koekoek x patrijs en daarna??

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

koekoek x patrijs en daarna??

Berichtdoor Aseelke » 19 jan 2018 09:13

Ik heb een oud engelse vechtkriel haan koekoek
goede opgetrokken vleugels, korte rug, degelijke kam..
alleen mist hij wat breedte tussen de schouders.
Ik heb echter ook een patrijs hen die dit zeker kan compenseren. ze is breder dan de haan..
de intentie is om in de toekomst de koekoekkleurige in kwaliteit gelijkwaardig aan de patrijzen te kunnen krijgen.
kan ik met de F1 verder om later koekoek te fokken zonder gele aanslag? en zo de koekoek haan na dit fokseizoen weg doen?
(Ik heb verder niets van koekoek buiten hem, wel genoeg patrijskleurigen)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: koekoek x patrijs en daarna??

Berichtdoor Roan12 » 19 jan 2018 11:06

Lastig!
Je gaat namelijk eerst koekoekpatrijs gaat krijgen, afhankelijk van op welke basis je haan is. Je zult de F1 even moeten afwachten want de kans is groot dat er goud in komt. Waarschijnlijk ga je de haan nog nodig hebben als je weer zuiver koekoek wilt krijgen.

Heb je geen zwart hennetje met een goed type? Dat gaat beter als je zuiver koekoek wilt krijgen.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: koekoek x patrijs en daarna??

Berichtdoor Eljeehaa » 19 jan 2018 11:39

Ik gebruik deze zelf nooit, maar ja, mss. wel leuk ... http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: koekoek x patrijs en daarna??

Berichtdoor Aseelke » 19 jan 2018 12:02

ik heb nog zwart ja maar de patrijs zijn de beste.. heb ook nog messing (foto's in het foto forum) en deze kunnen typen aan de patrijzen maar dan zijn we verder weg van een erkende kleurslag.

de bedoeling is van de koekoek te gebruiken voor de kleur endan verder gaan met zijn nakweek omdat hier de betere types in zullen zitten..

kan uit F1 x F1 geen zuivere koekoek komen? ik dacht het wel? en dan deze daarna tegen zwart om weer koekoek over te houden?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: koekoek x patrijs en daarna??

Berichtdoor Roan12 » 19 jan 2018 21:43

F1 x F1 zou theoretisch al zuiver koekoek kunnen opleveren.

Messing ken ik van kleur meer niet genetisch. Ik kan je dus niet vertellen wat dit gaat doen.

Ik zat nog even te denken om op een andere manier koekoek te krijgen. Is het een idee om je patrijs te gebruiken voor het type en zwart te gebruiken voor de kleur?
Dus:
1. Koekoek haan x zwarte hen en patrijs hen.
2. F1 Koekoek zoon patrijs hen x F1 koekoek dochter zwarte hen. Zo kun je toch verder met type en kleur maar zijn de dieren in deze kruising toch minder verwant aan elkaar.
3. Koekoek dochters F2 X F1 Koekoek zoon patrijs hen. Eventueel kun je een onverwante zwarte hen op de F1 Koekoek haan zetten om verder te gaan met selecteren op type en zuiverheid van de kleur. Hierna is het steeds weer selecteren.

Hopelijk kun je zo je doel bereiken. Ik weet niet wat patrijs precies gaat doen met koekoek. Ben benieuwd naar hoe je project gaat lopen!

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: koekoek x patrijs en daarna??

Berichtdoor Aseelke » 20 jan 2018 15:49

Ik denk dat dit laatste idee t beste is roan.
Momenteel bestaat die toom uit de koekoek haan met 1 patrijs hen en 3 zwarte.
Ik ga ze dan zo laten zitten..


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten