koekoekpatrijs kweken?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
bartleyssen
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:17
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Hamont
Contacteer:

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor bartleyssen » 22 aug 2013 20:28

Interessante topic: kruising van koekoek en meezomig patrijs

Ga volgende jaar hetzelfde doen om mijn grote cochins meerzomig patrijs groter te krijgen. De hanen zijn van een mooi formaat, maar de hennen zijn net grote krielen. Afgelopen jaren heb ik er wel een mooie zoming op weten te fokken.

Een collegafokker heeft me aangeraden om het volgende te doen:
- F1: Meerzomig patrijshaan (met wat rood in de borst) X koekoekhen: geeft rood geschouderde koekoekhanen
- F2: die roodgeschouderde koekoekhanen X meerzomig patrijshen: geeft koekoekpatrijs en meerzomig patrijs

Koekoek is interessant omdat deze kleurslag geen invloed heeft op de zoming, de 2de generatie zou weer mooi gezoomd moeten zijn...?

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor Henk69 » 22 aug 2013 20:34

Zo gezien geldt dat voor elke kleurslag.

Gebruikersavatar
dylanl
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 aug 2011 13:49
Land: belgie
M/V: M

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor dylanl » 23 aug 2013 16:18

oké dus ik ga koekoekroodgeschouderd dan kruisen met meerzoomig patrijs,dat lukt dan hopelijk

Gebruikersavatar
chrisgraaf
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor chrisgraaf » 23 aug 2013 22:01

ik heb eens zitten kijken met de kipcalculator, als je een goudpatrijs haan op een koekoek hen zet krijg je zwarte hennen en koekoek hanen, als je die onderling kruist krijg je erg veel kleuren :crazyeyes: zwart,koekoek,zwart getekend goud patrijs koekoek, zwart getekend geel patrijs koekoek enz,
maar wat ik niet snap als je een koekoek haan op een goudpatrijs hen zet krijg je alleen maar koekoek.

Gebruikersavatar
chrisgraaf
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor chrisgraaf » 23 aug 2013 22:41

ik heb trouwens ook een koekoekpatrijs haan :mrgreen: , tenminste hij zit tussen buff koekoek en koekoek patrijs in, (geen cochin hoor)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
dylanl
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 aug 2011 13:49
Land: belgie
M/V: M

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor dylanl » 27 aug 2013 11:00

chrisgraaf schreef:ik heb eens zitten kijken met de kipcalculator, als je een goudpatrijs haan op een koekoek hen zet krijg je zwarte hennen en koekoek hanen, als je die onderling kruist krijg je erg veel kleuren :crazyeyes: zwart,koekoek,zwart getekend goud patrijs koekoek, zwart getekend geel patrijs koekoek enz,
maar wat ik niet snap als je een koekoek haan op een goudpatrijs hen zet krijg je alleen maar koekoek.

het is toch iets ingewikkeld hoor die kleurslagen kruisen :mrgreen: ik hoop er in november toch te vinden op de tt in affligem want de kleurslag zelf kweken is precies toch niet zo evident..
ps: mooie haan! dat zou ik dus zeer graag in mijn cochin hebben he :gutgut:

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor Ruben » 27 aug 2013 21:44

Zou me verbazen, is maar één geregistreerde fokker van koekoekpatrijs Cochinkrielen in Vlaanderen. Ik stuur je zijn contactgegevens door via PB. Heb wel geen idee van de kwaliteit/kleurzuiverheid...

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor viefpief » 27 aug 2013 22:11

chrisgraaf schreef:ik heb eens zitten kijken met de kipcalculator, als je een goudpatrijs haan op een koekoek hen zet krijg je zwarte hennen en koekoek hanen, als je die onderling kruist krijg je erg veel kleuren :crazyeyes: zwart,koekoek,zwart getekend goud patrijs koekoek, zwart getekend geel patrijs koekoek enz,
maar wat ik niet snap als je een koekoek haan op een goudpatrijs hen zet krijg je alleen maar koekoek.


