brahma zwart witgepareld

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
maxim
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahma zwart witgepareld

Berichtdoor maxim » 30 dec 2013 15:43

ok bedankt voor alle antwoorden

Henk69
Land: Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 30 dec 2013 17:45

Foto 3 is een gewone blauwe, maar wel interessante zwarte vlekverdeling. Blauwe dieren hebben meestal wel ergens zwarte vlekken/spatten.

Bjakke
Contacteer:

Berichtdoor Bjakke » 30 dec 2013 20:01

Henk69 schreef:Foto 3 is een gewone blauwe, maar wel interessante zwarte vlekverdeling. Blauwe dieren hebben meestal wel ergens zwarte vlekken/spatten.

Aha, wat verteld deze zwarte vlekverdeling ons Henk? :gossip: je verbaast me elke keer weer :)

maxim

Berichtdoor maxim » 30 dec 2013 20:12

ja wat is er zo interessant aan de vlekverdeling
En je zegt dat blauwe dieren dit altijd wel hebben maar mijn andere blauwe hebben dit toch niet

maxim

Berichtdoor maxim » 31 dec 2013 08:48

nog een vraag ik heb ook een zwarte hen split koekoek (ze heeft op haar poten ook witte pluimen)
zou hier iets bruikbaars uitkomen als ik haar bij de zwart witte haan zet

Henk69
Land: Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 31 dec 2013 09:52

maxim schreef:nog een vraag ik heb ook een zwarte hen split koekoek (ze heeft op haar poten ook witte pluimen)
zou hier iets bruikbaars uitkomen als ik haar bij de zwart witte haan zet

Een hen is oftewel koekoek oftewel niet-koekoek. Zelfs onfokzuiver koekoek hanen noem je niet split omdat je de koekoekfactor altijd ziet.

Bjakke
Contacteer:

Berichtdoor Bjakke » 31 dec 2013 10:37

maxim schreef: (ze heeft op haar poten ook witte pluimen)

Wit op de poten is trouwens niet altijd een indicatie voor een split dier. Soms durven 'zuivere' zwarte dieren ook wit te lekken in de pootbevedering. Dit kan een genetische oorsprong hebben en/ of een tekort aan eiwit bij het opgroeien (dan is de schimmelvorming groter).

maxim

Berichtdoor maxim » 31 dec 2013 11:47

deze hen komt uit koekoek ouders dus als ik hier de juiste haan tegen zet kan ik toch koekoek jongen verwachten of niet
ik heb ze gehaal als koekoekskleurig kuiken de andere kuikens waren wel koekoek deze niet deze werd zwart
de fokker had enkel koekoekskleurige dieren maar zei dat er ook zwarte kuikens konden tussenzitten en deze waren dan split koekoek
Laatst gewijzigd door maxim op 31 dec 2013 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Bjakke
Contacteer:

Berichtdoor Bjakke » 31 dec 2013 13:48

maxim schreef:deze ben komt uit koekoek ouders dus als ik hier de juiste haan tegen zet kan ik toch koekoek jongen verwachten of niet
ik heb ze gehaal als koekoekskleurig kuiken de andere kuikens waren wel koekoek deze niet deze werd zwart
de fokker had enkel koekoekskleurige dieren maar zei dat er ook zwarte kuikens konden tussenzitten en deze waren dan split koekoek

Dat wil zeggen dat zijn haan niet fokzuiver is voor koekoek. B/b+ als ik me niet vergis. Zoals Henk al eerder zei kunnen dieren niet split zijn voor koekoek.

De zwarte hen (eender welke zwarte hen) in combinatie met een koekoek haan zal wel steeds koekoek dieren geven. B/b+ fokonzuivere koekoek hanen en B fokzuivere koekoek hennen.

Een zwarte haan in combinatie met koekoek hennen zal fokonzuivere B/b+ koekoek hanen geven en zwarte hennen.

Fokonzuiver is in dit geval: bij kruisen met koekoek hennen zal de B/b+ hanen 25% zwarte hennen geven. Dit fokonzuiver zal zich uiten in zijn kleur d.w.z. dat de haan donker koekoek zal zijn en dus eerder de kleur van de hennen zal dragen.

maxim

Berichtdoor maxim » 31 dec 2013 13:56

oké bedankt
Ben wel nog altijd benieuwd wat er zo interessant is aan de vlekverdeling bij de blauwe hen

Terug naar “Fokkerij”