Genen haan

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Rexer
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Genen haan

Berichtdoor Rexer » 14 jul 2015 13:58

Ik heb hier een kruising rondlopen tussen Australorp en een bruine legkip (Isa Brown). Hij is momenteel 4 maand oud en uitgegroeid tot een prachtige haan. Maar ik vraag me af welke genen er achter dit verenkleed zit. Hij lijkt op "wit getekend goud porselein" als ik hem probeer te creëren met de kip calculator.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rexer op 14 jul 2015 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Sch
Land: limburg

Re: Genen haan

Berichtdoor Jan Sch » 14 jul 2015 15:23

Een legkip is normaal een hybride, dus een kruising. Deze heb je weer gekruist. De genen van deze haan zijn dus een mengelmoes.

Rexer
Contacteer:

Berichtdoor Rexer » 14 jul 2015 17:10

Ja, inderdaad een mengelmoes. Maar welke genen?
Ik neem aan dat hij Fokonzuiver wit getekend goud porselein is. En dat hij deze genen dan bezit. Dus Columbia, Dominant wit en Bont. Als grondkleur kan blijkbaar zowel (Aziatisch) patrijs en tarwe.
Klopt dit?

heusnoorn

Berichtdoor heusnoorn » 14 jul 2015 18:31

Genen (raszuiverheid, soort) heeft jan net uitgelegd: mengelmoes.

Waar jij het over hebt is de kleurslag. Jouw kleur heeft ook gewoon een mengelmoes van kleuren met allerlei fouten per kleur. Er bestaat waarschijnlijk geen naam voor.

PTLS

Berichtdoor PTLS » 14 jul 2015 20:28

Genen (raszuiverheid, soort) heeft jan net uitgelegd: mengelmoes.

Waar jij het over hebt is de kleurslag. Jouw kleur heeft ook gewoon een mengelmoes van kleuren met allerlei fouten per kleur. Er bestaat waarschijnlijk geen naam voor.

Je stelt het voor alsof de kleurslag los staat van de genen. De TS stelt m.i. een juiste vraag. Hij vraagt zich af welke genen deze haan zou hebben, zij het dan dat het toegespitst is op de kleur in dit geval.

Ik ben geen expert in kleurslagen en kan spijtig genoeg geen sluitend antwoord geven.

Rexer
Contacteer:

Berichtdoor Rexer » 14 jul 2015 21:56

heusnoorn schreef:Genen (raszuiverheid, soort) heeft jan net uitgelegd: mengelmoes.

Ik weet ook dat je bij een kruising een mengelmoes van genen krijgt. Dat is mijn vraag niet. Ik zoek ook geen naam. Ik begrijp de verwarring wel, de benaming van de genen die ik noemde zijn ook allemaal kleurslagen.

Ik heb het over de genetica achter het verenkleed (niet over genen ivm pootkleur, kam ... indien dit niet duidelijk was) En uiteraard kan je niet alle genen zien (vooral niet de recessieve). Ik vraag me gewoon af of er iemand met wat meer ervaring in genetica nog andere genen ziet die in het spel kunnen zijn.

Jan Sch

Berichtdoor Jan Sch » 15 jul 2015 16:11

Ga er maar vanuit dat er veel genen hier betrokken bij zijn. Als je dit mooi vindt; dan zul je moeten kruisen. Wellicht met de leghen. Denk dat niemand je hier een antwoord op kan geven. Wat je schrijft van porcelein en zo; kan best waar zijn. Dus wil je het weten, zul je verder moeten kweken.

Wyandodo
Land: Be

Berichtdoor Wyandodo » 15 jul 2015 22:15

Tenzij de ouderdieren split zijn voor bont of effectief bont/gepareld zijn kan er volgens mij geen pareling te zien zijn.
Aangezien het om een australorp gaat en een klassieke leghen, lijkt het me sterk dat ook maar één van de 2 split zijn voor bont. Misschien is het een zuiver optische pareling?
Columbia lijkt mij ook al twijfelachtig want dan zou ik een veel donkerdere hals verwachten.
Er zitten hier enkele krakken wat betreft genetica op het forum zoals henk en ruben. Probeer hen desnoods via een privébericht om informatie te vragen :-)

Jan Sch

Berichtdoor Jan Sch » 19 jul 2015 19:18

Wyandodo schreef:Tenzij de ouderdieren split zijn voor bont of effectief bont/gepareld zijn kan er volgens mij geen pareling te zien zijn.
Aangezien het om een australorp gaat en een klassieke leghen, lijkt het me sterk dat ook maar één van de 2 split zijn voor bont. Misschien is het een zuiver optische pareling?
Columbia lijkt mij ook al twijfelachtig want dan zou ik een veel donkerdere hals verwachten.
Er zitten hier enkele krakken wat betreft genetica op het forum zoals henk en ruben. Probeer hen desnoods via een privébericht om informatie te vragen :-)

Die kunnen ook niet in een kip kijken.

Terug naar “Fokkerij”