Dat is volgens mij omdat de hanen het koekoek-gen dubbel dragen, vandaar ook dat de witte banden in de tekening bij hen breder zijn. Omdat ze het dubbel dragen geven ze het ook "dubbel" door (dus aan zonen én dochters), alleen zal een haan van die combinatie het gen maar 1 keer dragen (want hij zou het van beide ouders moeten krijgen om het dubbel te hebben). Dat betekend dat die hanen smallere witte banden hebben, zoals koekoek hennen.

Een koekoek hen draagt het gen 1 keer, en geeft het ook maar aan 1 geslacht door; de haantjes. Ik heb hier zelf 3 haantjes lopen van koekoek-moeders x mengelmoes vader. Die zijn ook even donker als hun moeders :-) (foto's kun je zien in dit topic ) Er zit ook 1 zwart hennetje in dat nest (Dolf), maar dat kan ook een complete mengelmoes zijn. Ik weet niet wie welk ei heeft gelegd :gossip: Er zit nog een donker hennetje bij (Jacky), die lijkt op een soort zilverpatrijs maar dan anders. Het zou misschien kunnen dat dat is voortgekomen uit koekoekmoeder x mengelmoes vader, aangezien hij de "toverbal-factor" heeft :gutgut: Dat zou dan buiten het boekje gaan.

Gebruikersavatar
chrisgraaf
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor chrisgraaf » 30 aug 2013 12:30

dylanl schreef:
chrisgraaf schreef:ik heb eens zitten kijken met de kipcalculator, als je een goudpatrijs haan op een koekoek hen zet krijg je zwarte hennen en koekoek hanen, als je die onderling kruist krijg je erg veel kleuren :crazyeyes: zwart,koekoek,zwart getekend goud patrijs koekoek, zwart getekend geel patrijs koekoek enz,
maar wat ik niet snap als je een koekoek haan op een goudpatrijs hen zet krijg je alleen maar koekoek.

het is toch iets ingewikkeld hoor die kleurslagen kruisen :mrgreen:
ik weet dat het moeilijker is hoor dat kruisen :mrgreen: het klopt lang niet altijd.
ps: mooie haan! dat zou ik dus zeer graag in mijn cochin hebben he :gutgut:

Zou je de haan tussen je cochins willen laten lopen, of de kleur op je cochins willen :mrgreen:
waar ik de haan vandaan heb had nog zo'n haan bijna hetzelfde :gutgut:

Gebruikersavatar
dylanl
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 aug 2011 13:49
Land: belgie
M/V: M

Re: koekoekpatrijs kweken?

Berichtdoor dylanl » 01 sep 2013 16:00

chrisgraaf schreef:
dylanl schreef:
chrisgraaf schreef:ik heb eens zitten kijken met de kipcalculator, als je een goudpatrijs haan op een koekoek hen zet krijg je zwarte hennen en koekoek hanen, als je die onderling kruist krijg je erg veel kleuren :crazyeyes: zwart,koekoek,zwart getekend goud patrijs koekoek, zwart getekend geel patrijs koekoek enz,
maar wat ik niet snap als je een koekoek haan op een goudpatrijs hen zet krijg je alleen maar koekoek.

het is toch iets ingewikkeld hoor die kleurslagen kruisen :mrgreen:
ik weet dat het moeilijker is hoor dat kruisen :mrgreen: het klopt lang niet altijd.
ps: mooie haan! dat zou ik dus zeer graag in mijn cochin hebben he :gutgut:

Zou je de haan tussen je cochins willen laten lopen, of de kleur op je cochins willen :mrgreen:
waar ik de haan vandaan heb had nog zo'n haan bijna hetzelfde :gutgut:

ik bedoel de kleur op mijn cochins natuurlijk, want ik zou daar graag mee kweken :mrgreen:
maar die haan zou wel tussen mijn legkippen mogen lopen,dat is echt een machtige kleur vind ik :gutgut:


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten