FAQ Kip Calculator

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
kuikengek
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 mei 2010 17:57
Land: nederland
M/V: V

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor kuikengek » 06 mar 2014 20:31

ik wil me erg graag verdiepen in genetica en kleurvererving, maar nu eerst maar één vraagje, ( :gutgut: )
Als mijn zwarte zijdehoender haan 'roest' dan geeft dat toch aan dat zijn grondkleur bruin is? En is er de mogelijkheid dat hij de bruine kleur aan zijn kuikens doorgeeft? Of zal de zwarte 'bovenkleur' altijd overheersen?

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 10 mar 2014 14:12

kuikengek schreef:ik wil me erg graag verdiepen in genetica en kleurvererving, maar nu eerst maar één vraagje, ( :gutgut: )
Als mijn zwarte zijdehoender haan 'roest' dan geeft dat toch aan dat zijn grondkleur bruin is? En is er de mogelijkheid dat hij de bruine kleur aan zijn kuikens doorgeeft? Of zal de zwarte 'bovenkleur' altijd overheersen?


Met roest bedoelen we lekken van de grondkleur door het zwart heen. Nu kan de grondkleur op de schouders hetzelfde zijn voor "zilver" en "goud" hanen, maar op de typische plekken (bv hals) is het inderdaad een aanwijzing.
Wat jij bruin noemt is genetisch gezien "goud". Goud s+ en zilver S zijn vormen van een geslachtsgebonden gen. De dochters van de haan krijgen dat gen alleen van hun vader, niet van de moeder.
Zwart overheerst, maar op de vader is de grondkleur al zichtbaar. Op nakomelingen met een niet zwarte moeder dus ook wat roest.

Gebruikersavatar
kuikengek
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 mei 2010 17:57
Land: nederland
M/V: V

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor kuikengek » 10 mar 2014 16:26

Héél erg bedankt! Het is bij hem voornamelijk op zijn nek, dus als ik hem kruis met mijn witte hen krijg ik een deel van de kuikens met een egaal goud? of roest 'vlekken'?

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Henk69 » 10 mar 2014 19:00

kuikengek schreef:Héél erg bedankt! Het is bij hem voornamelijk op zijn nek, dus als ik hem kruis met mijn witte hen krijg ik een deel van de kuikens met een egaal goud? of roest 'vlekken'?


Egaal goud verwacht ik eerder niet.

Gebruikersavatar
kuikengek
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 mei 2010 17:57
Land: nederland
M/V: V

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor kuikengek » 11 mar 2014 07:23

Oké, heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Brahmabrouwer
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 dec 2012 09:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Brahmabrouwer » 03 apr 2014 11:44

Ik wil graag weten wat voor kleurslagen ik krijg als ik een blauwe zijdehoen kruis met witte hennen. heb al geprobeerd om het uit te zoeken met de calculator maar ik snap niet goed hoe die werkt... kan iemand me vertellen wat voor kleurslagen ik kan verwachten? of uitleggen hoe de calculator werkt?

Alvast bedankt! :duimop:

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor viefpief » 03 apr 2014 11:51

Ik weet er het fijne niet van, maar het hangt er ook vanaf wat er onder die witte hennen zit. Komen die van witte ouders? Want voor zo ver ik weet is wit nog best lastig om mee te rekenen als je niet weet "wat voor wit" het is, als je me nog volgt :gutgut:

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor lalala » 29 okt 2014 10:17

Ik zag dat je op de kipcalculator ergens je groep kippen kunt samenstellen (alle kleuren die je hebt, ingeven) en dat je dan kunt zien welke kuikens je kunt krijgen. Weet iemand of dat inderdaad kan en waar ik dat vind?

Gebruikersavatar
orpingtonrob
Berichten: 18684
Lid geworden op: 25 feb 2007 10:53
Land: EUROPA
M/V: M
Locatie: NB

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor orpingtonrob » 29 okt 2014 10:22


Bulcke
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 nov 2014 19:03
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Lent

Re: FAQ Kip Calculator

Berichtdoor Bulcke » 23 nov 2014 08:51

Ik ben van om mijn goudzwart gezoomde Wyandotte haan te kruisen met mijn witte leghorn hen. Nu kwam ik deze ki calculator tegen en dacht dus even makkelijk te kunnen zien wat er aan kleuruitkomst te verwachten is. Alleen lijk ik niet de keuzen te kunnen maken die recht doen aan de kleuren van mijn haar. Rood lijkt wel op bruin, maar ik weer niet of er een groot verschil is in hoe bruin en rood genetisch gezien voor effect hebben op het eindresultaat.

En dan heb ik nog een 'probleem' met het wit van mijn leghorn. Hoe weet ik of dit een dominant of een recessief wit is?

Naast de mogelijke kleuruitkomst ben ik ook benieuwd wat het effect op de staart zal zijn. Is daar iets zinnigs over te zeggen?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten