brahmas met plofkipbloed

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 24 mar 2017 00:05

ook dit vond ik terug op deze link.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... bij_kippen
de onderste foto en is een foto van een Sumatra.
Splash is het patroon dat bij een homozygotie voor "andalusisch blauw" (Bl) ontstaat. Het is een mengeling van witte, zwarte en grijze ("blauwe") veren.[3]

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor Wyandodo » 24 mar 2017 10:01

danielb schreef:onder welke kleur kan ik splash tergvinden in de kippen calculator???

In de kleurencalculator klik je een blauwe hen of haan aan. Ga vervolgens naar de vierdelaatste optie BL-locus. Kies daar voor Bl/Bl vuilwit.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor Brahma's Ward » 24 mar 2017 10:58

danielb schreef:ook dit vond ik terug op deze link.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... bij_kippen
de onderste foto en is een foto van een Sumatra.
Splash is het patroon dat bij een homozygotie voor "andalusisch blauw" (Bl) ontstaat. Het is een mengeling van witte, zwarte en grijze ("blauwe") veren.[3]

Dat zwart is ook gewoon heel donker blauw hoor Daniel, maar ik begrijp wel dat het optisch zwart lijkt.
Die verschillende blauwtinten zie je ook terug bij mijn vuilwitte haan:
Afbeelding
Hij toont zelfs donker blauw(bijna zwart) en licht blauw op dezelfde veren(vooral dan in de staart), maar ook dat donkere is wel degelijk blauw. En zoals je ziet heeft het rood geen enkele moeite om door het vuilwit te breken.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 25 mar 2017 19:06

de haan 3de generatie heb ik vandaag weggedaan.
heeft al bijna 10 hennen met kalige rug op zijn geweten ;)
heb er toch al 2 kuikens van en vandaag eieren in broedmachine gelegd.
na een week schouwen en dan gaan ze onder een hen.
ik ga voor zekerheid nog 2 weken de eieren bijhouden die bevrucht zijn door de haan,want er kan altijd iets misgaan he.
daarna kan ik ook afwisselend mijn brahmahaan van plaats veranderen.(die zit nu bij de hennen 3de generatie)
de blauwe hen 2de generatie heb ik vandaag ook maar weggedaan.
was een mooie hen,maar eigenlijk niet zo een goede legger en was nu ook nog niet aan de leg terwijl al de andere brahma kruisingen en zuivere brahmas wel aan de leg zijn.
vruchtbaarheid vind ik ook zeer belangrijk en dus maar geen kuikens van de blauwe hen.......
heb nu dus nog 6 hennen 3de generatie. (zal binnenkort ook een broedronde van komen)
en 2 kuikens 4de generatie.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 31 mar 2017 19:53

de 2 rakkers.
Afbeelding
Afbeelding
het rechtse komt al sneller in de veren en ook al een staartje zichtbaar.
een haantje en een hennetje????

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 31 mar 2017 22:31

morgen denk nog 3 hennen 3de generatie wegdoen. (keuzes maken)
2 zwarte en 1 goudpatrijs.
mijn zuivere brahmahaan niet kleurzuiver (zilver) patrijs zal dan nog enkel samen zitten met de 3 hennen (zilver) patrijs 3de generatie.
zal int kort een broedronde komen dan.
die waren net iets sneller in de groei en eigenlijk ook ietsje groter geworden dan de 3 andere hennen.
toekomst zal een (zilver) patrijs lijn worden en/of de kleur als de haan 3de generatie die ik had.
maar nog afwachten wat de overige kuikens van deze haan gaat geven (nog zien of de kuikens gaan uitkomen),want de 2 die ik nu heb zullen waarschijnlijk ook gewoon zwart worden......

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor Wyandodo » 01 apr 2017 00:05

Zet je de toom dan eens op foto? :gulzig:
Wat de kuikens betreft zou ik mij inderdaad ook baseren op de eerste veren die doorkomen (vleugels, staart, schouders). Maar op dit moment blijft het gokken ;)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 02 apr 2017 05:27

zal van de 3 hennen met de brahmahaan eens foto trekken int kort.
hennen een beetje hun zadelveren verneukt door de haan 3de generatie die er vantevoren lang heeft bij gezeten.(die had toen zelfs 14 hennen :crazyeyes: )
de 3 ander hennen heb ik zaterdag weggedaan.
de 3 hennen dat ik heb weggedaan zaten op een leeftijd van 20 weken trouwens op een gewicht van :
zwart : 2170 gram
zwart : 2260 gram
goud patrijs 2500 gram

de hennen die ik gehouden heb :
2300 gram (beste voetbevedering)
2600 gram (zus van de haan waarvan ik nu al 2 kuikens heb en er nog onderweg zijn)
2900 gram (die moet niet onderdoen naar groeikracht toe als ik het vergelijk met de best groeiende hen uit 1ste en 2de generatie)(100 gram verschil als ik het mij goed kan herinneren)

op zich ook niet overdreven veel,maar nog altijd meer dan bij MIJN zuivere brahmas.
en voordeel is dat ze toch een stuk beter leggen en er nog altijd geen verenpikken opgetreden was.
afwachten wat de 4de generatie gaat geven.

ps : de hennen wegen nu natuurlijk een pak meer ;)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 02 apr 2017 05:35

wat betreft groeikracht wil ik nog wel meegeven dat als ik steeds van de beste groeiende hen of haan 20 of 30 kuikens had of meer...... ipv bijvoorbeeld 10 er meer zouden tussenzitten met een snellere groei,maar zelfs dat is nu niet meer het belangrijkste voor mij.
betere leg en vroegere rijpheid is zeker en vast meegenomen.
maar belangrijkste is het probleem met verenpikken weg te houden en dit met de voeding die ik geef aan al mijn ander pluimvee en geen andere maatregelen moet nemen en de kuikens kan laten opgroeien zoals ik altijd gedaan heb voordat ik met brahmas begon.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 02 apr 2017 23:35

bij deze 2 fotos,maar dieren zien er niet zo top uit doordat een andere haan ze eerder in het jaar wat te veel (ge)verneukt heeft :gutgut:
en ben zowiezo niet goed in leuke fotos nemen :mrnono:
maar voor de rest in topconditie hoor.
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten