's van m'n 'roodste' hen want die is gewoon donker buff.

In Engeland zijn de "geel witgezoomde" wyandotten ook goud splash gezoomd, dus dat blauwige kan er echt uit. Anders gooi je er nog een witte doorheen, wedden dat daar dominant wit in zit? Ben je gelijk je blauwe/zwarte veertjes kwijt. Teel je die in, zodat je fokzuiver dominant wit krijgt dan worden ze weer te lichtrood (hoewel?). Dan gooi je er weer een rode doorheen en teel je weer in zodat je het rood versterkt.
Dat witgepareld (mo) krijg je toch elke keer als je inteelt weer terug.

Dan heb je uiteindelijk na 4 - 6 jaar een rood exchequer wyandotte met het recept:
eWh/eWh of eb/eWh tarwe of eb-aziatisch patrijs basis
s+/s+ goud
Ar+/Ar+ autosomaal rood
Db/Db donkerbruin columbia
Co/Co columbia
Mh/Mh mahonie
pg+/pg+ geen patroongen (zou in zwart/blauw kunnen zitten)
rb/rb recessief zwart (komt uit het RIR rood wat in de rode sussex dus wyan zit)
(Ml/Ml) melanotisch - niet echt nodig maar kan uit zwart/blauw meekomen.
bl/bl blauw splash
I/I dominant wit
mo/mo mottled, witgepareld
Eet smakelijk.
Laatst gewijzigd door Sigrid op 10 mei 2008 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 10 mei 2008 22:34

Henk, je rood dunporselein:

Afbeelding


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten