Welk ras fokken jullie en waarom?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
maarten_09
Berichten: 332
Lid geworden op: 27 jul 2011 13:04
Land: Belgie
M/V: M

Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor maarten_09 » 13 okt 2011 11:27

Hallo,

Het leek me wel leuk om eens de verschillende beweegredenen te horen.. Waarom hebben jullie gekozen voor het ras dat jullie nu fokken? Is het omdat de haan zo fier kraait, omdat hij zo fier loopt? Is het omdat de hennen lekkere en grote eitjes leggen, of omdat ze veel leggen? Is het omdat de hennen goede moeders zijn?
Is het omdat het een rustig ras is? Of net omgekeerd, een ras met een sterk karakter? Is het omdat dit ras moeilijk te fokken is?
Of is het vooral esthetisch, omdat je het een prachtig ras vindt?

Laat maar horen!

Ikzelf hou nog maar kippen sinds een tweetal maanden. Ik heb zijdehoenen (drie hennen en één haan). Ik vond dit ras er wel leuk uitzien en vond het handig dat het geen hoge vliegers zijn en blijven bijgevolg achter onze buxushaag van 50cm hoog. Als we thuis zijn, kunnen ze gewoon vrij rondlopen in de tuin.

greta
Berichten: 861
Lid geworden op: 09 okt 2005 19:55
Land:
M/V: V
Locatie: Smilde- Drenthe

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor greta » 15 okt 2011 23:07

ik heb al heel lang kippen, ook heb ik andere rassen gehad, maar de zijdehoen is gebleven....dit ras was m'n eerste liefde (buiten m'n man dan!) eerst had ik de grote zijdehoenders, maar alras kwamen er de krielen erbij(1980) ook heb ik grote Bielefelders gehad, Antw.Baardkrielen en Holl.witkuifkrielen...nu heb ik "alleen" nog maar de zijdehoen krielen....

Gebruikersavatar
vivianm
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 aug 2011 02:14
Land: nederland
M/V: V

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor vivianm » 16 okt 2011 00:07

Wij wilden kippen en hebben heeeel veeel plaatjes gekeken, heel lang zouden we voor zijdehoenders gaan tot,..
We sabelpootkrielen ontdekten :D:D

We hadden ook mazzel met onze aller eerste 5 hennetjes en haan. Haan liet zich uren door dochter rondrijden in de kinderwagen, hennen zijn super lieve moeders en we hadden snel een paar kuikentjes die we ook gewoon mochten oppakken.
Zo rennen zo ongelofelijk grappig met hun slofjes, slof slof slof daar komt iets aangerent in de hoop iets lekker te krijgen ^^ Ze kunnen ook echt leren, zo heeft dochter verschillende plekken op schouder en arm waar juist DIE kip mag zitten en met wat lekker leren ze dat toch verdraait snel. Katten en mussen worden zeer kortdaad uit de tuin gejaagd en zelfs de BM kuikens worden daardoor toch wat beschermt.
Ze herkennen je ook, zo verschuilen ze zich achter het hok als er onbekenden zijn; draaien in hun renvlucht snel om, maar als een van ons buitenkomt heb je er zo 2 op je schouders, of toch in iedergeval het hele zootje om je heen zodat je haast geen stap kan zetten.

Inmiddels wel uitstapjes gemaakt naar andere rassen, zijdehoenders zijn toch wel van een iets lager intelligentie niveau en wyandottes verramponeerden de tuin volledig, die hebben we nu alleen nog als kuikens, maar zijn al verkocht voor het eerste ei wordt gelegd (alle kuikens zijn leuk) Sabelpootjes hebben echt een eigen karakter, veel meer dan bij zijdehoen en wyandot (vind ik).

thijssabelpoot
Gebanned
Berichten: 2677
Lid geworden op: 04 jan 2011 16:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor thijssabelpoot » 16 okt 2011 10:46

vivam daarom fok ik zee dus ook:)

greta
Berichten: 861
Lid geworden op: 09 okt 2005 19:55
Land:
M/V: V
Locatie: Smilde- Drenthe

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor greta » 16 okt 2011 19:35

wat een geluk dat iedereen z'n eigen voorkeur heb, anders werd het erg eentonig......maar na 35 jaar zijdehoenders blijf ik toch maar bij m'n eigen ras !

gerda haubourdyn
Berichten: 1697
Lid geworden op: 07 mar 2011 22:02
Land:
M/V: V

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor gerda haubourdyn » 16 okt 2011 19:47

koos voor zijdehoentjes omdat ze heel mooi zijn en rustig van aard.Ze lopen vrij in de tuin en maken niks kapot.
Vliegen is hun ding niet, dus ze blijven bij de buren uit de tuin.eieren leggen is hun sterke kant niet want als ze een ei zien, zijn ze meteen broeds.Maar ze zijn ongelooflijk lief.Volgens sommigen zijn ze niet bepaald slim, maar als je ze gaat observeren zie je dat ze zeker niet dom zijn.
Heb eentje die avontuurlijk is aangelegd en steeds een gaatje vindt om in de wei te raken, ik denk dat ze graag bij de koeien zit.Toen haar kroost geboren was kwam ze weer naar huis,kroop in haar slaapbak en leerde de kuikens het nachthok verkennen.

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor alain vdb » 16 okt 2011 22:16

Ik fok de Brahma wit zwartcolumbia, ik vind ze net als alle Brahma's een heel nobel ras..als ze in de tuin rondlopen is het net of ze de catwalk doen :gulzig: ze zijn zachtaardig er redelijk pienter en vooral door hun omvang zeer rustig, ik heb voor deze kleurslag gekozen omdat deze mooi en sober oogt, de kop en hals heeft wat mee van een zeearend...met voldoende fantazie :mrgreen: en daarnaast gaan we van start met de Izegemse koekoek...we zijn er nu al helemaal weg van...superkipjes...de streek van kowlier en mezelf eigenlijk ook wel, zonde dat ze zo weinig populair zijn...de eerste eitjes liggen al in de broedkast benieuwd naar de resultaten...ik ga volgend jaar wat minder fokken maar streven naar een betere kwaliteit...en ik hoop ooit eens aan een TT mee te kunnen doen ;)

Gebruikersavatar
KuifhoenderHouder
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor KuifhoenderHouder » 17 okt 2011 11:16

ik ga in het voorjaar beginnen te fokken met kuifhoenders :mrgreen: we wouden eerst maar 5 hennen en we hebben er nu nog maar 3. we zijn er achter gekomen dat we 2 hanen hebben. 1 cochin haan en 1 kuifhoen. we gaan de cochins weg doen. we hebben besloten om 1 haan te houden en er mee te fokken. het zijn zulke mooie kippen. daarom wouden we ze ook :mrgreen:

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor brenda17 » 18 okt 2011 19:43

Mijn vader fokt al een paar jaar met Lakenvelders. In 2000 heeft hij voor dit ras gekozen omdat hij het mooi vond en er niet veel exemplaren meer waren. 10 jaar heeft hij ermee gefokt, vorig jaar nog enkele eieren en volgend jaar waarschijnlijk niet meer. Limburg is nu overspoeld met Lakenvelders :mrnono:
Voor de rest fokt hij nog Vorwerkhoenders, daar gaat hij zich nu op concentreren omdat hiervan niet veel kippen zijn in Nederland. Ook vind hij het een meer aanhankelijk ras in vergelijk met de wat schuwere Lakenvelders.

Zelf 'fok' ik met zijdehoenders. Ik noem het niet echt fokken, meer vermeerderen. Ik vind het ontzettend leuke kippen en elk jaar fok ik er een klein aantal voor mensen die ernaar vragen. Ik fok niet op kleur, type of iets anders. Meer voor de fun. Ik heb wel raszuivere dieren, maar geen kleurzuivere.
Voor de rest heb ik nog serama's. Deze fok ik omdat het leuke, lieve kippen zijn. Ik fok niet op de extreme types, maar meer op wat er in de buurt komt. Ik kijk meer naar het karakter van de dieren als naar het type, maar ik wil natuurlijk wel dat het nog altijd serama's blijven (en geen serama x chabo's ).

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Welk ras fokken jullie en waarom?

Berichtdoor Geert R » 18 okt 2011 20:45

Thuis hadden we steeds kippen (leghyrbride) Van in het begin ook kippen gehad in het begin ook leghybride alle verschillende kleuren. Dan paaskuikens (2009) gekocht van 4 rassen ,uiteindelijk zijn enkel de marans gebleven Mooie rustige dieren en iets speciaal die chocholade eieren . Het was in het begin bij de aankoop niet de bedoeling er mee te kweken enkel voor de eieren maar in 2010 waren de eerst kuikens er al. Voor volgend jaar 2 foktomen thuis en een foktoom als eierenproducenten bij mijn broer en 1 bij mijn ouders waar ik wel enkele eieren van kan inleggen ter gepaste tijden. Marans omdat dit steeds spannend is.
-Hoe zal de bevruchting zijn van de eieren
-Hoe zullen ze uitgroeien
-Hoe donker zullen de eieren zijn.
En dan nog het dilemma welke mogen blijven en kiezen tussen standaard en eikleur. Maar dit is pas voor volgend jaar want ik zit nu op het maximum aantal dieren.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten