Vererving voor een goede zoming?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Asingaheerd
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 okt 2013 04:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Ulrum (Gr)
Contacteer:

Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Asingaheerd » 28 feb 2014 12:06

Een beginnersvraagje. Ik heb Wyandotte krielen, een meerzomig geelpatrijs haan en 3 meerzomig zilverpatrijs hennen. Ik heb al begrepen dat de hennen die hieruit geboren zullen worden meerzomig patrijs zullen zijn. Verpaar ik deze meerzomig patrijs hennen dan weer met een meerzomig geelpatrijs haan dan zullen hieruit ook meerzomig geelpatrijs hennen voortkomen.
Maar nu de eigenlijke vraag. Is dit wel de juiste weg om tot mooie showdieren te komen? Ik heb ondertussen het vermoeden gekregen dat deze weg wel eens nadelig kan zijn voor een goede zoming? En zo ja is dit dan al in de 1e generatie bij de meerzomig patrijs hennen al merkbaar?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Jan Sch » 28 feb 2014 12:15

Meerzomig x meerzomig zal dus weer meerzomig geven. Het probleem zit in de kleur. Citroen x zilver.
Voor zilver kleurige dieren verwacht ik dat er een geelachtige kleur nog doorkomt. Ondanks dat zilver dominant is. Dit zie je ook bij de zilver gezoomde Barnevelders; de kleur is er nog niet.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Henk69 » 28 feb 2014 12:46

Je kruist 2 kleuren, zonder een reden aan te geven. Natuurlijk is dat niet verstandig... ;)

Gebruikersavatar
Asingaheerd
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 okt 2013 04:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Ulrum (Gr)
Contacteer:

Re: Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Asingaheerd » 28 feb 2014 13:19

Henk69 schreef:Je kruist 2 kleuren, zonder een reden aan te geven. Natuurlijk is dat niet verstandig... ;)

De reden is uiteindelijk mooie meerzomig geelpatrijs hennen te fokken.

Gebruikersavatar
Asingaheerd
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 okt 2013 04:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Ulrum (Gr)
Contacteer:

Re: Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Asingaheerd » 28 feb 2014 13:24

Jan Sch schreef:Meerzomig x meerzomig zal dus weer meerzomig geven. Het probleem zit in de kleur. Citroen x zilver.
Voor zilver kleurige dieren verwacht ik dat er een geelachtige kleur nog doorkomt. Ondanks dat zilver dominant is. Dit zie je ook bij de zilver gezoomde Barnevelders; de kleur is er nog niet.

Als ik het goed begrepen heb komen uit deze kruising geen zilverpatrijs hennen maar wel zilverpatrijs hanen (de hanen inderdaad niet kleurzuiver). Maar er zouden wel kleurzuivere (goud)patrijs hennen uit moeten komen. Of heb ik ook dit niet goed begrepen.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Jan Sch » 28 feb 2014 19:06

Heb zelf geen wyandotte krielen. Maar heb wel ervaring met goud, zilver en citroen. Heb al verteld dat wat ik bij de barnevelder zie; is dubbelgezoomd, dat de kleur nog steeds niet zuiver zilver is. Ook bij de hennen.

Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 feb 2005 00:53
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Vererving voor een goede zoming?

Berichtdoor Elly » 28 feb 2014 20:23

Om hennen met een mooie zoomtekening te fokken heb je eigenlijk een hennenfokhaan nodig. Zo’n haan heeft vrijwel geen zwarte tekening in hals- en zadelbehang en wat gekleurde vlekjes/zoompjes in zijn zwarte borstveren. (en dijen) Verder is het dan een kwestie van selecteren op de gewenste gele kleur.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten